Tårta som svettas!
Hej! Gjorde igår en tårta som var fylld m. hallon- och chokladmousse. Täckte tårtan m. mmf. Under mmf-locket hade jag marsánkräm. självklart börjar tårtan svettas. Blir så less på att man aldrig kan vara säker på om tårtan ska hålla sig fin eller inte. Jag vet att man ska pensla locket m smör. Jag hoppade över det den här gången, eftersom mmf inte brukar vara så känslig. smörjde locket m kokosfett istället.
Nu till min fråga. Vad kan man göra om tårtan börjar svettas och man redan har dekorerat den? Kan man stoppa in den i frysen eller blir det bara värre då tårtan tinar?
behöver verkligen hjälp!
tack på förhand/Sara

Vet inte vad man ska göra när den väl börjat svettats.
Men om du har tårtan i kylskåpet helt fritt, alltså inte med någon kupa eller plasfolie eller liknande över så börjar den inte svettas. Det har iallafall aldrig hänt mig, jag brukar ha grädde under SP utan att pensla med smör eller något. :)
Vet inte hur det är med mmf men fick tipset att använda lite maizena om en tårta med sp har börjat svettas. Bara att ta lite i handen och klappa på locket, maizenan varken syns eller ger smak. Testat en gång och tårtan såg som ny ut efteråt, men det beror ju också på hur "förstörd" den är från början.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Min erfarenhet är att det aldrig går att använda marsan till spacklingen. Tårtan svettas alltid! Det är nåt med marsanen som förstör alla sorters täckande lock.
Det är bättre att använda nån smörkräm, typ smbc.
tack för tipsen! ska prova maizena nästa gång… kommer aldrig mera använda marsánkräm, lärde mig en läxa. Men jag tycker inte om smörkräm, blir för sött å sliskigt! 
#4 Prövat att använda kakao i? Jag brukar röra ihop smör och kakoa och minsta möjliga mängd florsocker och det blir inte alls så sött. Smakar gott och chokladigt, lite florsocker behövs dock för bara smör och kakao är ingen hitt 
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Gör en godare smörkräm. Antingen baserar du den på äggvitor ( sök på swiss meringue buttercream) eller på äggulor - min favorit. De blir mycket mindre söta och mycket godare än smör-florsocker. Båda går jättebra att smaksätta så det matchar tårtan.

Det stämmer det de andra skriver ovan.
Tänk på att aldrig använda någon 'vätska' i fodringen på tårtan. Då svettas den garanterat. Smörkräm, creme cheese, chokladkräm, nötkräm. Så länge de inte har en bas bestående av vatten.
Min personliga favorit är nötkräm
tycker nästan swiss meringue butterkräm också är för söt, dock har den väldigt härlig konsistens 
Den med äggulor lät spännande Anne. Har jag aldrig provat. Du har inget recept du kan lägga ut?

jo, jag har lagt ut det flera gånger, det finns här och där på sajten - men här är länken till en blåbärsvariant: http://annesmat.blogspot.com/2009/09/blabarsmacarons.html (och vill man ha neutral så utesluter man förstås blåbärssirapen.)
Tack så mkt! ska prova nästa gång jag bakar tårta 

Grädde under MMF ska fungera. Jag har använt det många många gånger o det har aldrig svettats. Hur förvarade du tårtan?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida