Tårtan är i kylen...
Hej!
Har precis lastat in en tårta i kylen. Den består av följande:
Sockerkaksbotten (köpt)
Hallonmousse (ekströms)
Sockerkaksbotten (köpt)
Grädde med daimbitar i
Hallonpure
Sockerkaksbotten
Garnerningen får mamma fixa ;)
Men iaf, jag reagerade på hur hallonmoussen smakade, jag har fått höra att den är jättegod och så, men jag tyckte att den smakade sött och lite smått kemiskt. Hoppas att den smakar bättre imorgon!
Efter att jag hade gjort i ordning hallonmoussen så satte jag igång med grädden, tog drygt 2 dl grädde, 1/4 krm bakpulver och 1 msk vaniljsocker. Sedan vände jag i 100 g grovhackad daim. Resultatet blev väl inte sådär jättebra, det blev en stenhård massa som var nästintill omöjlig att breda ut på tårtan. =/
Desperat rotade jag igenom kylen för att finna att ingen mera grädde fanns och ingen hallonsylt. Hittade dock en påse med frysta hallon som jag gjorde följande puré på:
- Drygt 150 g frysta hallon
- 3 dl vatten
- 2 tsk potatismjöl
- 2 msk strösocker
- Koka upp hallon, 2½ dl vatten och strösocker, rör om men en trägaffel som du även mosar hallonen med.
- Låt puttra i 3-4 min på medelstarkvärme, skumma gärna av ytan
- Ta upp ca ½ dl av hallonvätskan (undvik att få med ev hallonbitar) och rör snabbt ihop med ½ dl vatten. Bland det i en redningsbägare med potatismjölet.
- Ta av kastrullen från plattan och häll i redningen i en fin stråle under omrörning.
- Låt koka upp under omrörning och sedan sjuda i 5 min på eftervärme. Skumma av ytan!
- Sätt en finmaskig sil över en mugg eller en skål.
- Häll i lite av hallonen i taget, inga hallon"frön" får följa med ner. Använd gärna en sked för att pressa ur vätskan. Spara "gojset" i silen!
- Strö lite Socker över ytan av hallonsåsen och ställ sedan in den i kylen.
- Gojset som blev kvar i silen är våran puré. Lägg den i en separat skål och sockra den ev.¨Låt svalna till 37 grader. Sedan är den klar att användas på valfritt sätt.
Purén slätade till över daimgrädden /fast det blev inte spec mkt), frågan är bara vad jag ska använda såsen till, det står helt still i mitt huvud. :) Tips?
Nu vill jag gärna höra är åsikter om smakkombinationerna och gärna tips på hur jag lyckas ännu bättre! :)
Kram
Amanda
Vilken sås menar du?
#1 Hallonsåsen som blev över från purén…

Jag tycker inte om hallon.. så smakkombinationen tänker jag inte uttala mig om ;)
Grädden låter som du hade vispat lite för hårt innan du blandade i daimen. Ska man röra ner något kan man inte ha hårdvispad grädde innan för då blir det lätt "smör" när man rör ner tex chokladen.
Hallonsåsen.. jaa.. hallonmousse kan man göra.. Kräm kan du säkert göra av den. :) Eller glass-sås kanske :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Kan meddela att jag tyckte att tårtan var jättegod, pappa tyckte att den var konstig och inte såg aptitlig ut och resten av familjen ville inte uttala aig.
En flopp med andra ord ;)
#3 Okej, grädden var säkert för hårt vispad. Men nu vet jag det till nästa gång!
Hallonsåsen får helt enkelt va hallonsås ;) Kanske funkar i ngn annan kaka..

Bilder Amanda ;)
*** Kärleken övervinner allt ***
Hallonsåsen kan du ju frysa ner och använda vid ett senare tilfälle t ex som garnering ovanpå en gräddtårta. Blanda i lite gelatin så är den inte så lös.
#5 Finns inga ;P Tårtan försvann ganska så snabbt iaf ;)