Annons:
Etikettövrigt
Läst 3001 ggr
leemland
12/9/12, 5:09 PM

Polkagris

Jag har en polkagrispåse som bara ligger här hemma :P Någon idé vad jag kan göra?

Jag har bara använt polkagris en gång och då gjorde jag ur boken: Vinterns söta :P Och de va något slags chokladsak som de skulle vara med i :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Tessen
12/9/12, 5:14 PM
#1

Polkagris-tryffel är något jag tycker är otroligt gott iaf! :)

/T

leemland
12/9/12, 5:35 PM
#2

Okej Tessen :P Det har jag aldrig testat, har bara gjort vanlig tryffel men det blev inte så bra :P haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
12/9/12, 5:54 PM
#3

Krossa polkagrisar i en mortel och ha i (eller om man kör dom till smulor i en matberedare) och ev droppar i någon droppe pepparmint-olja i chokladtryffeln är otroligt gott och chokladtryffel är enligt mig något väldigt enkelt att göra. Choklad och pepparmint är gott tillsammans, det blir inte så himla sött och passar bra såhär till vintern när pepparmint-olja är en ganska vanlig smaksättning i godis. Om du vill så sätt dom på klubbpinnar så kan man röra runt tryffeln i varm mjölk så får du snabbt en kopp varm pepparmint-choklad. Väldigt uppskattat som present om man sätter på klubbpinnar och knyter ihop några som en liten bukett och har cellofan runt om, antingen kan man göra dom till lagom stora kulor eller fylla den nygjorda tryffeln i pralin-formar. Om man använder pralin-formar så får man låta tryffeln stelna till lite innan man sätter i pinnen om man vill ha en sådan.

Här är ett grundrecept:

POLKAGRIS TRYFFEL: 30 st
100 g polkagrisar
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad (föredras mörk eller mjölkchoklad går det lika bra)
ev pepparmint-olja att droppa i tryffeln
florsocker att rulla i eller att dofta över

Stöt polkagrisarna ordentligt i mortel(Kross, nästan pulver)
Koka upp grädden i en kastrull, dra ifrån plattan.
Lägg i chokladen och låt den smälta.
Tillsätt polkagrisarna och blanda.
Om så önskas droppa i några få droppar pepparmint-olja.
Ställ kastrullen i kylen så att tryffeln stenar.
Forma fina kulor av smeten och rulla dem i florsocker.

PS: Om det inte vill kladdas med att rulla kulor av tryffeln så använd små aluminium-tryffelformar eller pralin-formar och ha ner en halvt avsvalnad och lite seg tryffelsmet i en kraftig spritspåse eller fryspåse man klipper av ett hörn lagom stort för att dom små polkagris-bitarna inte ska fastna, men det heller inte rinner för fort (tunnare påsar riskerar att spricka). Spritsa ned tryffeln i formarna och ställ sedan in i kylen tills tryffeln stelnat, ta sedan en liten sil och dofta över florsockret.

Detta är ett recept jag följer varje år och det kan i stort sett inte gå fel. Vilken choklad man än tycker bäst om så blir det bra och sen om man vill rulla dom till kulor eller spritsa i formar är en smaksak. Själv tar jag nästan alltid tryffelformar då jag tycker det finns många fina att variera med.

/T

leemland
12/9/12, 6:17 PM
#4

Tack :) Ska se om jag hinner det under veckan(som börjar imorgon), annars får det bli veckan efter :P

Jag älskar också pepparmint smaken :D De får nog bli såna som man doppar i mjölken :P

En dum fråga kanske men vad är tryffelformar?  :S

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
12/9/12, 6:53 PM
#5

Ja det tycker jag absolut du ska göra, jag tror faktiskt också att jag ska göra några till att göra varm mintchoklad-dryck att ge min bror och hans sambo i present utöver tårtan jag ska göra till dom.

Varm choklad är ju underbart och lite pepparmint i det kan ju inte gå fel! Jag tror att en riktigt god mjölkchoklad(ev med 50g mjölkchoklad utbytt mot mörk choklad eller en "ljusare" mörk choklad med kakaohalt på runt 60% om man gillar lite intensivare chokladsmak) skulle passa bäst till detta och om du vill ha extra pepparmint så finns pepparmint-olja både i större mataffärer bland bakningsprylarna men även inne på apoteket fast där heter den "pepparmynt-olja" och är mycket mer koncentrerad än den i matbutiker så den föredrar iaf jag. Då provar du dig fram med 2 droppar i taget och rör emellan till önskad smak men tänk på att dom krossade polkagrisarna ger en del smak när dom är färdiga.
Det är bara att fråga på apoteket efter pepparmint-olja så hjälper dom dig om det inte hittas.

