Nyttigare bakverk
Har ni några tips på nyttigare bakverk? Känner att det blir lite väl mycket fika 😅
#0: Tyvärr inte. De flesta nyttiga bakverk smakar inte lika gott som de onyttiga. 😁
Letar också efter lite mindre sockerstinna, men goda, kakor eftersom jag har ett par diabetiker i bekantskapskretsen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-10-08 17:11 av Carmarino
Det beror på vad du menar med bakverk som inte är fika. Jag äter inte gluten längre och knappt något Socker. Det går att göra bakverk som inte är så sockerstinna och använda t ex mandelmjöl. Om du går in på kolhydrater i fokus så finns där många recept på bakverk som inte är så söta. En del har sukrin eller stevia i recepten, men du kan använda Socker om du vill men ta mycket mindre. Det blir gott ändå.
Har du tillgång till carobmjöl, kan annars köpas på nätet, så kan du baka kladdkaka med det och själva mjölet smakat rätt sött utan att ha Socker.
Jag har mjöl men inte hunnit testa, men det finns recept på nätet.
För länge sedan improviserade jag ihop ett sorts smördegsbulle med ett helt urkärnat äpple i.
Smuläppelkaka med havregryn brukat jag göra. Känns nyttigt. 😁 Och är gott. 😋
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5: "Inget socker" stämmer inte riktigt, men det är bättre Socker än det raffinerade, vita.
Dadlar har ett högt sockerinnehåll med upp till 63 gram Socker per 100 gram frukt, men har ändå ett lågt glykemiskt index (GI) jämfört med andra frukter, som exempelvis bananer och vindruvor. Räknar du kalorier är det klokast att välja färsk dadlar, de innehåller hälften så många kalorier som torkade.
https://alltommat.expressen.se/artiklar/dadlar-10-intressanta-fakta-om-frukten/
Även om dadlar är något av en sockerbomb då de innehåller mycket fruktsocker är de ett bättre alternativ till klassiskt vitt Socker och godis. Dadlar är nämligen små paket av vitaminer, fibrer och nyttiga och en bra källa till kalium.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Tack .
Precis ! Jag fick recept utav en kvinna från Irak , hon tog med dadel kakor till Caféet en gång. 😊
Ska baka sådana till Loppis som jag ska ha den 28:e Oktober .
HH 🙂