Tårta och cupcakes
Jag fyller år snart, den 25:e Mars. Men ska få hit folket den 22:e Mars..
Jag ska då göra en tårta och cupcakes..
Skulle vilja ha smakråd och andra råd också kanske..
Tårtan blir sockerkaks botten delad i tre, första lagret mosad banan med uppvispad grädde blandat. Andra lagret blir dummlefluff. Låter de bra?? Uppe på tårtan blir de grädde och så vet jag inte va jag ska ha på? Kom gärna me tips som sagt. Passar de ihop och tror ni de kommer smaka bra?^^ Är lite nervös för att banan och dummle blir helt fel.
Cupcakes blir morots"muffins" med glasyr på phiadelphia ost. Försökte mig på dem idag.. men har ingen ordentlig visp utan bara en handvisp och smälte aldrig smöret när de skulle blandas med socker^^ Så de skärde sig rejält när jag hade i äggen. Vart bara en stor "smör"klutt som inte ens tog åt sig av mjölken:P haha.. så de åkte i soppåsen! Får försöka me mamms visp och kanske smälta smöret först nästa gång.
Tror ni de blir bra iaf?^^ Tack
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

MUMS! Både tårtan och kakorna låter jätte smarriga =)
Jag tror absolut att dumlefluff och banan kan passa ihop =)
Som tips på garnering ovan på tårtan kan man ha:
- Skivad banan
- Bär
- Geléhallon
- Non Stop
- Tårtpynt som man ritat/skrivit snyggt med
- Dekorativa klickar med grädde
Endast fantasin sätter gränser
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Va bra!:) Fast att ha banan på tårtan är jag lite skeptisk till dock. Dem blir så lätt fula och då ser de så tråkigt ut:)
Vill nog ha några bär.. men vilka bär passar till dummle och banan?:P

Jorgubbar, hallon passar till det mesta
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ja det där med att ha banan på tårtan är inte så skojigt. De blir så bruna och fula. Men jordgubbar det slår aldrig fel på en tårta. Kärnfria vindruvor kan man också garnera fint med.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det går faktiskt att ha banan ovanpå utan att de blir fula. Men då kräver det att man gör gelé och häller över. Något som förvisso är både gott och snyggt. Men liiiite knepigt. Jordgubbar är hemskt gott till dumle annars. Om du inte vill täcka med någon massa
I övrigt låter kombinationerna jättebra. O glöm inte att fota så vi får se konsverken sen! :-)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Det här är en populär frosting som är enkel att göra och passar bra till morotsmuffins
Vanilla creme cheese frosting
200g creme cheese, philadelphia
50g rumsvarmt, gärna osaltat, smör
2msk vaniljsocker eller vaniljextrakt
Ca 8 dl florsocker (känn på konsistensen)
Blanda ingredienserns i den ordning de står i en matberedare och blanda tills det blir en jämn smet.
Tänk på att göra frostingen precis innan cupcakesen ska dekoreras eftersom den stelnar lite sedan och går då inte att bre eller spritsas på.
Detta recept kan varieras i oändlighet med choklad, kokos, citron, essenser i olika smaker, eller vad man nu gillar!
Does it become a walk?
/Ida
Kan man verkligen få tag i fina jordgubbar nu då?:) De vore ju riktigt gott faktist.
#5 Va bra! Neeh då, ska fota:)
Jo jag kör på en frosting med Phiadelphiaost, smör och florsocker med lite citronsaft i:) Tror de blir bra på morotsmuffins med..
Måste bara få fråga. Låg och tänkte på vad crisp är egentligen. Alltså när de är mousse och crisp i.. vad är de gjort utav?:)

