Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 3635 ggr
Thea-Cazzy
0

Red velvet cake/cupcake

Har någon hört talas om red velvet cake? Det är en tårta som man färgar röd med hushållasfärg, riktigt häftigt! Man har i lite kakao, så den smakar lite choklad. Till tårtan brukar man äta en slags frosting med phiadelphiaost i. Man kan göra det som cupcakes också. Jag har hittat ett recept och i morgon ska jag baka red velvet cupcakes :D Det ska bli jätteroligt! (Bilder kommer) Glad

AnneN
0

Ser gott ut, du får gärna dela med dig av receptet =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Thea-Cazzy
0

Okej, här kommer det :P

Ingridienser:

6.5 dl mjöl
0.5 tsk salt
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl socker
4 dl rapsolja
2 stora ägg
1 dl röd hushållsfärg, flytande
2.35 dl mjölk
1.4 tsk bikarbonat
2 tsk vitvinsvinäger

Frosting:
1.7 dl socker 
2 msk Socker till äggvitorna
1 msk ljus sirap
2 msk vatten
3 stora äggvitor

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och mjöla 2 formar på 22cm i dm.
Blanda mjöl, salt , kakao och vaniljsocker.
I en annan skål vispa Socker och olja med elvisp på medelhastighet, tillsätt äggen ett i taget.
Vispa ordentligt mellan varje ägg.
Tillsätt färgen och vispa.
Tillsätt mjölblandningen med växelvis med mjölken under omrörning.
Blanda ihop bikarbonat med vinäger i en liten kopp. Tillsätt den i smeten och vispa ihop.
Häll smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i ca 30-40 min.
Låt dem svalna helt.

Frosting:
Häll Socker, sirap och vatten i en kastrull, ha på medel värme och rör hela tiden tills sockret har löst sig.
Höj värmen tills det börja koka. Rör inte.
Tvätt insidan av kastrullen med en blöt pensel med vatten för att unvika kristalisering.
Tills tempen visar 110 grader ca 5 min, ta bort kastrullen från plattan.
Äggvitorna ska vara hårt vispade och tillsatta med 2 msk Socker.
Häll sirapen i en tunn stråle längst mot insidan på skålen så det inte blir direkt kontakt med äggvitorna.
Vispa på medel hastighet i ca 5-10 min meed elvisp.
Den ska bli tjock och glansig.

Bred den på en av bottnarna och lägg den andra botten på och bred ut frostingen på hela tårtan.
Låt den få sätta sig en stund innan servering. Förvars i kylskåp

Thea-Cazzy
0

1 dl hushållsfärg låter för mycket, jag tänker använda pastafärg istället, det hade nog tagit smak av karamellfärgen, det är inte gott :S Man slösar inte så mycket på färgen heller om man har pastafärg eftersom det är så koncentrerat. Det är nog bara att hälla i färg tills man blir nöjd med färgen :P

Solaika
0

Så mycket färg tror jag inte att det går åt. Men det går nog helt klart åt en del för att få den intensiva röda färgen.

Jag har sett den förut men varken smakat eller testat att göra. Blir spännande att se dina bilder sen :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Iram
0

I dl färg?? Det blir ju flera flaskor….

Anne
0

Bara ett försiktigt påpekande - är bilden din egen, eller har du tagit den någonstans ifrån? Det är förbjudet att lägga upp sånt som vi inte har copyright på, det kan leda till jättestora problem för hela iFokus.

Kakan har jag inte testat men däremot läst mycket om. Vår hushållsfärg är mer koncentrerad än den amerikanska och kommer i mycket mindre flaskor, så det går nog bra att ta en mindre mängd :)

Thea-Cazzy
0

Nej det är inte min, men jag trodde att man kunde ta från google eftersom alla redan kan se den om den är där :O

AnneN
0

#7 tyvärr så får man inte använda andras bilder, texter, mm utan att ha fått tillstånd av upphovsmannen/kvinnan. Förstår att sånt kan vara svårt att veta, men man lär sig nått nytt varje dag så nu vet du det till nästa gång =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ebba-A
0

#6, #7 och #8:

Men man kan däremont länka till sidan där bilden finns :) Och bilder som läggs ut på nätet har en ägare, och för att få publicera den på en annan sida måste man ha ägarens, alltså upphovsmannens tillstånd, gör man det ändå kan det ge böter, och i värst fall fängelse :o

Värd på Choklad iFokus

Anne
0

Man kan lägga det som en länk, men däremot inte klippa in det så att bilden ser ut att ligga här - det räknas som en återpublicering och kan ställa till med problem.

Oriel
0

Så bra är det väl inte att äta så mycket färgämnen? O_O

-' Rebecca Johansson

Thea-Cazzy
0

det kanske var en halv dl karamellfärg, men jag hade i typ 5 droppar pastafärg, ILLRÖTT xD men när de svalnade blev de lite mörkare och sjönk ihop lite, men det syns ju inte för frostingen :P Om smaken kan jag bara säga SJUKT GOTT! Jag bytte ut mjölet mot glutenfritt mjöl så att min syster också kunde äta de, och de blev bra ändå :P Men det var verkligen gott och definitivt något jag kommer göra igen :D Har bilderna på kameran, men har inte laddat in de än ;P Det kommer snart :P

Tina-A
0

Kan inte moderator ta bort bilden i #0 så får trådskaparen länka till bilden istället? Så slipper någon bli anmäld för stöld :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Thea-Cazzy
0

Ja, jag kan inte ta bort den, för att det var mer än en timme sedan jag la in bilden, så jag kan inte "hantera inlägg" ;P

FeliciaS
0

#13 #14 Jag har fixat det nu ;) Skriv länken så fixar jag det i tråden.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

DrTiger
0

Inte så att jag gärna vill ha så mycket färg men påverkar det inte smetens konsistens om man byter ut en dl vätska (hushållsfärgen) mot några få droppar???

Bör man ersätta den vätskan med nåt annat eller går det bra ändå?

Thea-Cazzy
0

För mig gick det bra ändå :P

Hausswolff
0

Kan någon rappportera hur kakan smakar?