Fråga om chokladtempning
Jag skulle göra praliner ikväll och även testa på att tempa chokladen till skalen för första gången. Annars har jag alltid struntat i det momentet.
Det gick bra fram till den punkten att jag skulle tömma skalen. Alltså, jag använde inte en hel form denna gång utan enskilda formar (öh, svårt att förklara men typ knäckformar i silikon). Jag fyllde 15 formar först och skulle sen börja tömma ur dem. Kom till 3 el. 4 formen sen hade chokladen stelnat såpass mycket att det inte gick att hälla. Solid i princip alltså.
Ska det vara så? Gjorde jag fel någonstans? Vad i så fall?
42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se
Läst 77 gånger men ingen som har tempererat sjäv nångång och kan svara?
42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se
Jag har tyvärr aldrig tempererat själv utan köpt nontemp eller candy melts istället. Men dom stelnar extremt fort dom också.
/T
Ett tips kan väl vara att ställa formarna på en varm plats så att chokladen inte kan stelnar direkt.
Ovanför ett element? Eller så tar du en form åt gången ?
det var konstigt. När jag gör mina praliner så tempererar jag och det gör jag till dekorationer också så det kan vara ute utan att smälta. Men jag tempererar chokladen och fyller formarna och sen vänder jag dom och häller ut och det stelnar aldrig så innan för mig. Tycker det är mycket konstigt. Vad gör du när du tempererar och sen fixar skalen i formen?
Lyckas man med temperering så ska dm se ut så här och ha glans. Sen om man fyller formar med bara choklad för äta så ska den va lite hård att dela eller bita i för ha blivit bra gjord sa min konditor lärare. http://luciferz.blogg.se/2012/december/forsta-pralinerna.html#comment