Hur får jag den kladdig?
Hejsan.
När jag gör mina kladdkakor blir dem aldrig sådär "mjuka och kladdiga" inuti som en kladdkaka ska vara. Dem blir torra, typ som en sockerkaka fast choklad.
Men om jag tar ut den lite tidigare än vad som står i receptet så blir den för lös.
Är det nån som har ett bra recept på en kladdig kladdkaka eller vet hur jag ska göra för att då den bra? :))

Om du gillar mintchoklad så är A8kladdkakan kladdig o riktigt tokgod *sugen* Annars vet jag faktiskt inte.. vad använder du för recept?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Hmm *leta*
använder ett recept som jag fått från en kompis. Konstigt nog är det receptet det enda jag har på kladdkaka :S
Här är receptet jag använder
100 g smör
3 dl strösocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
5 - 7 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
En nypa salt
3/4 dl blå vallmofrön (om man vill, kakan blir smaskig utan dom också)
Blå vallmofrön till formen. (inte heller något måste, man kan ha ströbröd eller kakao också)
1. Alla ingridienser blandas med det smälta smöret.
2. Häll smeten i smord och noga bröad form (bröa med ströbröd, vallmofrön eller kakao), ca 23 cm i diameter.
Bred smeten ända ut i kanterna med en bredbladig kniv , annars kan kakan bli ojämn.
3. Grädda i 175 ° i cirka 30 minuter. När kakan tagits ut ur ugnen, låt den svalna lite. Pudra med florsocker innan servering .

Hm.. jag kan inte se nåt konstigt med det receptet.. men leta rätt på nåt annat o testa ^^
Does it become a walk?
/Ida

jag använder detta: 2ägg, 3dl Socker, 1,5dl vetemjöl, 2-4msk kakao, 100g smält margarin, lite vaniljsocker 1-3tsk.
Om man rör smeten för mycket när man gör kladdkaka, blir den sockrig och kan bli hård i kanterna. Testa att skära ner LITE på kakaon. Den drar åt sig mycket vätska. Kakan ovanför brukar jag ha inne i mitten av ugnen på 175° i 23 min och jag använder den lilla springformen

Ett annat tips är att sänka temperaturen och köra den lite längre. Sen kanske du har för bråttom att skära upp den. Prova att låta den vila ett lite längre tag. En kladdkaka behöver ju inte vara varm för att vara god.
Mitt förslag är att du tar 1/2 dl mindre med vetemjöl och 3 ägg istället för två…

Hm .. okej.
Jag tror jag ska testa att baka en nu imorrn med era tips.
Tack :DD

Då väntar vi på rapport :D
Does it become a walk?
/Ida

Ta ut den när den precis börja släppa från tandpetaren de brukar funka för mig….

JAAA! JAG LYCKADES *HAPPY*
Den blev jättebra och kladdig :D :D
tyvärr har jag ingen bild, den tog slut direkt xD
Tack för alla tips!! :D

Haha.. man ska fota innan man serverar ;) Kul att du lyckades iaf :)
Does it become a walk?
/Ida
Visst känns det skönt när man äntligen får till det?
Gläds med dig! 
Här kommer ett supergott recept till nästa gång som också är kladdig :)
3 ägg
3 dl socker
3-4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjöl
75 g smält smör
100 g smält blockchoklad (ljus eller mörk, efter smak).
Börja med att vispa ägg och Socker och ta den smälta chokladen och smöret sist. In i ugnen på 175 grader i ca 25 minuter.
Tog ut den igår efter bara 20 min, ville ha extra kladdig, men då var den istället alldeles för kladdig ;)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#13 Hm .. ska man smälta blockchoklad och ha i den i smeten?

#14 Japp ;)
Does it become a walk?
/Ida