Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 6212 ggr
Sigma
0

Jäsning deg i kylskåp?

Jäser degen i kylskåpet?

Tänkte förbereda en bulldeg och baka dagen efter.

Sigma
1

Kanske ska tillägga att jag ska baka kanelbullar. Har bara hittat exempel på kalljäsning och matbröd, dvs ej söt deg.

Solaika
0

Tror inte det jäser. Väldigt lite i så fall.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Hm… varför skulle bröddeg jäsa men inte bulldeg? Jag har bakat så med brödbullar, de fick stå i kylen över natten och sedan jäsa framme i rumstemp. medan ugnen blev varm. Det gick alldeles utmärkt. Man ska ju till och med kunna frysa bullar för att sedan tina, jäsa och grädda…

*funderar*

men jag tror att man måste baka ut så att man bara jäser och gräddar dagen efter.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Sigma
0

Om man ska baka ut dem så känns det inte som någon idé.

Jag tror att även söta degar jäser, men eftersom jag inte hittade något recept tänkte jag att det kanske smakar konstigt med bulldeg.

Det enda receptet, för kalljäsning och kanelbullar, som jag hittade innehöll ägg. Tänkte att det kanske är specialrecept som krävs. Gillar mitt recept jag redan har.

Anne
0

Testa - det bör funka att kalljäsa men räkna med att de behöver stå lite längre i rumstemperatur innan du väl bakar dem.

Sigma
0

#5 Testa får jag göra någon annan gång. Vill inte chansa den här gången eftersom jag måste baka på 2L mjölk.

(Ska  nämligen ha dessa på en större bjudning)

Frida
0

Jästsvamparna klarar av att jäsa kallare än rumstemperatur men det går mycket långsammare och påverkar degen på ett annorlunda sätt. Kalljäst deg blir porösare och får mer arom än deg som jäser vid den optimala rumstemperaturen (runt 20-25grader celsius). Har också fått berättat för mig att man kan använda mindre mängd jäst när man kalljäser en deg än vad som anges i receptet. Hur mycket mindre vet jag dock ej. Däremot tror jag att det är färskjäst som är bäst för kalljäsning. Det går kanske lika bra att liva upp torrjästen i varmt vatten för att sedan ställa degen i kylen också.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft