Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterkakorsmåkakor
Läst 38 ggr
Carmarino
1

Recept - Lakritssnittar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Receptet är hämtat från Sju sorters kakor, men där heter det Muskotsnitt och de innehåller 1 msk malen kanel och 0,5 tsk riven muskotnöt. Jag ville dock ha lakritssmak på dem, så jag tog lakritspulver istället.

ca 40 st
Ugn: 175 grader (både vanlig och varmluft)

Ingredienser
135 g (1,5 dl) strösocker
1 msk lakritspulver
250 g rumsvarmt smör
300 g (5 dl) vetemjöl

Gör så här
Blanda Socker och lakritspulver
Rör smöret och sockerblandningen mjukt.
Tillsätt mjölet och arbeta ihop degen.
Dela den i 4 lika stora delar. Rulla ut varje bit till en 40 cm lång rulle.
Lägg rullarna på bakplåtspappersklädda plåtar. Platta till dem lätt med en gaffel, så det blir ränder på längden.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Skär varje längd i ca 10 sneda kakor.

Jag strödde på lite hockeypulver innan jag plattade till längderna och skar varje längd i många fler kakor, för jag ville ha dem rätt små.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Carmarino
0

Ingredienserna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Carmarino
0

Nyss urtagna ur ugnen.

Det färdiga resultatet syns i #0.

• Redigerat 2024-07-27 13:15 av Carmarino
Tarotstollan
1

Smakade de lakrits?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
0

#3: Ja, men inte så mycket. Hade nog kunnat ta 2 msk lakritspulver.