Snälla hjälp!!!
Vilken underbar sida detta var får jag bara börja med att säga!!!! Hur har jag klarat mig innan….
Ska nu göra en tårta till ca 40 per… (Dotter fyller 1 år…. Viktiga grejer
)
Tips… Råd… Ideer, ja allt ni kan komma med!
Botten ( vill helst göra allt själv!) några bra råd om detta.. Om man då ska ha en hel tårta!
Vill nog ha kanske denna dumlefluff i… Eller kanske något med vit choklad.
Hade tänkt använda mmf sedan… Ev beställa en bild på min dotter att lägga på…
Om man nu vill göra våningar?!?! (HJÄLP!) Täcker man då varje tårta med mmf eller täcker man hela tårtan när den är ihop monterad? (förstår ni??)
Ja… Skulle kunna ställa tusen frågor till er all experter här ute, men ni ska ju orka läsa dom oxå..haha!
Tackar för eran hjälp redan nu!!!

Då ska vi se, sa blinda sara
Bottnen.. vill du göra en långpannebotten eller våning? Båda är ungefär lika knepiga att få till :) Långpanna är svårare att täcka än mindre. Men en långpanna räknar man på ca 45 bitar.
Fyllningar.. Vit choklad är otroligt sött. Det är dumle oxå iofs men inte på riktigt samma sätt tycker jag. Själv är jag kär i jordgubb till dumle :)
Våningstårta. Du täcker varje våning för sig. Tårtbrickan som du har topptårtan på ska vara ganska precis lika stor som tårtan så den inte sticker fram när den är på bottentårtan. Sen bör du ha nånting i bottentårtan som stöttar. Jag brukar ha avklippta sugrör från tex MAX. Vill man ha extra styrka i stöttorna kan man klippa av blompinnar o ha i sugrören. Trä direkt ner i tårtan går men avger lätt smak.. därför är det smidigt med sugrören.
Fråga på du.. frågar man inget får man inget veta :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Bugar o tackar för svaret!
Kanske blir bäst att göra flera små…?
Är det svårt att göra "paketsnören"?? Tänkte då att man kanske skulle göra en "huvudtårta" med ev hennes bild på o sen några små som ser ut som paket. Kanske kan bli bra?!?
Jordgubb…. Tål att tänkas på!!! Ett lager dumlefluff o två jordgubb…?eller vad tror ni?
Å… Inte lätt detta! Saknar helt o håller inspiration för detta just nu känner jag!
Upskattar verkligen fler råd o tips!!!

Tvåvåningstårta är inte svårt att göra bara man har stöttepinnarna i bottentårtan :)
Paketsnören.. jag har faktiskt aldrig testat.. så det törs jag inte svara på.
Om du vill ha tre lager med fyllning så funkar det säkert med två av dem med jordgubb. Jag skulle dock nöja mig med två lager för en hemgjord botten på bra recept ger en hög botten så tårtan blir hög utan att du har flera lager fyllning.
Does it become a walk?
/Ida
OK!!!!
Så långt tänkte inte jag!!! Något tips på en botten till dessa fyllningar! Ska man ha ljus eller mörk??
hmmm! Som jag sa innan, vad hade man gjort utan denna sida
marängbotten
bjönbärskesella
marängbotten
Å toppa med färska björnbär
det är smaskens, å lätt att göra :)
mmmm, lätt super, men min sambo avskyr ( om man får använda det ordet) Björnbär…tyvärr! Men jag är nyfiken… Björnbärskesella…Hur gör du den? Bara blanda eller?? Kan ju kanske göra med anndra bär…?!
Tack för tipset andå #5!!!
jag tror det finns björnbärskesella, det är en färdig iallafall ;)

Har iiingen aning.. färdig tror jag inte det finns.. men det är väl i så fall bara att tillsätta lite björnbärssaft tror jag :)
Does it become a walk?
/Ida
Pust!!!
Har testa göra en tårta för att se hur svårt o lång tid det tar! Man får jobba med mmfn LÄNGE för att den ska bli smidig att jobba med… Eller har jag gjort något galet?
Tror att jag är ganska nöjd med det för övrigt.
Nästa fråga då! DEKORATIONER.
Ni som gör dessa själva. Tips o råd tack! Hade tänkt göra dessa "paketsnören" men vad svårt det var att få själva rosetten att "stå" upp.
Tänkte på detta med blommor o kristyr. Har aldrig testat det innan, någon som vill ge mig smarta tips ang detta.
(Detta är första gången jag gör någon så här "avancerad" tårta. Har hållt mig till gräddtårtor innan)
Tackar på förhand alla vänliga människor där ute som vill hjälpa mig!

MMF som legat blir ofta lite hård så du har säkert gjort helt rätt. Arbeta med den så kommer det gå bättre. För att få rosetter att "stå" får du lägga något i dem medan de torkar så de behåller den form du vill ha på dem.
Vad ang kristyr är det du vill veta?
Does it become a walk?
/Ida
jag gjorde 3 sockerkaksbottnar, fyllde ett av lagrena med dumblefluff och den andra med färska hallon. såååå gott. :) den såg inte fin ut men den va JÄTTE god glömde nämligen köpa två extra grädde att ha på tårtan.. så det fick räcka med ett.. :D nybörjade med tårtor hihi..
#11… Tack för tipset! Älskar hallon!!!!
#10… Skönt med mmf där! Läste det du skrivit om mmf/sp att dom är lika lätta att jobba med. Jag tyckte att mmf var ganska svår, men hade inte tillräckligt med florsocker hemma så den gick sönder lätt. Kanske var anledningen.
Med kristyren! Jag vet inte riktigt. Har aldrig använt kristyr. recept på det. Men kanske mest vad man kan göra och hur man gör det. Lätt o smidigt? Bara en idé jag har att man kanske kan göra blommor av detta. Har nämligen inte råd att beställa en massa från olika ställen. Annars hade jag gjort det för att göra det lätt för mig. Så nu är jag ute efter lätta, hyffsat billiga o snygga grejer att göra själv.
#12 det gör jag med.. och det va kanon att ha föräldrar som har en stooor hallonbuske på gården så har jag frysen fullt emd hallon :D tänkte göra sån tårta nästa vecka oxå eftersom min o sambos födelsedagar. :)

#12 Det är möjligt att din MMF va lite torr. Ibland får man prova sig fram om det är mer florsocker eller mer olja som behövs. Man kan kavla MMFen på olja men då får man ju en tårta som glänser. Det är ju en smaksak om man vill ha så iofs. Mycket florsocker är nog annars ett måste för att det ska gå att kavla. Det gäller all täckmassa.
Kristyr.. Jag brukar ta en äggvita, en skvätt citron och sen ha i florsocker tills man har en bra kristyr. Och vad är en bra kristyr då, tänker du? ;) Och det är en väldigt svår fråga. Det beror nämligen helt på vad man ska göra med den. För blommor och liknande bör man ha en ganska hård kristyr som håller formen. Men den ska ändå inte vara FÖR hård för då går den inte att jobba med. Sen kan man göra något som kallas för Run Out och då ska den vara som det låter.. rinnig. Ska man göra Cornelli Lace ska det vara lite mittemellan. Ta en klick mellan tumme och pekfinger, nyp ihop och öppna fingrarna igen. Då ser du på topparna hur hård kristyren är. Men det är bara att testa och testa tills du hittar det som passar dig bäst. Kristyr är billigt att testa med som tur är :)
Does it become a walk?
/Ida
#14. Tackar för receptet! Dessa andra du skrev, Run out o Cornelli Lace vad gör du med dessa? Sen kan man färga med karamellfärg eller?

Jättefina tårtor.

Tack :) Gjorda i början av min "karriär" så jag ser ju mängder av fel 
Does it become a walk?
/Ida
Då är det bara du som ser felen. Jag ser då inga fel.

Det är så det är ;) Men jag tror att man måste våga se sina fel för att utvecklas och lära sig av det som gick snett :)
Does it become a walk?
/Ida
Åååå Tackar så mycket för detta! Tycker oxå att det var fina tårtor! Men håller med om att man måste våga se felen! Min första tårta (provtårtan) blev totalt misslyckad enligt mig. Men dom som åt den tyckte den var jätte fin o god.
#16. Det blev ju jätte fint! Jag hade tänkt att ha text på min tårta. Hur gjorde du detta! Alla bokstäver för sig på bakplåtspapper? Hur lång tid tar det för texten att torka så man kan lägga dem på tårtan? Såg en annan doptårta du gjort med kubber o en bokstav på varje kubb. Vad är bokstäverna gjorda av där. (Den var blå). Man får så många bra tips här så nu vet man varken ut eller in. Eller hur man ska göra!!! haha.

#23 Man får göra en ram för det man ska göra först med en hårdare kristyr. Sen gör man en rinnig som man fyller upp ramen med. Gör allt på bakplåtspapper eller smörgåspapper.. det får gärna vara lite glansigare då fastnar det inte så lätt. Sen ska det torka MINST 48 timmar innan man försöker få loss det.
Kuberna är gjorda av SP och bokstäverna av FP. :)
Does it become a walk?
/Ida
#24. Tackar ännu en gång! bara att testa då. Få se om man fixar detta. 

När jag ibland skall göra stora tårter så brukar jag använda mig av rulltårta som botten… lätt snabbt o göra o super go med all fyllning ….
#26. Tack för tipset! Har ännu inte bestämt mig för vilken o hur den ska se ut. Men känns som det kanske är dags att göra det. Fy vad svårt!
Den blev ju fin ju! Inget fel på den heller.. Skulle vara stolt om jag vore du. :-)
Jättefin!
#28 Jättesöt tårta. Bra jobbat. Vad har du för fyllningar i den?
Vad snälla ni är! Blir jätte glad
.
Fyllningen är Tobleronefluff (fast den blev ej bra) och bara mosade hallon och blåbär på andra lagret. spacklad med lite vaniljgrädde och täckt med mmf!
Gud vad duktig jag kände mig nu. Bara pratade "tårtspråk".hahaha!
Jag är såååå tårtsugen, så det är tur att syrran fyller år i morron och jag har anledning att göra en tårta til lpå lördag.
haha! Ja, det är en bra grej det där… Med att fylla år! En anledning att få äta tårta!

Jättefin! Tycker du har lyckats kanonbra :)
Does it become a walk?
/Ida
Jag tackar ännu en gång! Vad snälla ni är! Nu vågra jag mig på att göra några sådana här till min dotters "kalas". TACK