Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 219 ggr
Liz85
2

Bra elvisp att köpa?

Funderade först på att skriva under "julen" men känns som att ni i denna grupp har mer erfarenhet kring ämnet. Så hoppas jsg inte blir halshuggen av att jag skriver här.. ;)

Jag ska nämligen köps en elvisp i julklapp och kollat runt på nätet. Det finns billiga och så finns det svindyra.

Svindyra går fetbort för jag har inga planer på att lägga ut 1500 spänn på en elvisp. Men jag vill ändå köpa kvalitet.
Den ska inte börja släppa visparna efter 1 månad eller gå sönder på annat sätt.

Har ni tips på hållbar prisvärd elvisp till vettigt pris? Eller ni kanske vet vilken elvisp man bör undvika att köpa? Alla tips mottages tacksamt i denna djungel.

mayhem87
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg att jag behöver tvätta av den under🙃. Men denna har jag haft i 10 år. En visp har släppt nyligen så det är bra kvalite, men första läget på o allt flyger ur skålen…den är lite väl kraftfull för en elvisp helt ärligt talat men det har varit vid smör och Socker vispande för det mesta så kanske den funkar för ditt ändamål och om man har skålar med högre kant men det använder jag sällan så bruka få torka kaklet i köket efter användning. Så lite kraftfull motor men hållbar. Hoppas du hittar en tålig elvisp

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Liz85
1

Ska snart iväg till affären så ska nog kika på köksavdelningen där då. Så Icas har alltså hållt så länge? Låter ju toppen isf.

Mamma brukar nog mest använda lite högre bunkar när hon bakar så tror inte det är nån fara. Annars får hon väl bara köra på de lägre stegen lite oftare. Att den är lite kraftfull ser jag inte som nåt problem. Hade varit värre om den var svag. :)

mayhem87
1

Ja den har varit toppen,man fick en liten plast låda som alla tillbehören ligger i och den har en sladd som dras in med ett knapptryck. Men vet inte om den fortfarande finns kvar men annars kanske de har någon liknande.

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Carmarino
1

#0: Inte blir du halshuggen inte. 😊 Din fråga passar alldeles utmärkt på den här sajten. Elvisp är ju ett väldigt viktigt redskap när man bakar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2

#2: Tror det är en likadan elvisp som jag har och den funkar bra, men som mayhem87 skriver är den väldigt kraftfull även på lägsta hastighet.

Det finns lock till vispskålar så kanske du kan köpa ett sådant också. Vet inte om det finns på ICA, men du kan ju kolla när du är där.

https://www.smartasaker.se/sv/visplock

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Visplocket ger ett utmärkt stänkskydd samt skyddar små hjälpande barnfingrar i köket. Perfekt för att mixa och vispa röror, såser och grädde. Köp den idag!
Liz85
1

#5 Bra tips där! Ska definitivt kolla upp det. :)

• Redigerat 2025-12-06 18:29 av Liz85
Vixxen
3

Har en Philips som fungerat jättebra under alla år.

mayhem87
3

#5: hahahaha jämfört med andra elvispar så är den rätt intensiv och ren lathet som gjort att jag bara inte skaffat ett lock men som sagt många år som den hållit och bakar ändå ganska mkt

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Sindri
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Den här gjorde jag för ca 10 år sedan av ett vanligt tallriksunderlägg i plast.

Carmarino
1

#8: Jag har ett lock, men glömmer alltid att ta fram det. 😄

Carmarino
1

#9: Smart. Är hålet tillräckligt stort för att bägge visparna får plats?

Sindri
2

#11: Javisst. Som du ser har jag gjort en öppning för visparna så jag lätt kan dra undan locket när det slutat stänka. På så sätt har jag koll. Framförallt viktigt när det gäller grädde.

Carmarino
0

#12: Den missade jag bland alla blommor. Så smidigt. 👍

• Redigerat 2025-12-07 01:51 av Carmarino
mayhem87
1

#12: ska ge mig på att fixa ett sådant innan året är slut!väldigt smart tips

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Soligajag1
1

Elvisp MFQ3010 Vit Boschimage.png

Denna hittade jag på Ica Maxi

HH 🙂

Soligajag1
1

#9:

Perfekt , tack för tipset. Skulle aldrig betala 129:- för nåt sånt man kan fixa själv. Bara man ser till så det inte kommer in plast i smeten.😄

HH 🙂

Carmarino
1

#6: Vilken visp blev det?

Liz85
2

#17: Det blev Bosch till slut som soligajag nämnde. Dock tog jag chansen/risken att välja den på 400w istället för 300w som syntes på hennes bild. Det var bra pris på den på Ica maxi och fler lägen.

Vet flera (åtminstone två) skrivit att icas egna är bra och håller länge, så var sugen på att köpa den åt mamma. Men jag undrar om det är den hon redan har, typ. För hon har att man kan s.a.s. gömma sladden samt medföljande låda. Så ville inte riskera att ge henne en exakt likadan, om det dessutom är samma modell. Skulle kännas dumt.. 😳

Och förhoppningsvis håller även Bosch länge, så mamma slipper svära när hon bakar. :)

Tack alla för tips och inputs.

• Redigerat 2025-12-22 15:20 av Liz85
Carmarino
2

#18: 👍😊

Soligajag1
2

#18:
Toppen . 😃👌🌹

HH 🙂