Hjälp med våningstårta.
Tänkte jag för första gången ska göra en våningstårta och eftersom det är den första så undrar jag följande:
Har köpt stadiga sugrör för att sätta ner i den första tårtan innan den mindre ska ställas på så nu är min lilla fråga…den mindre tårtan ska den stå på nåt som tårtbricka i papp eller kan man ställa den direkt på den stora efter att man har tryckt ner sugrören?
Hoppas på svar.
Ha en tårtbricka i papp som är lika stor som tårtan. Då går det att lyfta isär dom när ni ska servera. Och så har pinnarna något att stötta upp. Har du ingen bricka spelar det ingen roll om du har pinnar eller inte, den övre tårtan sjunker ner på pinnarna. Än värre blir det när ni ska skära i den övre tårtan, då trycks den ner i den undre.
Nej, bäst är att ha den på en egen platta så du kan ta av den innan ni skär upp.
För att vara på den säkra sidan, sätt grillpinnar i sugrören för extra stadga. Sugrör är ju inte kända för sina viktbärande egenskaper.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#1 Tack för svar, hittade stadiga o hårda sugrör på Lagerhaus men man kanske ska sätta i grillpinnar ändå…dessa var inte lika mjuka som vanliga sugrör.
#2 Bäst enligt mig är att använda så kallade "Dowel(Dowelling) rods" till en tvåvåningstårta om man inte vill ha ostabila sugrör + grillpinnar i. Det finns i bambu här och i plast här.
Är det bara en engångsgrej och man inte ska ha någon tyngre tårta ovanpå så går det självklart bra med dom tjockare papp-sugrören som jag misstänker är dom du köpt, skulle andra våningen kännas tung så kan du ju alltid sätta i grillspett för säkerhets skull-
Och som Caf_Roy skriver så är det i stort sett ett måste att ha någon form av bricka under. Spritsa lite smörkräm eller kristyr på undre tårtan där den övre ska stå så att det stelnar fast i brickan och inte glider lika lätt.
Skulle det bli en liten kant som sticker ut så skulle du ju kunna spritsa en fin bård runt om den översta och även den understa så att det ser ut som att det var tänkt så från början :) Själv tycker jag alltid det är fint med en snäckbård spritsad runt och ev ta lite lustre dust i t ex pärlemo på en borste och försiktigt knacka på penseln så att det släpper över den spritsade bården, men man får vara försiktig för annars hamnar det så klart överallt :)
/T
Fått mycket hjälp av era inlägg till hjälp med tårtan, ska själv göra en bröllopstårta med fyra våningar. Den understa botten är 35 cm i diameter, hur många pinnar ska jag staga den med för att den inte ska rasa?