Mnja.. de jordgubbar jag har sett i affärerna ser ganska tråkiga ut. Färglösa. Men du kan köpa tex euroshoppers frysta jordgubbar. Dom är styckefrysta o inte alls så dumma faktiskt. Annars kan du alltid göra som jag har gjort på mina gräddtårtor. (Se bild) Gelésocker är faktiskt inte alls svårt att använda.
Är det Ekströms mousser du tänker på? Det är så banalt som chokladbitar faktiskt. Så det är nog lite missvisande skulle jag vilja säga.
Does it become a walk?
/Ida
#8 Okej.. Jo de är ju just det. Men funkar inte blåbär till de då? eller de kanske blir helt fel^^ Tänkte bara som sagt att jordgubbar är lite svårt.. och bär finns de annars mycket som finns nedfryst med. Tycker jordgubbar är så tråkiga även när dem vart nedfrysta så..
Mja gele är jag inget jätte fan av, så de blir de nog icke:)
Ja just de.. haha är de bara chokladbitar^^ Jaha ja..

Jodå.. blåbär funkar alldeles utmärkt. Tänkte jag inte ens på faktiskt *vimsig*
Does it become a walk?
/Ida
#8 den där tårtan norpar jag. Tack så mycket *dreglar igen!!*

Haha.. vi kanske ska ha allmän utdelning av servetter på den här sajten om alla ska dregla så dant ;-P
Does it become a walk?
/Ida
Ja då blir de blåbär då:)
hehe jaa de skulle nog behövas servettet här faktist.
Jag vill ha elvispen NU! så jag kan prova muffinsen.. ^^ dem tar väl slut till den 22:e :P hehe..
Men cupcakes kunde ändå stå en vecka under en kupa? Om jag gör dem på måndag, kan dem hålla till lördagen då? eller ska jag då frysa in dem?

Mjo.. visst kan dom hålla sig.. Men jag hade nog fryst in dem i så fall. Tagit fram på torsdage, ha på frostingen på fredagen o servera på lördagen. Risken finns alltid att de torkar o blir tråkiga om de får stå i kylen.
Does it become a walk?
/Ida
#14 Ah, de var smart.. att göra frostingen dagen innan bara:)
De är bara så att jag har så mycket annat att göra också och dessutom vet jag inte om dem blir bra. Så är ju bra att göra dem lite tidigare ifall jag misslyckas helt^^
En till fråga.. satt och tänkte lite nu. (de ska man inte göra;)) Och eftersom jag tycker de är så himla gott me phiadelphiaost på muffins och sådär.. kan man byta ut grädden i mitten av tårtan? Alltså ta och bre phiadelphiaost och mosad banan ist för grädde och mosad banan?:)

Jo, jag vet att en hel del byter ut grädden mot färskost. Vet inte hur det blir i smaken. Många gör det med hallon iaf. Banan.. jag vet inte. Jag skulle nog testa banan och färskost tillsammans innan jag lägger det i tårtan i så fall. Då vet du ju om smakerna går ihop. Färskost och dumle ska inte va nåt problem iaf.
Does it become a walk?
/Ida
Jo de är sant, kanske får testa först.. fast lika bra att köra med ett beprövat recept redan.. bara mosad banan med grädde och socker^^
Räcker möjligtvis med färskost på cupcaksen

Även om man bestämmer sig för att gå på det man är van vid så skadar det ju inte att testa smakerna ihop för framtida kreationer :-)
Does it become a walk?
/Ida
Jo de är sant:)
Hur var de med maränger? Om man krossar färdigköpta maränger mellan lagrena, blir de kladdigt då? alltså smälter dem och förstör..
#20 Okej, de är ju inte så kul.. Om man smular över direkt innan de ska ätas då?:)

Ja, det är klart.. smular du precis innan den ska ätas går det ju. Blanda blåbär o krossad maräng som dekoration kanske? :-)
Does it become a walk?
/Ida
#0 Måste bara fråga vad dumlefluff är för nåt? =)
#22 Ja de låter väl bra?:)
#23 Om du läser tråden som heter "tårtfyllningar" eller något liknande så står de där;) De är dummle nedsmält i grädde i en kastrull på låg värme.. och sen när de svallnat över natten vispar man upp de:)
#24 Aha, okej tack! =) Dt låter ju hur gott som helst! Det måste jag prova nästa gång. Är det svårt att göra?

#25 det är egentligen inte svårt. Jag har aldrig misslyckats. Det enda man måste tänka på är att grädden ABSOLUT inte får koka o att den måste vara riktigt kall innan man vispar. Annars är det inte alls svårt.
Does it become a walk?
/Ida

hehe. :P lycka te med baket. ^^,
Neh jag har gjort med vit choklad en annan gång, antar att de är samma princip.. bara värma på väldigt låg värme så de precis smälter?
#27 Tack tack:)

#28 Ja, det kan man göra på samma sätt. Det går med all choklad :-)
Does it become a walk?
/Ida

Hej på er alla här..ramla in på er sida..man blev verkligen sugen på allt gott här..
läser nu om tårtor…själv baka jag tårta till dopet vi hade nu..sen så fyller man snart oxå..så det har blivit en del bullar o muffins.m.m…
en tårta som jag lärde mig..var lingon tårta..dem är jätte god..man gör som vanligt en tårtbotten sen dela i tre delar….fukta bottnarna med lite mjölk….sen blanda vispad grädde med lingonsylt..den läggs på mellan tårtbottnarna…högst upp avsluta med lingonsylt bara..sen garnera sidorna och ytersta kanten med vispgrädde..här kommer bild på doptårta

Ohh, vilka kreationer du gjort drutten53. Klart imponerad.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Drutten, finns du möjligen med på familjeliv? Tycker jag känner igen dina fina doptårtor :-)
Does it become a walk?
/Ida

småler..nej vännen..men min dotter är det som är med där…så du har redan sett dom..då kanske det fin bild på mitt barnbarn där oxå..

Okeeej.. det förklarar saken. Men jag har inte varit på någons sida utan de låg/ligger i en bildtråd. Fina är dem iaf :-)
Does it become a walk?
/Ida

hitta en länk till som jag har
http://www.people.com/people/package/gallery/0,,20042118_20041107,00.html
Hum.. Har gjort mina cupcakes nu iaf.. fast utan glasyr ännu då:) Dem vart jätte storta och fina. Gick otroligt mycket bättre med smält smör^^ hehe
Så nu är jag en bit påväg iaf..
Hum, philadephia blandingen som ska vara på muffinsen.. hur ska jag ha på de? Går de att bara köra med en slikepott eller nått?:) Eller blir den hård?

Visst går det med slickepott.. Annars är det ju snyggt att spritsa på :-) Du får med tyllar om du köper engångsspritspåsar från Toppits. Finns i vanliga mataffärer.
Does it become a walk?
/Ida

jag tog en smörkvin på mina muffins på inlägg 31..sen strössel o silverkulor…nästa gång ska jag spritsa på det
Jo jag har ingen spritts.. och jag har även slut på pengar nu.. Så får nog bli en slickepott iaf^^
Ehm.. funkar de nu då om jag tar fram muffinsen och ställer in i kylen idag, senare.. och imorrn innan folket kommer har jag på frostingen? eller bör frostingen vara på ett tag innan?

Varför ska du ha muffinsen i kylen om du inte har frosting på? Se till att de ligger tätt förslutet i rumstemperatur istället. :-)
Does it become a walk?
/Ida
ahaa,, jag inte vet jag vad som är bäst^^ haha! Men då lägger jag fram dem när jag går och lägger mig i påsarna dem redan ligger i?:)

Hur gick det med allt? Vart det bra och har du haft en bra helg?
Does it become a walk?
/Ida
Ja dumt nog (ångrar de som tusan) så missa jag att ta kort på allt ju!! :P Kom på de när dem hade ätiti havla tårtan och då är det inget kul att ta kort.
Men annars vart tårtan jätte god men muffinsen vart inte riktigt klara längst ner kände jag. Men ingen sa nått om de;) De var gott med philadelphia krämen uppe på. Mums!

Ajajaj.. va tråkigt att du glömde fota. Men det kommer säkert fler gånger du gör tårta ;-)
Bra att allting smakade bra iaf :-)
Does it become a walk?
/Ida