Hjälp med saffran
Jag ska baka en långpannekaka från ett recept i året runt,
Det står "lös saffranet i mjölken". Betyder det att jag ska värma upp mjölken eller ska jag bara blanda i kall mjölk tills det lösts upp?
Första gången jag ska baka med saffran, så är tacksam för hjälp :)
Absolut bäst är att först stöta saffranet med 1-2 tsk strösocker i en mortel (eller med baksidan av en sked) för att frigöra alla aromer. Sedan kan man blanda ner det i mjölken, det spelar ingen större roll om mjölken är varm eller inte. När jag bakar kakor där alla ingredienser ska vara icke uppvärmda brukar jag se till att de alla är rumstempererade.
Vad står det i receptet att mjölken ska va?
#1 Gäller det inte bara hel saffran?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#2 Det gäller all "riktig" saffran, dvs inte saffrans essens. Det gäller egentligen alla kryddor. När man stöter, maler osv så frisläpper man aromerna i kryddorna och de börjar på en gång att avdunsta. Därför är det bra att sätta fart på den processen även om man har färdigmalda kryddor.
Det är därför man i princip behöver dubbla eller trippla kryddmängden om man använder riktigt gamla recept (tex från 20-talet) eftersom man på den tiden oftast köpte hela kryddor som man själv malde. Dagens färdigmalda kryddor tappar mycket av sin smak medan de står i affären och i vårat skafferi oavsett hur väl man förvarar dem.
#2 Det står bara 3 dl mjölk
och sen där det står hur man gör så står det bara "….blanda alla torra ingredienser och vänd ner i smeten. Lös saffranet i mjölken och blanda ner"
Bara att röra ner saffranet i mjölken som det är då? Eller ska jag mortla det först och sen ner i mjölken? Ska jag sila mjölken sen?
Blir nog bra vilket som tror jag, men roligare att göra rätt :)
#3 Okej, tack. Då lärde jag mig något nytt idag då :)
#4 Okej. Då tror jag du kan välja själv hur du vill ha de. Kolla annars andra recept på långpannekaka och se om där står något om mjölken.
Du ska inte sila de för då försvinner ju saffranen. (jag hade inte gjort det i alla fall)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/