Vad ska jag baka?
Jag fyller 30 år om 12 dagar och ska tillsammans med några i släkten grilla under dagen/kvällen någon gång. Men jag har verkligen inte en aning om vad jag ska bjuda på till dessert?!
Min ohälsa göra att jag inte riktigt orkar hålla på så mycket som tidigare så helst inget allt för avancerat i utförande.
Jag är dessutom väldigt tidsbegränsad då jag mellan den 19e och 29e kommer att vara bortrest och jag fyller år den 30e. Kommer hem med tåget strax efter kl 20 dagen innan så förbereda allt för mycket går inte heller så jag kan verkligen inte komma på något gott, ganska enkelt, inte för tidskrävande men gärna något som är en aning "roligare" en kladdkaka, mjuk kaka eller muffins!
Alla tips är varmt välkomna, gärna med recept men även utan går såklart bra!
Hoppas att ni har det bra ute i den ehm.. svenska.. sommaren! (var på väg att skriva varma men ångrade mig!) 😉
/T
Gör glasstårta, den kan du även göra klart innan du åker. Min favorit är klassikern Ehrenmarks glasstårta som smakar som Cheesecake. Dekorera gärna med färska jordgubbar precis innan servering.
http://www.matklubben.se/recept/fryst_t%E5rta_med_smak_av_citron_51675.html#.VamzLaTtlBc
Har man ont om tid kan man byta ut den filtrerade gräddfilen mot creme fraiche, även om en del av den goda syrligheten försvinner då.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jättebra tips men jag har tyvärr inte tid att gå och handla eller förbereda sådant idag. Ska packa och försöka att inte stressa upp mig idag för jag blir extremt mycket sämre fysiskt av minsta stress och jag ska med tåget vid ca kl11 imorgon förmiddag. Har lite tid i någon timme kvällen innan och sen även på förmiddagen på min födelsedag. Överväger att göra en Key Lime Pie med hela färska blåbär i. Men hittade även ett recept på något som verkar riktigt gott med en form av muffinssmet till runda ca 3 - 4 cm höga bottnar fyllda med en citronkräm, toppade med italiensk maräng med en hallonsirap ripplad i marängsmeten. Det bör vara möjligt att göra en förmiddag genom att baka en tjock "botten" av smet som används till tårtbottnar och baka i en långpanna, stansa ut rundlar eller skära fyrkanter, fylla med en citronkräm (om jag har tid kokar jag en själv, annars får jag köpa ekologisk lemon curd), vispa italiensk maräng i en köksassistent sen spritsa i något fint mönster och koka ihop en hallonsirap som jag sist droppar/låter rinna litegrann överst. Det blir ju både sött och syrligt. Skulle kunna lägga något/några färska hallon eller blåbär i citron krämen när den svalnat och bottnarna fyllts för att få mer syrlighet och fräsch smak så att marängens sötma inte tar över.
/T
Jag gjorde till slut en Blåbärsmousse-tårta som jag helt kunde göra under förmiddagen i torsdags och den hade satt sig ordentligt när den skulle ätas på eftermiddagen.
Om någon är intresserad av att göra den så jag lägger jag upp receptet.
Den är jättebra om en vill undvika gluten!
Ca 12 bitar.
Botten:
300g mandelmassa
3 äggvitor
Mousse:
6st gelatinblad
300g blåbär (frysta går bra om en inte kan blocka färska svenska bär)
2msk pressad citron
4st äggulor
3dl florsocker
6dl grädde
Gör så här:
1. Botten: Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassa grovt på ett rivjärn och rör ner äggen en och en. Häll smeten i en smord 23 cm-form med löstagbar kant.
2. Grädda i nedre delen av ugnen i 20 min(jag anser att det behövs 30 - 35 min men se till att den inte får för mkt färg). Låt kakan svalna i formen, innan den tas ut. Diska formen och lägg tillbaka kakan i formen.3. Fyllning: Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter. Mixa blåbären med citronen slätt. Vispa äggula och florsocker ljust och pösigt. Vispa grädden till fast konsistens.
4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och smält dem på svag värme i en kastrull ihop med 1 dl av grädden. Vänd försiktigt samman gelatinet med resten av grädden och blanda sedan försiktigt med övriga ingredienser med en slickepott.
5. Bred ut moussen över kakan i formen. Täck med plastfilm och sätt i frysen i ca 4 timmar eller i kylskåpet över natten.
6. Använd en kniv eller något annat för att lossa den från formen så behålls de fina kanterna. Dekorera med bär. Om den varit i frysen längre tid så låt tårtan stå framme 30 min innan servering.
/T