Annons:
Etikettjäst
Läst 486 ggr
Tant Grön
7/15/20, 6:03 PM

Ekologisk jäst

Köpte jäst häromdagen och när jag skulle använda den idag såg jag att den var ekologisk. Skulle ha den till injera, och när jag öppnade paketet såg jag att den var mörkare och luktade inte riktigt som vanlig jäst.
Någon som bakat med eko-jäst och tyckte ni den var bra? Jäser bra gör det i alla fall.

  • Redigerat 9/21/21, 4:02 PM av Carmarino
Annons:
DesK
7/15/20, 6:08 PM
#1

Ekologisk jäst är säkert bra. När jag gör injera, så använder jag bara surdeg, ingen jäst.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
7/15/20, 6:11 PM
#2

Har aldrig använt ekologisk jäst, så jag vet inte hur den ska se ut eller lukta, men om den är färsk så är den säkert okej att använda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
7/15/20, 6:21 PM
#3

#1 Första gången jag gör injera. Hade ett paket teffmjöl, och hittade det här receptet på nätet: https://kultursmakarna.se/2019/09/11/injera-etiopiskt-surdegsbrod/
Har du något bra recept så får du gärna lägga in det. Söker också recept på Mesir Wat (linsröra) och Tikel Gomen, den där röran med potatis, morötter och vitkål, eller andra vegetariska röror om du har recept och vill länka. Har provat olika recept som finns på nätet, men det blir inte som dom rörorna man får på restauranger. Har förut köpt färdiga injera  som finns i Göteborg. Mesir Wat har jag fått till ganska bra, men Tikel Gomen, det är en smak som jag inte får till, någon krydda som fattas.

Tant Grön
7/15/20, 6:23 PM
#4

#2 Den var väldigt färsk och luktade inte illa. Bara annorlunda, lite melass-aktig lukt.

Carmarino
7/15/20, 6:33 PM
#5

#4 Kollade på Kronjästs hemsida och där står bara att den är "mörkare i färgen och lite mjukare i konsistensen".

https://www.kronjast.se/produkter/kronjast-ekologisk/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
7/15/20, 6:38 PM
#6

#5 Ser att det står också att den kan uppfattas ha en annan doft och den passar bäst för långjäsning. Perfekt då för injera som skall jäsa i tre dagar. 👍

Annons:
Tant Grön
7/15/20, 6:47 PM
#7

Tittade till "degen" och den har redan jäst upp till två tredjedelar av min jättestora gryta. Hur skall det bli efter tre dagar om detta fortsätter, kanske hela köket blir fullt med deg. 😮

Carmarino
7/15/20, 6:47 PM
#8

#6 Den raden om doften missade jag i hastigheten. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
7/15/20, 6:47 PM
#9

Tant Grön, jag lagar ofta mat efter inspiration från Zeina Mourtada, Zeinas Kitchen  

https://zeinaskitchen.se/ men injerabröd gör jag på fri hand efter råd och tips från Restaurang Al Habesha i Göteborg. Jag har precis satt igång en ny omgång, så ska försöka skriva ned hur jag gör.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tant Grön
7/15/20, 7:13 PM
#10

#9 Jättesnällt om du hinner göra det. Hur stort kärl har du att jäsa den i? Den skall ju jäsa i rumstemperatur, står det. Detta kommer aldrig att sluta väl. 😮

Har ätit på Al Habesha ett par gånger. Annars tycker jag Simba har den godaste maten. Fast sist blev jag dålig i magen, så har inte vågat äta där mer.  Den absolut bästa etiopiska restaurangen tycker jag är Ethio Star i Stockholm. Vilken mat och vilken fantastisk service och supertrevlig personal.

Sindri
7/15/20, 8:24 PM
#11

Jag bakar med ekologisk jäst, märker ingen skillnad.

Tant Grön
7/17/20, 12:18 PM
#12

Kan berätta att degen inte jäste över grytan. I stället sjönk den ihop. Skall baka ut den idag, skall bli spännande att se hur det blir. 🙂

Upp till toppen
Annons: