Tårtfrågor - hjälp! :-)
Hej på er!
Ny medlem, med många frågor :-D
Ska göra en studenttårta till syrran på fredag.
Tänkte mig en rektangulär med en tårta som ser ut som en studentmössa på toppen, typ en våningstårta.
Vad stöttar ni med när ni gör en våningstårta? Fick tips om en kartong under översta tårtan, och sugrör i den under. Någon som testat?
MMF- recept någon? Hur färgar man den? Har köpt "pastafärg"
Om man använder MMF behöver man inte fodra? Tänkte ha grädde under, när kan jag täcka den - kvällen innan?
Någon somvet en bra sida med räknare för att se hur många bitar som blir på tårtan, vi blir 30 pers…
Tack på förhand! :-)
Caroline
Välkommen hit,
För att bygga en våningstårta behövs kartong under varje lager, samt sugrör eller grillpinnar eller speciella stöttepelare man kan köpa, beroende på hur många våningar man ska ha så får man tänka lite att sugrören kanske inte håller lika bra.
När du färgar in tar du bara lite pastafärg och knådar in den tills du får den färg du vill ha, pastafärgerna är väldigt dryga, så det räcker ofta med ytters lite,, bättre o ta för lite och färga in mer sen om man tycker det behövs.
vet ingen räknare, men har läst att man tar formens storlek - 10. Alltså en 24 cm form är beräknad till 14 pers.
Pastafärgen ska du helst ta ur burken med en tandpetare och vill du ha mer färg så tar du en ny tandpetare. På så sätt får du inte ner bakterier i färgen och den håller längre.
Om du söker på "Tårtbitsuträknaren" så finns det en på en blogg hos en tjej som heter Linda Runn. Det är dock bara för runda och fyrkantiga tårtor, man du kan ju få en liten aning om hur mycket du behöver göra :)
Du behöver inte fodra MMF. Och vad gäller våningstårta så håller jag med Jessica, en kartongbit lika stor som den övre våningen och sugrör under, ungefär 1,5cm innanför kartongbitens kant och sen någon/några i mitten beroende på hur stor den är, grillpinnar som man måste klippa av dom vassa ändarna på skulle jag inte gärna stoppa ner som dom är i en tårta med risk för flisor utan snarare sätta ner grillpinnen i sugröret om man har flera våningar och behöver extra stöd och inte har såna speciella stött-pelare.
Hoppas att din tårta blir bra och lägg gärna upp bild på den när den är färdig :)
/T
Håller med ovan. Gör den övre våningen för sig på egen liten bricka och frakta tårtorna var för sig för att minimera risken att något händer på vägen. Sätt någon sorts stödpinnar i den undre tårtan (grillpinnar i sugrör är ett bra tips).
Jag rekommenderar varmt att fodra med smörkräm, låter man den stelna någon timme innan man täcker den (glöm inte att fukta lätt med vatten innan du lägger på locket så det fastnar) blir den stabil och lättare att få snygg. Den går också att smaksätta bra, jag brukar hälla i lite citron eller svalnad smält fin choklad.
Vad gäller storlek brukar man (enligt mina beräkningar utifrån de källor jag hittat) räkna med ca 26cm^2 per bit. Varierar förstås med höjden på tårtan, men för en normalhög tårta tror jag det är ganska standard.
Jag har inte provat att göra MMF själv, men det sägs att det är lätt och det finns ganska många recept. Google is your friend.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"