Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 4058 ggr
Frida
0

Bröllopstårta i fyra våningar

Nu är det stora tårtbaket igång! På lördag gifter sig min svägerska och jag fick äran (och slitet) att göra tårtan. Det kommer bli en benvit skapelse med lite gröna detaljer och nu håller jag bara tummarna att allt ska gå vägen utan en massa strul. Den tredje våningen står nu i ugnen och innan den fjärde och sista är klar kommer klockan att ha blivit mycket.

Har nästan uteslutande använt mig av tårtbottenreceptet med Maizena men sedan början på året har jag helt övergivit det till fördel för världens godaste madeirakaka! Visst, det blir en lite maffigare kaka. Men i gengäld så är den saftig och smakar himmelskt. Att tårtan räcker längre är ju också ett plus i kanten. Glad

Har inga bilder att dela med mig av ännu men imorgon ska jag försöka få upp lite kort så ni kan få er en titt på det hela.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Dezederia]
0

Spännande :D

Birke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ska bli kul att se:)

jn84
0

Nyfiken på resultatet!

Vad är madeirakaka?

Frida
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fortfarande inte lyckats hitta sladden till kameran så jag kan föra över bilder. Men jag har fått lite kort från andra som har tagit så håll till godo tills jag lyckas få upp "making of"-bilderna.

Förra veckan var det värmebölja i Östersund och eftersom vi inte hade ett tillräckligt svalt och torrt ställe att förvara tårtan på har den "bubblat till sig" en hel del. Jag lyckades snygga till den lite men inte så mycket som jag hade hoppats. Brudparet var nöjda i alla fall och det fanns inte en enda som inte åt upp sin bit, även om de som skar upp tårtan skar alldeles för stora bitar innan jag lyckades stoppa dem.

Värdinna på Fantasy

Frida
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Kronan" som stod ovanpå tårtan gjorde bruden själv tillsammans med sin "bröllopsslav" bara dagar innan bröllopet. De gjorde även matchande servettringar som var hur fina som helst.

Värdinna på Fantasy

Frida
0

#3 Madeirakaka är en supersaftig kaka, till den näst nedersta våningen gick det åt 0,5kg smör och 0,5kg Socker som exempel. Det är ett traditionellt engelskt recept. Googlade lite och hittade detta på engelska Wikipedia. Receptet som står i länken är inte det jag har använt.

Värdinna på Fantasy

Suzi
0

Riktigt snygg! Glad

candyme
0

Fin den blev Glad

/Emma

[Northbridge]
0

Riktigt fint! :> Är du utbildad inom detta eller har du bara sådana "tårthänder" ?

Frida
0

Tack!

#9 Jag får nog säga att jag har "tårthänder". Har försökt i två år nu att komma in på den ettåriga bagare- och konditorutbildningen i Göteborg men förgäves. Tredje gången gillt kanske?

Värdinna på Fantasy

[Northbridge]
0

Förstår.. (: Riktigt fint!