Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 827 ggr
Nosen
1

Vad ska jag baka?

Hej, jag har lite grejer hemma men har svårt för att komma på något gott att baka, vore roligt om någon kan komma med en ide, vad som helst. Men det ska vara gott ;)

Jag har bas grejer som mjöl och så, dock ej jäst. Men har bakpulver.

Sen har jag:

Blockchoklad, kakao, Florsocker, Marsmallows, Russin, Mandlar, Sirap, kokos, blåbär, apelsiner och gelatin.

Karln fyller år snart, så kanske någon har en ide till det? Eller bara något enkelt? 

Lägger in tråden i mjuka kakor, men tipsa gärna om allt möjligt :)

Apootie
0

Kanske en kladdkaka med russin? Eller lite rocky-road inspirerat? 😃

Nosen
0

Jag har funderat på rockyroad faktiskt, har aldrig testat det ^^

VildaVittra
1

Chokladdoppade apelsinklyftor.

Sen åt jag något så gott i Polen. De bakade en botten som påminde om den man har till rulltårta, på den lade de ut bär eller frukt och hällde sedan på gelatin (smaksatt) ovanpå och lät stelna. Botten och gelatinlagret var ungefär lika tjocka. 

Mandlarna kan du mala och baka mandeltoppar av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Apootie
0

#2 Rocky road är så himla gott 😃

Tessen
1

Då tråden inte handlar specifikt om mjuka kakor eller passar i någon annan kategori för ett visst bakverk så lägger jag in den  på "Övrigt".

Hoppas att du kommer på något gott att baka!
Här står det ganska så still i huvudet just nu så jag har inget jättebra eller specifikt tips som jag kommer på av att läsa det som du har hemma.
Det är väl i så fall någon brownie eller kladdkaka(som nämnts) ev med kokos och (först skållad och skalad) hackad mandel i.
Beroende på vad du har för mejeriprodukter hemma så skulle en fräsch, inte allt för sötad, apelsinmousse, fromage eller pannacotta fungera ihop med någon typ av chokladkaka. Har du ingen grädde eller liknande hemma skulle du kunna koka ihop en tjock apelsin-sås eller klyfta ur några apelsiner och lägga klyftorna i botten av en inplastad form, smälta gelatin i en lagom syrlig blandning av pressad apelsin, Socker och vatten och sen hälla det över apelsinklyftorna och in i kylen tills det stelnar som en syrlig gelé som du kan skära i bitar att ha till. Bara fantasin sätter gränserna :) Men jag själv tycker iaf alltid att en dessert eller ett bakverk är godast när det är lite balans mellan sött och syrligt. :)

Hoppas du kommer på något bra eller fastnar för något av dom tips du får här inne!

/T