Bakverk iFokus

Bakverk

Läst 133 ggr
millan21
2

Uteblivet muffinsbak

Jag har inte bakat på jättelänge så skulle göra lite blåbärsmuffins idag. Jag bad sambon köpa muffinsformar när han var på affären. Och han kom hem med vanliga bullformar. Jag har liksom redan massor av bullformar hemma haha.😂

Men han fattade inte att det var nån större skillnad på muffins eller bullformar. Han gick på priset bara.

Men tror inte det blir så bra muffins i bullformar. De är ju inte lika stabila

Tarotstollan
2

Jag har alltid använt bullformar när jag bakat muffins.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
1

#1: Har jag också gjort.

millan21
1

#1 och #2 Aha okej, Tänkte att dessa formar lämpade sig bättre för tjockare degar och inte för smet. Men tänk så fel man kan ha.

Carmarino
1

#3: Jag gör inte heller skillnad på bullformar och muffinsformar. Använder de som passar i storlek till det jag ska baka.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Menar ni verkligen att ni bakar muffins i dessa formar?

Tarotstollan
0

Ja, vanliga pappers formar. Fyller dem till hälften så de inte pyser över.

Carmarino
0

#5: Det händer. Bakar rätt ofta minimuffins, och då behövs små formar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
0

Jag testade nyss och det blev verkligen katastrof!
Jag ville inte ens fota eländet.
Medan jag höll på att hälla i smeten i formarna så började de första att lägga sig platta. Alltså formarna lägger sig platta och smeten rinner ut på plåten. Jag fyllde dem bara till hälften drygt. Men det var ju även bär i. Hallon och blåbär, jag skulle ju göra drottningmuffins.😩
Men jag fick bara skynda mig att skrapa ner all smet och bär i en ugnsform istället, som nu står i ugnen.

Carmarino
0

#8: Tror det beror på att formarna är för klena. Man brukar rekommendera att antingen sätta dem i ett muffinsbleck eller också sätta ihop två formar så att de blir stabilare. En enda form kollapsar lätt, särskilt om det är en lite "tyngre" smet. Är det sedan bär också i dem är det inte lätt att få dem att hålla sig uppe.

Tarotstollan
0

Kan ju bero på vilken sorts form det är, vissa billigare kanske inte är så bra.
Fast jag vet att det hänt att jag använt dubbla formar när jag ser att de börjar vika sig.
Så du har nog rätt, kanske lättare att använda aluminium formar till muffins, till bullar är det ju inte lika noga då de inte rinner.

Torparmor
1

Jag ställer pappersformarna i muffinsbleck det fungerar bra även om smeten är lös t ex pga bär

Låt dagen idag bli din bästa hittills!