Tryffelformar är ganska små metallfolie-formar Som t ex dessa, den finns även här. Du skulle även kunna använda vanliga ischokladformar men butiker som t ex ÖoB har nog tryffelformar nu runt jul, större matbutiker har både ischoklad och tryffelformar, ev Clas Ohlsson och även Lagerhaus brukar ha riktigt fina formar, dom har t ex en 60-pack med 3 olika fina juliga färger i silver,guld röd och grön.
Du skulle såklart även kunna använda minimuffinsformar som är lite större än just ischokladformar så man får mer chokladsmak i sin chokladdryck, vilket jag nog skulle föredra :) Minimuffinsformar finns i stort sett i alla webbutiker med bakningsgrejer, även vanliga butiker med bakningsprylar, jag ska nog själv kika inne på Åhlens, Lagerhaus och liknande. Såklart föredrar nog dom flesta mycket smak i sin varma minchoklad-dryck där tryffeln smälter lätt i den varma mjölken och ger en gräddig och chokladig pepparmintsmak :) Farligt och försvinnande gott, så för min del blir det nog att göra en dubbel sats då jag älskar varma chokladdrycker!

/T

Tessen
12/9/12, 6:57 PM
#6

Kan även tipsa om att ifall du spritsar tryffeln i formar så tar det absolut inte längre tid utan det är bara att göra tryffelsmeten, låta den svalna så att den börjar tjockna och inte är för rinnig, spritsa ner tryffelsmeten i formarna och in i kylskåpet med dom några timmar så att dom får stelna till helt innan dom packas in i cellofan eller någon liten ask (eller äter dom själv såklart ;). Om man vill, eller inte vill, dofta över florsocker när tryfflarna stelnat helt så är det såklart en smaksak.
Det är är inte något tidskrävande eller avancerat att göra, men otroligt gott godis som man kan göra en ännu godare mint-chokladdryck av. :)

/T

Annons:
leemland
12/9/12, 7:10 PM
#7

Tack!  Nä mintchoklad över huvudtaget är aldrig fel :P

Vad taggad jag blev nu :P Detta kommer göras i veckan redan, hellt klart :P Då ska jag kolla efter formarna tror jag eller så sätter jag dom på en "pinne" typ :P

Vi har faktiskt båda apoteken i byn där jag bor , haha :P Men det får nog bli utan olja första gången då det bara är jag som verkligen älskar mintsmak i familjen :P hahah.

Tack än en gång för receptet :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
12/9/12, 7:38 PM
#8

Jag blev själv riktigt taggad att göra dom nu, vad bra att du tog upp detta ämne om överblivna polkagrisar ;)

Mintchoklad är verkligen helt underbart och att då smälta ner tryffeln i rykande het mjölk och dricka en kylig dag, det får faktiskt bli i veckan för mig också för jag blev otroligt sugen på det nu!
Ja att ha dom på pinne är ju lite roligt för barn också att kunna doppa och röra runt tryffelkulan i mjölken tills det smält och blivit gräddig mintchoklad!
Gör man kulor av det så kan man enkelt anpassa storleken också.

Jag har pepparmint-olja i form av en godisolja som jag har köpt ihop med mina andra essenser till tårtor och andra bakverk så för min del blir det nog 2 - 4 droppar i iaf då den är otroligt koncentrerad men jag tycker verkligen om mintchoklad. Du får gör några speciella som är endast till dig med extra mint i! ;) Dock är några dagars väntetid om man beställer den oljan jag har och en flaska kostar 45kr+frakt så det kanske inte riktigt är värt det om du bara vill ha extra i dom du tänkt äta/dricka själv.

Det var så lite så, jag hoppas att du blir nöjd med resultatet och den värmande mintchoklad-drycken. Men man får såklart "smaka" en och annan tryffel som dom är också! Kanske göra en dubbel sats och spritsa några i små tryffelformar så kan du stoppa ner en extra i din mjölk i smyg eller äta någon medan du dricker mint-chokladdryck också ^^,

Här kommer iaf göras en dubbel sats! Jag förtjänar ju att behålla en del själv såklart, jag kan ju inte bara göra dessa gobitar till min bror och hans sambo! Jag ska försöka hitta en fin cellofanpåsar att packa ner dom i, lägga lite cellofan mellan varje lager så dom inte råkar smälta ihop och skriva en lapp på att en eller två tryfflar rörs ner i en mugg med rykande het mjölk för en god mint-chokladdryck :) För någon chokladtryffel-dryck med frisk pepparmintsmak tror jag knappast att deras kaffe-kapselmaskin kan göra ;)

Jag håller tummarna för att du blir lika nöjd med dessa tryfflar som jag blir varenda gång! :) Jag tycker att vi båda kan lägga upp bilder på våra färdiga tryfflar här i tråden sen när dom är klara i veckan. Alltid roligt att se hur andra gör och speciellt eftersom du ska göra på pinne och jag i tryffelformar. Men man kan ju alltid göra hälften i formar och häften på pinnar.

/T

leemland
12/9/12, 8:18 PM
#9

Om jag har tur så har nog farmor lite olja :P Kommer inte ihåg om det var pepparmint eller bara grön karamellfärg :P hahah. Annars får det vänta :P

Jag börjar nog bara med enkel sats :P Har själv inte varit jätteglad i tryffel innan så :P haha. 
Det tycker jag du förtjänar :P "Kocken" förtjänar alltid lite själv :P haha. Ja, jag ska försöka komma ihåg att ta bilder :P Eller bra bilder ska jag försöka ta :P Ja nu vill jag verkligen göra dom, får nog handla imorgon , haha :P

Ser fram emot att se ditt resultat! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
12/9/12, 8:33 PM
#10

Ja farmor eller mormor brukar ha lite pepparmint-olja hemma. Det skadar ju aldrig att fråga :)
Ja annars kan det ju vänta tills du vet vad du tycker om dom om du tycker om är så goda som jag tycker, då kanske det kan vara värrt att köpa en flaska pepparmint-olja :)

Ja börja med en enkel sats. Det finns så otroligt många olika recept och med mörk choklad tycker jag inte alls om, det blir lite torrt och beskt för min smak. Vit choklad blir lätt alldeles för sött. Ska man göra en dryck av dom tycker jag nog ett lite finare mjölkchoklad är bättre (om man gör enkel sats, annars kan det lätt bli dyrt), Marabou's mjölkchoklad fungerar såklart lika bra den, det blir lite mjukare och något svagare smak än med dom av finare kvalité på chokladen.

Det är klart att kocken förtjänar sin del ;)

Jag ska försöka komma ihåg att ta bilder på dom och framåt helgen kanske även i presentförpackningen jag ska göra i cellofan.

Tur att jag har riktigt stora spritspåsar så att all tryffelsmet går ipå en gång och det bara är att fylla formarna på rader på en plåt eller två. Det är ju inte jättestora formar så för mig som oftast dricker ur större te-muggar så blir det nog 2 tryfflar i varje kopp iaf! Men det blir ju absolut billigare än att köpa färdiga pepparmint-tryfflar att göra varm choklad med!

/T

leemland
12/15/12, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så här blev mitt resultat, gjorde dom i torsdags :) Nu är dom nygjorda så fom har itne stelnat riktigt :P Gjorde några stora att ha som varm choklar och en massa små :P Och dom gillade det verkligen här hemma så nästa vecka måste jag nog göra fler :P haha. Ska nog testa mörkare choklad nästa gång, hade marabous mjölkchoklad denna gången :P

Jag hade som varmchoklad i fredags, och det var gott:) Men jag tyckte mintsmaken gick igenom för mycket, varm choklad ska va varm choklad :P haha.

Tack så mycket för receptet! :D

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
12/15/12, 7:11 PM
#12

Tryffel är lite kladdigt och kan vara svårt att få rätt konsistens ibland. Men förvaras dom i en burk i kylen så brukar det inte bli så våldsamt kladdigt, annars så får man tugga på formen också för att få ur allt ^^,
Kul att det gillades och gick åt :) Du får gömma lite till julafton! Flört

Haha jag är tokig i mint så mig gör det inget om det inte bara smakar choklad, men i en vanlig liten kopp så skulle jag ju inte ha i mer än sådär som du har i formen :)

Jag är ute i sista sekund med en tårta och ganachen sätter sig inte så jag fylld ändå och har som tur är 2 st 24cmspringformar då jag fick dra på en till för att det skulle hållas in, det är 2 lager nötbotten och 3 lager vaniljbotten. 2 lager med massa vit vaniljchokladganch varav den ena hade jag i överblivna nötter, sen en dubbel sats hallonmousse och en dubbel sats lemoncurdmousse så nu ställde jag in den i frysen och ska köra igång smöret i köksassistenten till smörkrämen. Ska göra dekoren nu iaf och det mesta är enkelt med vita snöflingor borstade i silver men täcket i ljusblå kavelmarsipan blir stort och jobbigt att kavla ut >.< Min bror och hans sambo har sin årsdag på måndag, hans sambo fyller år på tisdag och min bror på onsdag.
Jag är perfektionist när det kommer till mina bakverk så jag känner mig liite stressad så det är dags att dra igång hög musik musik och sätta igång med snöflingorna och dekoren som ska vara ovanpå. Wish me luck!

Det var så lite med receptet förresten :) Vill du ha andra tryffelrecept kan jag leta upp då jag tycker det är enklaste  och ett av dom godaste av julgodiset, eller åretomgodis ^^ Eller så googlar du bara chokladtryffel recept så får du ju upp massor :)

/T

leemland
12/15/12, 7:37 PM
#13

Ja kladdigt va de:P Men jag valde att stoppa ner det i en plastpåse och spritsa ut det :P Hålet blev för stort bara:P haha. Men nu vet jag ju det till nästa gång :P 
Men jag kommer hellt klart göra en ny sats nästa vecka :P Och en del annat godis när jag endå är i gång :P

Oj, de lät jobbigt :P haha. Lycka till med tårtan :) Önskar jag hade tålamod och kunskap att göra de :P

Jag ska nog testa mig fram lite med det receptet du gav mig först :P Har redan planer :P haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Tessen
12/16/12, 1:03 AM
#14

Oj, jag brukar ju dra ner lite på grädden i tryffel-receptet just eftersom den blir så kladdig. Kom inte på det för ens nu. Förlåt!
Ja det kan vara riktigt kul att göra godis och chokladtryffel är så otroligt enkelt.

NUU är jag färdig med tårtan, min rygg värker något hysteriskt, har en ledsjukdom så ska egentligen inte greja så många timmar i sträck. Men men, nu är det klart och min bror hämtar mig och tårtan som nog väger närmre 7 - 8 kg vid kl 09.30 imorgon så dags att sova en stund.

Heh ja att experimentera och göra om recept man redan har kan vara roligt. Det har jag gjort i hela tårtan Flört Den är 24cm i diameter och om man inte räknar med dekoren så är den ca 14cm hög. Helt galet. Ska försöka ta en bild innan den skärs upp, har inte orkat än och vart inte 100% nöjd då jag var väldigt trött mot slutet.
Jag är inte van att jobba med kavelmarsipan (även om den var bra att jobba med, både modellera och lätt att kavla ut, ska få in täcknings-tekniken med den bara), är inte heller van vid större än "vanliga" tårtor med tre anslag så täckningen blev lite sådär. Men men, det vet jag att dom inte bryr sig om.

Dom ska ha 3e adventsbrunch/frukost innan tårtan så får väl se hur många som orkar tårta, men tänkte att det kan vara kul att dom kan bjuda sina vänner på fika på sina födelsedagar på tisdag och onsdag :)

Du får gärna visa dina planer sen :) Jag lägger mest upp i min blogg som nu mera är lösenordsskyddad pga trakasserier, men skicka ett PM om du vill se för det finns nog en del jag inte haft med här inne också. Sen så har jag tagit bilder under tiden jag gjorde två tårtor till påsk och sen lagt upp bilderna, hade tänkt göra det idag men det blev för stressat.

Hoppas du kan sova gott, jag lär tvärdäcka inom sekunder och nästan önskar att larmet inte går av imorgon. Hah
Godnatt

/T

leemland
12/16/12, 9:47 PM
#15

Okej. Det låter tungt för en tårta :P haha. Har aldrig gjort såna tårtor som ni här inne, men skulle gärna vilja försöka :P Men som jag sa i det anda inlägget så skrev du bara 1dl till mig :P haha. Ja jag vill gärna se tårtan, den låter underbar :P Vet hur det är klädd ryggont och så. Skickar om imorgon när jag sitter vid datorn istället :) Klart jag lägger in bilder och så om du vill :) På tisdag blir det nog jag gör nästa "sats" :P Hoppas alla gillade tårtan :D

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
12/17/12, 3:31 AM
#16

Jo jag såg det men i receptet till dig så skrev jag bara en sats och tycker ofta det blir för lite så jag dubblade det :)

/T

leemland
12/17/12, 9:19 AM
#17

Okej. :P Jag tyckte det var lagom så :P Jag hade nog fått fler om jag inte klippt så stort hål i påsen :P haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: