Hjälp mig nu
Jag jobbar sista dagen på sommarjobbet på fredag.. så jag lär ju lixom bjussa dem på tårta.. Jag har en liten fundering på vad man ska kunna stoppa i den.. men eftersom jag själv inte tycker om den ena smaken så måste jag höra med er.
Chokladbottnar, en marängbotten, hallonmousse och apelsinmousse.. Vad tror ni om det? Skulle det skära sig? Vad skulle ni annars kombinera med hallon? Det är vad jag inte äter själv så jag har svårt att tänka mig det i kombination med annat. Eftersom chokladbotten och marängbotten blir väldigt sött så vill jag inte ha för söta fyllningar.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Limemousse kanske :P De e iallafall inte så sött :)

Tror du det passar till hallon och choklad? Det är lite knepigt när jag själv inte tycker om hallon.. :)
Does it become a walk?
/Ida

Choklad och lime låter ju jättebra och hallon funkar till de mesta..Jag tror att de skulle bli bra ;)
Hallon, apelsin och choklad tror jag i alla fall inte på :) Hallon och vit choklad med chokladbottnar däremot :)
#4: MUMS!
Jag måste bara fråga, om jag får stjäla tråden lite.. Har du ett bra recept på chokladtårtbotten? Jag försökte förut men misslyckades. Den blev enormt kladdig i mitten och liksom föll sönder, medan kanterna blev väldigt hårda.. :/
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag brukar göra chokladrulltårtebottnar - de blir lätta men ändå stabila, och man slipper försöka dela dem :) Helt klart dagens tips från mig. :)

#5 Så blir de alltid när jag skas försöka göra en botten, de e jättejobbigt!!! :'(
hallon och vanlj är inte dumt
#6: Det var precis vad jag försökte. Blev bara smet i mitten och så jättehårda kanter..
Och mina blev väldigt tunga tyckte jag :/

#5 Jag gör vanliga receptet men byter ut ½ dl vetemjöl o ½ dl potatismjöl mot 1 dl kakao.
Det blir jordgubb och blåbär nu.. jag orkar inte göra mer avancerat än så. De får ta det för vad det blir. Jag är trött och utarbetad ><
Does it become a walk?
/Ida
#10 potatismjöl i tårtbotten? O.o nu får du förklara för okunniga mig

Jag har gjort en mjuk chokladkaka och delat i två delar, blev jättegott :P Först hade jag chokladbotten, sen lite grädde och aprikospuré (Vilket inte smakade något alls XD) sedan på med chokladlocket :) Sedan garnerade jag tårten, det blev den godaste tårtan jag nånsin har gjort! Det behöver inte vara svårt för att vara gott ;D

#11 Ja? Vad är det för konstigt med det? ;) Det ska vara potatismjöl i tårtbotten. Det ger en luftig och god kaka ;)
Does it become a walk?
/Ida
#13 vah? jag har aldrig potatismjöl i mina tårtor :O
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Jag har heller aldrig haft potatismjöl i mina tårtor……….men så är jag oxå en nybörjare. Nästa gång ska jag testa ditt recept Solaika.

Visst går det utan oxå.. men potatismjölet gör kakan lättare och samtidigt mustigare skulle jag vilja påstå :) Testa får ni se :D
Does it become a walk?
/Ida
och vad är ditt recept solaika? :D

Haha.. det klassiska 5äggsreceptet ;)
5 ägg (är det väldigt små ägg så ta 6 st)
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 - 3 tsk bakpulver
Vispa ihop ägg och Socker som vanligt. Häv i mjölerna och bakpulvret o rör ihop. Jag kör elvisp på låg hastighet tills allt är blandat. Då skickar jag upp den på högsta hastigheten i typ en halvminut innan jag häller upp smeten i formen. Slår ur de största bubblorna genom att knacka formen i bänken ett par gånger o sen grädda minst 40 minuter i 175 grader. Mina bottnar tar dock oftast minst 50 minuter i ugnen pga höjden på dem.
Does it become a walk?
/Ida
#18: Blir det 1 botten av detta? Såmanskagöra3gångera0llt0s?0

Det blir en tjock botten som man delar i tre :)
Does it become a walk?
/Ida

Finns de någon som har ett bra recept på sockerkaka på 18 resp. 28 cm formar?? :)

#18 E de på de lägsta "facket" i ugnen?? ;)

28 cm kör jag 8 eller 10 ägg beroende på äggens storlek. Oftast 8.
8 ägg
4 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
4-5 tsk bakpulver
Sockerkaka ska alltid gräddas längst ner i ugnen :)
Does it become a walk?
/Ida

#23 Okej tack så jättemkt, du kan verkligen detta ;)

Haha.. jag har hållt på ett tag ;)
Does it become a walk?
/Ida
Solaika: Hur hög blir bottnen? Tycker ofta när man gör själv att de blir för låga för att kunna delas i tre.. :/

Mina brukar bli typ 6-7 cm höga :)
Does it become a walk?
/Ida

#25 De märks ;);)
#27 Inte högre? De behöver nästan vara 10 cm för att jag ska tycka att det funkar att dela… =( Därför kör jag nästan bara med köpebottnar, de är låga men redan delade :)

Solaika! Jag kan inte tacka dig nog!! Ditt recept e underbart! Den blev jättebra! :D :D :D

#29 Haha.. det räcker gott o väl.. köpebottnarna är ju inte ens en cm tjocka styck. Får du en botten som är 6 cm hög o delar den i tre så får du ju 2 cm tjocka bottnar. Det är ganska tjockt det ;)
#30 Roligt att höra. Då ser vi fram emot tårtbilder snart då? ;)
Does it become a walk?
/Ida
#31 Fast man ska kunna dela den med ;)

#32 Ja? :) Det går alldeles utmärkt ju :) Du har ingen tårtdelare? Du kan ta en bit björntråd eller fiskelina och dela med i så fall. Kniv är jättesvårt att dela bra bottnar med.
Does it become a walk?
/Ida
#33 Får väl prova med fiskelina då, är helt hopplöst att dela tycker jag (använder kniv) ^^

Gör det :) Om jag snubblar över billiga tårtskärare nån mer gång så ska jag utlysa tävlingar om dem så ni får chansen att vinna en ^^
Does it become a walk?
/Ida
men.. jag gräddar alltid sockerkaka i mittersta falsen XD

#36 Den ska gräddas längst ner ;)
Does it become a walk?
/Ida

#37 Jaha, jag gräddade min i falsen längsner, inte på botten ;)

#31 De kanske de kan bli ;)

#38 Jag menar falsen längst ner med det jag skrev så du gjorde helt rätt ;)
Does it become a walk?
/Ida

Ahaa..Braaa ;P

#42 Då får du ta o skriva om kokboken ;)
Does it become a walk?
/Ida