Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 6305 ggr
annie
0

Chokladglasyr e.dyl??

Ska göra en tårta med päron och after eight fyllning.. någon som har tips på vad som kan passa att täcka med? Funderar på chokladglasyr e.dyl utanpå… nån som har något bra recept eller kan man göra chokladganache bara?

Scoobi86
0

Glasyr är vä'l det som består av mest florsocker, som stelnar lite? Då hade jag nog satsa på en chokladganache. Är det samma som fluff, dvs smält choklad i grädde och sen vispa upp det?

annie
0

#1 Ja, som jag fattat det ska det vara samma som fluff men med choklad istället för godis… har jag fel?

Ska göra en tårta med päronmousse och aftereight fluff som fyllningar. VAD kan jag ha ovanpå? MMF, SP eller choklad?

OM jag ska ha choklad tänkte jag ha typ ganasche… men vilken choklad är godast tycker ni? Någon som täckt en tårta med sånt? Hur funkar det, blir det bra?

Hoppfull
0

Jag är lite osäker men trodde inte att ganche och fluff eller mousse var samma sak. jag trodde inte att man vispade upp ganachen… men jag är verkligen osäker på detta. Förhoppninsgvis finns det andra som vet.

Men chokladfluff är ju choklad som smält i grädde, svalnat och sedan vispats upp. Jag trodde ganachen var mera som en chokladkräm som man brer på tårtan.

Vi får se vad experterna säger Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Anne
0

Ganache är ett samlingsnamn för grädde/choklad kan man säga - sen kan man ha helt olika konsistens beroende på proportionerna. Vispad ganache kallas just det - vispad. Eller fluff då, numera :) 

Smält choklad i grädde blir en jättebra glasyr (som alltså också är en ganache) till att täcka en tårta. Men det blir snyggast om du spacklar den fyllda tårtan först, ju jämnare underlag desto bättre.

annie
0

#4 Aha.. tusen tack! Men hurdå spacklar först…? Med vad?Obestämd

Någon som har tips på vilken choklad som kan vara god att använda i ganachen (eller fluffet)? Ska jag förresten alltså inte vispa det om jag ska ha den till att täcka tårtan med? Obestämd

Hemi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett recept på chokladgelé som jag lärt mig i skolan. det kommer från en av jan hedhs böcker. gelén stelnar aldrig helt utan är mjuk i konsistensen, och jättegod. Här ser du en bild på en "world champion"-tårta (chokladmoussetårta) jag gjort som är täckt med gelén. :)

Hoppfull
0

#6 Vore super om du ville lägga ut det receptet här Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Anne
0

Nä, du ska inte vispa en glaze, den kommer tappa all glans och bli matt i så fall. Marabous mörka choklad är faktiskt riktigt bra till sånt här - den är lite lagom mörk. Eller så kan man förstås slå på stort och köpa Vahlrona, men det är viktigt att man väljer en choklad man själv tycker om eftersom det blir en väldigt dominant smak.

Spackla gör man lämpligen med en smörkräm för att få ytan jämn och fin. Grädde kommer smälta när du häller på glazen, som visserligen ska vara avsvalnad, men inte helt kall (för då tjocknar den).

Scoobi86
0

Nu redde ni ut lite begrepp för mig! Tack för det! Glad

Hemi
1

Jag kom på att de blir svårt att hälla gelén över en vanlig tårta, när jag använt den har jag hällt den på en fryst moussetårta som stått på en mindre burk så gelén kan rinna av.

Men det kanske är någon annan som vill ha receptet ändå.

Chokladgelé:
2 och en fjärdedel dl vatten
185 g socker
40 g glykos
75 g kakaopulver
20 g mörk choklad
1½ dl vispgrädde
4 gelatinblad

Koka upp vatten, Socker och glykos. Sikta kakaon, hacka chokladen, tillsätt den samt vispgrädden.
Koka upp och sänk sedan värmen så blandningen precis sjuder. Vispa/rör ibland så att de inte bränner fast.
Låt sjuda försiktigt ca 1 timme.
Prov! Lyft upp vispen och se att de droppar som på bilden (har ingen bild eftersom receptet kommer från skolan) Blötlägg gelatinet. ta upp gelatinet och krama ur all vätska. Tillsätt dom och rör tills de har smält.
Häll genom en sil. Täck snabbt ytan med plastfilm så att den inte skinnar sig. Kyl till 35 grader. Då har geleét rätt temperatur för att användas.

Det är kanske lite krångligt recept om man inte har tid osv. Man kan förvara gelén i kylskåp och koka upp igen när man ska använda den. Det är viktigt att den är 35 grader när man häller över tårtan.

annie
0

# 8 Aha! Då fattar jag, inte vispa alltså. Blir nog Marabous mörka eftersom den bör vara hyfsat barnvänlig iallafall… Tackar!

Smörkrämen, är det bara smör och florsocker då…eller? Har du recept? Då jämnar jag alltså till tårtan med smörkrämen och sen på med chokladen. Troor jag fattar Cool.

# 10 Tackar för receptet!

Anne
0

Nej, jag gör hellre en smörkräm på vispade äggulor.. men jag avskyr verkligen florsocker :) Det finns flera recept på smörkräm här på sajten :)

annie
0

# 12 Ok… jag ska söka. Tackar! Glad

annie
0

# 12 Jag är antingen helt kass på att söka här på forumet … eller också är recepten på smörkräm otroligt svåra att hitta…. ObestämdFlört.

Snälla kan någon tipsa om smörkräm att spackla med?!

Ska det stelna sen, innan jag lägger på chokladkrämen?

Anne
0

Jag har på min blogg om inte annat. (Det går bra att utesluta hallonpurén eller smaksätta med något annat som passar din fyllning.)

Och ja, den måste stelna helt.

annie
0

# 15. Tusen tack - och vilken fin tårta du hade på din sida!!

Alltså, jag ska ha after eight fluff som en fyllning och päronmousse som fyllning nr 2. Ska jag göra allt ikväll och låta stå över natten? Vi äter tårtan runt kl. 16 imorgon lördag. Alltså, tårtbotten + fyllningar + spackel och sen på med plastfolie och in i kylen. Imorgon fm på med chokladjoxet ovanpå?

Blir inte tårtan "geggig" inuti då? Håller den sig fräsh till imorgon?

Scoobi86
0

Jag tror inte att den blig geggig. Bottnarna suger ju såklart upp lite vätska men det brukar inte bli geggigt, snarare bättre eftersom de inte blir torra.