Tårtbotten i 12cm-form.
Jag fick hem två stycken springformar för ca en och en halv vecka sen som är på pytte 12cm i diameter. Dom är supersöta! Köpte dom på eBay och dom kom i ett set om 2, med flygfrakten kostade dessa små söta saker 86kronor (pundet har ändrats lite sen dess så nu ligger priset på ca 91kr inkl frakt). För att jämföra lite på priset kan jag tala om att jag förvånat hittade 12cm-springformar inne på Åhlens när jag letade efter vanliga kakutstickare typ pepparkaksform-liknande saker. Men dom där små springformarna på 12 cm i diameter hade dom alltså mage att ta 79kr st för på Åhlens. Jag betalade ca 22kr styck sen flygrakten på runt 42kr.
Men det jag undrar är hur mycket smet tror ni blir lagom i en sån form? Jag har tänkt göra båda på en gång för så extremt lite så det blir lagom till en blir svårt att göra. Kommer även behöva en krage för att det inte ska svälla över för dom var nog bara runt 4cm höga. Men jag vill göra 2 minitårtbottnar så att jag när andan faller på har bottnarna färdiga i frysen och kan göra två riktigt höga, söta små minitårtor. Om det gör det lättare att förstå om ni ser dom så finns bild här.
Jag vill gärna ha bottnarna högre än vad formerna är så jag kommer fylla dom ganska ordentligt sen ha en dubbel krage som ordentligt stöd. Vill enkelt kunna använda anslagssågen jag har med två linor som man delar bottnen i tre anslag med direkt (tröttnade på brödkniv och ibland snea anslag även om man ganska fort får in tekniken så blir dom alltid jämnare och lika tjocka med anslagssåg och det smular enligt mig mycket mindre). Men bottnarna ska helst vara 5cm höga som minst. Vad tror ni, ska jag satsa på att göra en smet för en 20cm-form och se hur det bli? För en större sats smet går väl knappast i dom två?
Känns onödigt att göra på tok för mycket som till en 24cm-form och riskera att behöva slänga en massa smet som det inte är något som helst fel på bara för att jag inte har fler formar.
Hur länge dom ska vara i ugnen får man väl gå lite på känn efter hur mkt smet man har i formarna.
/T
Jag är helt ny inom tårtbak så är väl inte rätt person att svara men min tanke var att 12+12=24, så borde inte den bli lagom? Lycka till! :)
Ja så kan man självklart tänka. Om det hade varit samma höjd på formerna vilket det inte är. Min 24cm-form är ca 7cm hög, 12cm-formarna är bara runt 4cm höga.
Vill varken att det ska bli alldeles för mycket och inte gärna för lite för det är en aning frustrerande ^^
Får nog fundera lite till och se om fler kommer med tips, men tack ändå :)
/T
Hehe, ja då blir det lite knepigt 
jag använder mig oftast av lika delar-receptet på tårtottnar, och då är det ett stort ägg man använder till 12cm, (vill man ha det högre så kan man ju använda två), men jag hade nog kört på att provbaka dem med en 20cm form i åtanke först och blir inte det bra, kan man ju öka nästa gång?
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Sånna skulle jag också behöva.. kan vara bra till folk som ska ha mindre allergitårtor.
#5 Ja eller hur, roligare att ge dom en liten laktos/glutenfri tårta än att göra en dekorerad cupcake som inte alls går att fylla på samma sätt. Jag hittade den inte igen på Åhlens hemsida men om du går in på Åhlens så kanske du hittar. Om du inte vill betala såmycket för bara en så mycket kan du få länken till säljaren på eBay som har dom om du kan tänka dig att skaffa konto där och på paypal och köpa ett set med 2 st.
/T
#5 Dom verkar tyvärr vara slut på eBay och säljaren har försvunnit helt för det ligger inte ens kvar på min lisa av köpta varor. Konstigt att den till och med försvunnit där ifrån, den var där igår. Om det dyker uppigen så säger jag till iaf!
/T
#5 Den som hadeset om 2 har slutat sälja dom, men hittade en säljare med bra rykte som säljerdom en och en och då kostar den 21,62 för formen men sen tillkommer ju flygfrakten så 54,18 ligger den på med frakt med valutakursen som är nu. Säljaren har även några andra lite större formar som 1 hjärta och en 30cm brödform. Sen några fler miniformar i form av nalle, hjärta och stjärna. Man brukar kunna få sänkt frakt om man köper flera saker från samma säljare så man inte betalar frakten som står på varje produkt. Då får man kontakta dom innan man betalar, ibland krånglar det men dåkan dom oftast vara snälla och sätta tillbaks några pound för frakten till ens paypal-konto. Så är du intresserad av en sån mini-form så skriv här.
/T