Ersätta kakao
Har ni något bra recept på kladdkaka där man ersätter kakao med bara choklad istället? Jag har fått för mig att kladdkakan blir lite kladdigare, mjukare och lenare i konsistens då. Vet att jag provat förut men hittar inte receptet igen.
Kladdkaka med mörk choklad250 g mörk choklad
150 g smör
4 ägg
4 msk socker
1 msk mjöl
Detta finns på recept.nu. Lycka till :-)
#1 Toppen, tack! =)
Kakao är uttorkande så kladdkaka blir absolut kladdigare om man använder någon annan form av choklad. :)
Kan tipsa om Vaniljkladdkaka som är gudomligt god! Jag brukar dock göra den på sommaren mest för att kunna ha lime-marinerade jordgubbar till, men den söta, kladdiga kakan, lite bär(frysta, tinade i värsta fall) och äkta vaniljgräddglass är supergott ihop. Skickar med recept om du skulle vilja testa! :)
Vaniljkladdkaka
150 g smör
3 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1-2 st Madagaskar vaniljstång (byt ut mot mer vaniljsocker efter smak om så önskas eller använd 2krm mald äkta vanilj)
2 tsk vaniljsocker
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Häll över smöret i en stor skål och rör sedan ner Socker och vaniljstänger samt vaniljsocker.
Rör ner ett ägg i taget och avsluta med mjölet.
Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter, helst med löstagbar kant, och häll sedan i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan är ganska lös när man tar ut den men när den får stå till sig blir den perfekt ändå!
Den blir ännu bättre om den får stå ett tag i kylen.
/T
#3 Då va det inte så otippat då, tack för infon =)
Redigerade inlägget lite. :)
/T
#5 Haha, märkte det! Vart jätteförvånad och fundersam över hur jag kunde missa så mycket text första gången jag läste det. Tackar för receptet =)
Ingredienser
Kladdkaka vit choklad 8port
100 g smör 100 g choklad, vit 2 dl strösocker 2 tsk vaniljsocker 2 st ägg 1 st citron, rivet skal av 1 msk citron, pressad saft av 2,5 dl vetemjöl
Till formen
Tillagning
1. Sätt ugnen på 200°. Smörj och strö kokos i en form 24 cm i diameter med löstagbar kant.
2. Smält smöret i en kastrull ta av från värmen. Bryt chokladen i bitar och smält den under omrörning i smöret.
3. Blanda sedan i sockret, vaniljsocker och äggen ett i taget.
Tillsätt citronskal och citronsaft samt mjölet. Rör snabbt ihop till en smet och bred ut den i formen.
4. Grädda mitt i ugnen 12-15 min, beroende på hur kladdig du vill att den ska vara. Pudra över lite florsocker och servera med färska bär, och eventuellt en klick grädde eller glass. Hallonsorbet är också gott till.
#7 tack, det måste prövas :-D
#7 Vit kladdkaka är super mega gott! Och lite roligt att variera med :P
Eftersom jag inte äter kakao i nån form, inte heller vit choklad, är min favorit kaffekladdkaka. Eller kanelkladdkaka. Fast den med kaffe är nog bäst ändå.
100g smör
2 ägg
1.5 dl vetemjöl
2 dl socker
2 msk snabbkaffe
kokos
Smält smöret i micron. Pensla en form med löstagbara kanter med lite av smöret och bröa den med kokosflingor. Smöret som är kvar får svalna lite, sedan knäcks äggen ner i smöret. Kaffet mortlas innan det och övriga ingredienser rörs ner i äggsmeten. Vispa inte, rör med en sked. En stor del av hemligheten bakom en bra kladdkaka är att man bara rör den, inte vispar.
Häll upp smeten i formen och grädda nederst i ugnen ca 12-15 minuter i 175 grader. Ta ut och låt kakan svalna i formen. Ta loss kanterna och ta loss kakan från botten, det kan vara svårt om den är väldigt kladdig. Låt den gärna stå en dag för att sätta sig. Servera med vaniljglass eller vispad grädde.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#10 tack, det lät väldigt intressant. :-D
Jag var även på jakt efter ett sådant recept för några veckor sen och hittade denna(från en blogg vid namn frostrosor.nu) som jag provat själv dock hade jag den lite för länge i ugnen men god var den:
"Den perfekta kladdkakan
4 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
200 gram mörk blockchoklad (jag använder ICAs eftersom den är mjölkfri)
200 gram smör (eller mjölkfritt margarin)
1 krm salt
2 ½ dl vetemjöl
1 krm bakpulver
Dela chokladen i bitar. Smält smör och choklad på svag värme i en kastrull. Låt svalna lite. Tillsätt saltet. Vispa ägg, Socker och vaniljsocker poröst (vitt). Tillsätt chokladsmörbladningen och rör om försiktigt. Blanda ihop vetemjöl och bakpulver och sikta ner i smeten. Rör om försiktigt, vispa inte. Häll upp smeten i en smord form med löstagbarkant. Grädda på 200 grader i 12-15 minuter. Gillar man den riktigt kladdig tar man ut den efter 12 minuter. Kakan ska gunga när du tar ut den. Släpp formen i bordet ett par gånger. Låt kakan svalna först i rumstemperatur och därefter i kylskåp. Om du inte kan låta bli att vänta med att äta kakan så kan du grädda den i 15 minuter och ställa ut den för att svalna i 1 timme eller något. "
#10 Då tycker jag att du borde testa receptet på Vaniljkladdkaka som jag lagt in i inlägg #3 då den inte innehåller någon choklad.
Riktigt god när den får stå till sig några timmar i kylen så den blir riktigt seg och sedan serveras med färska bär eller tropisk frukt och eventuellt lite gammaldags vaniljglass till.
Glömde även att nämna där att det är godast att "bröa" formen med mannagryn. Det gör jag alltid nu mera, speciellt när jag bakar tårtbottnar! Det blir inte den oönskade, lite hårda ytan av ströbröd som det lätt blir annars. :)
/T
#13 - Jadå, jag gjorde den oxo. Men den med kaffe var min favorit. Jag körde "kladdkakevecka helt utan choklad" på min blogg i våras. Kanel, vanilj, kaffe, citrus och hasselnötter fick vara med. Det är ditt recept på vaniljkladdkakan som är länkad. :)
Jag bröar alla formar med kokos som jag tycker funkar bättre och ger godare smak än mannagryn. Ströbröd har jag aldrig använt, brukade bröa med vetemjöl innan jag testade mannagryn och sen fastnade för kokos. Det funkar dock inte lika bra med mandelmjöl, jag testade det en gång och fy va det fastnade!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Nu står kladdkakan med kaffesmak i ugnen från inlägg #10, spännande! Hoppas på bra resultat även om jag gjorde en liten miss med snabbkaffet.