Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 1441 ggr
Hoppfull
0

Snälla hjälp!

Jag bara kan inte baka mjuka kakor… de blir kanonfina fram tills jag tar ut dem… då sjunker de ihop i en hög i mitten. Trots att jag följt receptet slaviskt, kollat med sticka i mitten och ställt ner kakan försiktigt. Vad gör jag för fel? Gråter

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

april4
0

Öppna ugnsluckan försiktigt. Öppnar man luckan jättefort, garanterat att kakan faller ihop. Så har det hänt för mig för många år sen. Kommer inte på nåt mer.

Milka
0

Öppna inte luckan förrän minst halva tiden har gått

Hoppfull
0

Jag öppnar alltid jätteförsiktigt och långsamt… och inte förrän tiden gått. I förrgår bakade jag en kaka och en var superfin och hög, jag kollade med sticka som var torr i mitten av kakan. Några timmar senare var kakan som ett djupt hål i  mitten och helt ogräddad, bara kladd. Hur kan det bli så när stickan var torr.

Solaika
0

Då va nog inte stickan helt torr även om det såg ut så. Jag brukar inte kolla med sticka alls. Jag puttar lite på formen. När kakan är klar så rör den sig inte alls när man puttar :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Ok, vad konstigt för jag kollade med en tandpetare och drog längs stickan efteråt… den var helt torr… Obestämd kakan var dessutom välgräddad på gränsen till trist ute i kanterna… tråkigt är det i alla fall.

Solaika
0

Det va märkligt. Det låter ju som den va klar då. Då har jag nog ingen bra idé om vad det kan bero på tyvärr :(

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

april4
0

Kanske du hade för lite vetemjöl? en tanke bara. Är ugnen helt ok? Tänkte på om den inte är tillräckligt tät. Listen kan ju bli dålig efter några år.

Hoppfull
0

Ja alltså ugnen är inte bra. Spisen är nästan ny men allt gräddar skevt och underligt och ojämt. Det är som att temperaturen skiftar från tillfälle till tillfälle. Så möjligen kan det vara den… men som Solaika sa så är det ju helt osannolikt att en kaka som är torr på stickan senare är alldeles kladdig och ogräddad… oknytt i köket? Flört

april4
0

Du har säkert påhälsning av nån som vill busa med digFlört

Hoppfull
0

Hihihihi, känns skönt att kunna skylla på någon annan (min man har sällan de här problemen med kakor Förvånad Oskyldig)!

april4
0

Ja, eller hur Hoppis.Skrattande

Hjersman
0

Det är garanterat ugnen! Jag hade samma problem i över ett halvår, ringde min hyresvärd som skickade hit en elektriker. Han sa att det va spisen det var fel på. Fick en ny och det fungerar allt som det ska. Ibörjan trodde jag att jag tappat min 'bakförmåga' då inte en mjuk kaka blev bra. Om ugnen är ny så har du garanti, ta dit en elektriker som mäter och trixar lite.