Min första tårta!!

fin blev den :)
Hur gör man egen SP?
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
När jag gär egen sp använder jag detta recept som jag hittade här på fprumet förrut:
SP-
9 1/2 dl florsocker
1/2 dl vit baksirap
2 msk kokosfett
3 msk vatten
1/2 msk gelatinpulver
/Alexandra

Är det gelatin i SP, även den man köper!?? Usch det lät inte bra :/ för det är väl säker animaliskt…
Gelatin är enbart animaliskt. Vet dock inte om det finns i färdigköpt SP, har nämligen aldrig köpt. Men läs innehållsförteckningen innan du köper =)
/Alexandra

ah okej, har funderat på om Gelatin kan vara vegetabiliskt, har för mig att jag läste en innehållsförteckning nån gång där det stod gelatin(vegetabiliskt), men det stod väl gelateringsmedel eller nått sånt.

Gelantin innehåller anemaliskt protein. Dock finns det veg typer av detta.

Jättefin tårta!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Innehållsförteckning till olika märken av SP:
Bakels: Icing Sugar, Glucose Syrup, Water, Vegetable Fat Hardened, Potato Starch, Thickeners E413(Tragacanth gum) and E466(Carboxymethylcellulose), Skim Milk Powder, Glycerol, Modified Starch, Preservative E202(Potassium sorbate), Acidity Regulator Lactid Acid, Aroma;….Colours.
Wilton: Sugar, Glucose Syrup, Hydrogenated Vegetable Oil (palm and rape seed), Water, Glycerine, Tapioca Starch, Gum Tragacanth (emulsifier), Carboxymethyl Cellulose (thickening agent), Artificial Flavor (vanilin), Sodium Acetate (preservative), Acetic Acid (preservative).
Regalice: Sugar, Glucose Syrup, Vegetable Oil, Added Water, Vegetable oil, Glycerine, Emulsifier: E471(Mono and di-glycerides of fatty acids)*, Acidity regulators: E260 (acetic acid), E262(sodium acetate), Stabiliser: E413(Tragacanth gum), Flavouring
*E471 kan tillverkas av både vegetabiliska och animaliska fetter men vegetabiliskt(soja) är vanligt enligt det jag läst på google.
Ballina: Socker, glykos, veg fett, glycerol, gummi arabicum, gelatin, konserverngsmedel E202(kaliumsorbat), antioxidationsmedel E321.
Ballina innehåller alltså gelatin (vilket jag antar är anledningen till att den inte behöver fodras) och Regalice kan innehålla syra utvunnet från animaliska fetter men behöver inte göra det.
Alla innehållsförteckningar utan Ballinas (som jag hade hemma) är hämtade från kakburken. E-nummrens betydelse har jag skrivit ut inom parentes.
Hoppas det hjälper någon…
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.
Jättefin tårta. :)
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.