Annons:
Etiketttårtor
Läst 355 ggr
tlover
2020-01-26 22:10

Hur räknar jag ut tid och temp?

Om jag ska göra en sockerkaka i långpanna istället för sockerkaka form, hur räknar jag ut tid och temp?

l'm back

Annons:
Sindri
2020-01-27 00:14
#1

Jag har inga exakta råd, men kolla på recept på kakor som gräddas i långpanna, t ex mockarutor, kärleksmums. Jämför ingredienser, tider och grader med det recept du har och anpassa. 
Generellt så kan man säga att eftersom kakan blir lägre än en sockerkaka så skall det vara  högre temperatur och kortare tid än en traditionell sockerkaka.
Har för mig att sockerkaka tar ca 30 min i 175, då borde det bli 200-225 i 10-15 minuter i långpanna, du får helt enkelt vakta den noggrant.

Carmarino
2020-01-27 12:29
#2

Enligt det här receptet så är det 10 minuter på 220 grader.

https://www.koket.se/enklaste-sockerkakan-i-langpannan

Hittade ett annat där det var 10 minuter på 225 grader, så det är nog ungefär där det ligger. Det kan dock variera beroende på ugnen, så kolla efter 7-8 minuter så att du inte bränner sockerkakan.

Å andra sidan gör jag silviakaka, som ju är en sorts sockerkaka, i långpanna på 175 grader. Gräddar i 18-22 minuter, beroende på hur stor långpannan är, och därmed hur tjock kakan är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: