Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 2411 ggr
Skogselva
0

Hjälp jag fyller år!

Om 19 dagar (nedräkningen har börjat hehe) så jag har ganska gott om tid på mig.

Födelsedagen i ära så söker jag efter tårtor, för mamma älskar att dekorera tårtor, det är något av det roligaste hon vet, men jag tycker inte om tårta, eller sötsaker överhuvudtaget. Jag är den som stjäl jordgubbarna från tårtan. Oskyldig Saken är den att jag känner mig tvungen att äta en liten bit av allt fika, eftersom det är mitt kalas.

Socker är egentligen inget problem för alla andra, det är inga diabetiker eller så i släkten och jag vet att mamma kommer använda sugerpaste när hon dekorerar tårtan.

Det är bara jag som har en extremt låg tröskel när det gäller sötsaker, det krävs väldigt lite sötma för att jag ska må illa för att det är så sött och sliskigt, jag klarar inte ens av att äta godis. 70% choklad eller apelsiner är lagom söta för mig.

Så nu när ni vet hur lite Socker jag klarar innan det blir äckligt sött, känner ni till några osöta tårtfyllningar som är goda att ha i en tårta?

Jag gillar dock inte rabarber eller frysta bär, för att krångla till det lite. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

vinteralvan
0

Varför ha tårta om du inte tycker om det? Det är din födelsedag, då tycker jag att du ska bjuda på något du tycker om. Du ska ju inte behöva välja tårta bara för att din mamma gillar att dekorera tårtor.

Suzi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett förslag skulle ju kunna vara att göra en cheesecake eller liknande som man kan dekorera på samma sätt som en tårta :)

Skogselva
0

#1 Det är lite av en maktkamp. Hon kommer göra tårta vare sig jag vill ha det eller inte, men då kan jag i alla fall ta lite kontroll över det hela genom att bestämma smaken.  Flört

#2 Ja, det är bra förslag.  Tack Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Elshira
0

Chokladmousse gjord på mörk choklad och grädde? :)

Hakuna matata!

Skogselva
0

#4 Också ett bra förslag Glad

hus-musen
0

Jag är väl inte heller så förtjust i tårta, förutom silltårta och smörgåstårta! Frukttårta funkar oxå ibland.

Qui dormit, non peccat

Skogselva
0

#6 Smörgåstårta, det var gott, och väldigt praktiskt att bjuda på, Tungan ute men jag klarar inte av det längre. Något med vitt bröd och fett får min mage att… låt oss inte tala mer om den saken.

Frukttårta lät intressant, hur görs den?

hus-musen
0

#7 Jo min mage är likadan.. Men mamsen har ett toppenrecept, med mörkt lite grövre bröd, nån tonfiskröra emellan, sen dekoreras med massor av grönsaker, skinka, ost osv. Tror att det enda fettiga som är i är 1 msk majonäs och 1 dl grädde! Blir inte så mycket på en hel tårta och man slipper ursäkta sig för samlingen ^^

Frukttårtan är väldigt enkel, man gör en sockerkaka, och delar i två halvor. Jag gillar att ha mosade jordgubbar eller citronkräm i mitten, det övre lagret dekorerar man med apelsiner, jordgubbar, kiwi, bananer, passionsfrukter, physalis eller annat man gillar. När jag har lagt på frukten så brukar jag riva lite mörk choklad över.
Min bror gillar den oxå, men då brukar vi ha ett lager grädde överst och dekorera kanterna med gräddmönster. 

Eller så gör ni en mörk chokladkaka och dekorerar med färsk frukt? Tycker det är enklare att äta sött om något bryter av.

Qui dormit, non peccat

Skogselva
0

#8 Mörkt och hembakat bröd, tror jag, är det som "förstört" min mage för vitt köpt som brukar agera tårtbotten. Flört Det låter som en god smörgåstårta, din mammas.

Vilken vitaminbomb till tårta förresten, och med osockrad grädde borde det inte bli sött, även om frukt är väldigt sött i sig. Glad Och mörk choklad är alltid gott - passar till det mesta.

hus-musen
0

#9 Haha jo det är lite samma här Glad

Ja det är en riktig vitaminbomb, som du säger så är ju frukterna söta i sig själv utan att det blir för sött.  Använder inget extra Socker över huvud taget utan chokladen får räcka. Man kan ju skära frukt i olika mönster och pyssla, så har din mamma något att göraFlört

Qui dormit, non peccat

Skogselva
0

#10 Det är bra, det är så många som öser över frukten med Socker, det tycker jag är att förstöra frukten. Flört

[TheoA]
0

Denna låter inte så söt..

Färskostfyllning

En burk kesella gourmet
3 msk avrunnen gräddfil (låt en dl gräddfil rinna av i ett kaffefilter över natten, kvar blir ca 3 msk färsk ostmassa)
1,5 dl hårt vispad grädde
5 msk råsocker
1/2 tsk mald ingefära
2 dl koncentrerad tropisk juice

Skogselva
0

#12 Nej det var inte så farligt, Gladom man skippar juicen, hehe, tropisk juice brukar "vara" söt, men det är bara jag som är känslig.

[TheoA]
0

Grapejuice brukar inte vara söt.. eller apelsinjuice ej från koncentrat

Skogselva
0

#14 Vissa märken kan vara det, men som sagt, jag är väldig känslig för sötma, så det tar väldigt lite för att jag ska tycka det är sött. Flört