Studenttårtor, hjälp!
Nu har jag lovat att orda studenttårtorna till min brors studentfest nu den 6 juni. Men eftersom jag inte är någon tårtexpert så är jag lite förbryllad nu när jag ska börja planera.
Tårtorna ska ´räcka till cirka 50 personer. Har ni några förslag och idéer på fina, men inte för svårtillverkade tårtor..?
Jag är lite sugen på att täcka en tårta med frukt och sån där gelatingelé över, är det svårt att få till? Hur gör man?
Tacksam för all hjälp!!
Det är alltså så här jag tänkt göra (fast med blåbär och banan som en sveirgeflagga). Hur gör man gelén och hur appliseras den?

nej det är inte svårt.
här är ett recept på gele till en tårta för 12 pers
2 gelatinblad eller 1 tsk gelatinpulver + 1 msk vatten
½ dl saft, ljus + 1 dl vatten
Låt gelatinet svälla i kallt vatten ca 5 min. Värm saft och vatten. Lägg gelatinbladen eller det svällda pulvret i den varma saften. Rör om så att gelatinet löser sig. Låt geléet stelna tills det blir tjockflytande som rå äggvita.
Du lägger din frukt/bär i det mönster du vill sen skedar du bara över gelen.ställ kallt så det stelnar
därefter kan du spritsa kanten med grädde & spritsa som en ram såp du täcker kanten av gelen
Ida
Medarbetare på Florist
#3 Oh tack så mycket! Det låter som att jag kanske kan klara av det där!!

Annars tar du en skvätt gjutgele och vispar i några droppar citronsyra, lägger över gelen snabbt över frukten, färdigt! ^^

Gjutgele kan vara svårt att få tag på. Däremot finns det vanligt gelésocker på matvaruaffärerna. Jag har tex köpt det på Sveaplan vill jag minnas Dojdan ;) Jag brukar blanda i lite pressad citron i den för det blir väldigt sött annars.
Marsipan är inte helt lätt att jobba med, framför allt är det svårt att få kanterna utan en massa veck. Jag föreslår SP om det är första gången du ska täcka en tårta med någon massa :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Ja, jag hittar det bara på Martin Olsson StorCashar, i en 5liters dunk typ. Blir kanske lite mastigt om man inte hade tänkt att göra det fler gånger. :p