Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 7446 ggr
jn84
1

Saffran från Lidl?

Fick nyss ett annonsblad från Lidl och funderar lite över erbjudandet de har på saffran. Enligt annonsen kostar 0,5 g 29.90!

Måste inte det vara ett tryckfel eller är det så dyrt? Förvånad

Inte tänker jag baka några lussebullar om det ska vara så dyrt iaf…

Chestnut
0

Saffran skörden har slagit fel i år. Så det är svindyrt. Min närmsta butik tar 37.90:-/0,5 g så 29.90:- låter billigt för mig…

Med vänliga hälsningar
Chess

johder
0

ÖB har saffran för 20:- påsen.

Åsa S
0

Fast enligt vad jag hört från de som testat ÖBs så har det varit mycket svag saffranssmak på den (kanske gammal eller utspädd???) så då blir det ju inte så billigt ifall man måste annvända dubbla mängden för att få hyfsad saffranssmak

Normalpriset idag ligger på 40-50kr för 0,5g pga missväxt i Iran så det blev väldigt lite man kunde skörda hösten 2008 vilket är det som säljs nu, årets skörd som man skördat nu i höst har blivit ganska normal men det saffranet lär inte komma ut på marknaden förren efter jul.

jn84
1

Åh, herregud. Jag som hoppades innerligt att det var ett tryck fel :/

Blir ju inte många lussebullar i år med det priset! (Och tänk om man sen bränner plåten. Vilken ångest!) ;)

Senast jag bakade lussebullar (är väl kanske 3 år sedan) kunde man köpa en påse på ÖB för 5-10 kr så därför trillade jag nästan av stolen nu när jag såg priset..

Åsa S
0

Förhoppningsvis kommer det att finnas fler saffransodlare i framtiden i stort sett all odling ligger idag i Iran men man håller på med ett projekt nu för att få afganistanska bönder att byta från opieodling till saffransodling genom att ge dem gratis lökar, Afganistan ska ha ungefär samma klimat som Iran så saffransodling borde funka bra där. Fast det får ju samtidigt inte bli för många odlingar för är det överskott på marknaden så sjunker ju priset för mycket och då kanske opieodlingen kommer tillbaka.

Jennifersthlm
0

Vissa butiker ligger priserna upp mot 45-50 så det var billigt på Lidl…

/

Salladshataren
0

På gotland har de tagit fram en krokus som tål vårt klimat. Så gotlänningar har egen saffran nu, så orättvist Rynkar på näsan

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

MonisN
0

Min Ica maxi tog 28 kr för ½ gramGråter Ja, det blir dyra lussebullar, men det är ju bara en gång om året så man får väl kosta på sig. Bagerierna använder mestadels aromämnen i sina bullar och det är ju inte lika gott som äka vara.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Sandra
0

Min sambo köpte två påsar á 0,5 gram och det gick på 73 riksdaler. Det är galet! Hoppas de får ingång odlingen på de nya krokusarna! Mer saffran åt folket! Glad

MonisN
0

Nu har jag bakat lussekatter och haft i två kuvert av Icas eget märke, men tyckte inte det var så mycket saffransmak som det borde varit. Tror Santa Maria smakar mer, men är också dyrare. 32 kronor betalade jag för ett kuvert. Bakade saffransbiscotti med Santa Maria med ett kuvert och det var mycket mer smak. Man blir misstänksam och undrar om Icas var utblandatObestämd

Eine
0

Det är dyrt men ingen oöverkomlig summa.Om man t ex gör 30 bullar på 1 påse så blir det 1 kr/st extra för dem.Inte alls hela världen egentligen.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jennifersthlm
0

men det e ju då bara för saffranet… och jag tycker aldrig att en påse räcker i baket

MonisN
0

Nej, ett kuvert à 0,5 gram räcker inte till en ½ l degvätska och eventuellt Kesella. Två får det allt vara om det ska bli någon saffransmak. Men håller med #11 att som engångsföreteelse till Lucia kostar jag på mig en äkta lussekatt.

[Tassy]
0

visst är det billigare utblandat. Om jag inte minns fel är det gurkmeja som används.

Eine
0

314 Gurkmeja doftar inte som saffran gör,så man kan kolla doften.

MonisN
0

#15 Inte lätt innan man köpt den!

Eine
0

#16 Om det är en felaktig vara så går iaf jag tillbaka med den-efter att jag öppnat och ser vad jag fåttFlört

MonisN
0

#17 Jasså ja, du menar så! Jo, jag brukar också klaga numera om jag får fel eller något är dåligt. Har tröttnat på att betala för sånt man inte kan använda. Tänker då inte främst på saffran.

FeliciaS
1

Apoteket har i alla fall väldigt hög kvalitet på sin saffran, smakar och doftar mycket :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus