Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 427 ggr
[hammietime]
2/25/20, 6:18 PM

Äggfria kakor

Hej! 

Jag har ett recept på jättegoda kladdkakecookies (om någon är intresserad så kan jag länka receptet) men grejen är att dom innehåller ägg och jag ska bjuda min kompis, som är allergisk mot ägg. Tror ni att jag behöver använda kikärtsspad eller liknande eller går det bara att skippa äggen?

Annons:
Carmarino
2/25/20, 6:20 PM
#1

Här är lite tips på hur du gör cookiesen äggfria (längst ner i receptet):

http://mykitchenstories.koket.se/2020/01/18/kladdkakecookies


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2/25/20, 6:49 PM
#2

Auqafab dvs vätskan som kikärtor på burk ligger i kan ersätta ägg i det mesta som har med bakning att göra. Du ersätter mot samma mängd så ca 60g/ägg

l'm back

[hammietime]
2/25/20, 6:59 PM
#3

Tack så mycket för tipsen!

Carmarino
2/26/20, 11:16 AM
#4

Lite mer info om Aquafaba finns på vegansajten.

Har själv testat att baka både sockerkaka och maränger med aquafaba. Det gick bra, även om jag inte vispade marängen tillräckligt länge, så de flöt ut på plåten i ugnen. Men smaken var det inget fel på. De smakade precis som vanliga maränger, trots att jag kände lukten av kikärtorna när jag vispade smeten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2/26/20, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Denna tårta hade jag aquafab i både kakan och marängen

l'm back

[hammietime]
2/26/20, 2:51 PM
#6

Tror ni att jag måste ha i Aquafaba i, eller kan jag skippa äggen? Sist jag bakade äggfritt struntade jag i äggen, dock var det cupcakes. Det är inget problem med att köpa kikärtor, men enklare om jag bara kan strunta i dom :)

Annons:
[hammietime]
2/26/20, 2:55 PM
#7

Liksom skippa äggen och inte ta något annat i istället menar jag

Carmarino
2/27/20, 11:52 AM
#8

Kolla tipset sist i länken i #1. Där står att man kan ersätta äggen med 3 msk växtbaserad mjölk (för 4 stora ägg). Det gäller om man vill göra dem veganska. Förmodligen kan man ersätta dem med vanlig mjölk om de inte behöver vara veganska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: