Annons:
Etiketterverktygtillbehör
Läst 402 ggr
Sindri
2020-01-18 14:37

Någon som använder formar till choklad?

Det finns ju en uppsjö formar som man kan använda till dekorationer till t ex tårtor. De är väl egentligen avsedda för Marsipan eller sugarpaste, men jag är intresserad av att gör avgjutningar i choklad.
Fungerar det att göra tunna saker i choklad eller går de sönder når man skall ta ut dem ur formen?

Förr i världen gjorde jag mycket på fri hand, men har inte riktigt tålamodet längre.

Annons:
Carmarino
2020-01-18 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#1

Jag använder en hel del formar när jag gjuter choklad, men det beror ju lite på vad du ska använda dem till. Använder du silikonformar är det lättare att de går sönder och om du använder polykarbonatformar så är det viktigt att chokladen är rätt tempererad. Annars släpper de inte ur formen.

På bilderna ser du hur några av de tunnare chokladbitarna blir med en polycarbonatform.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-01-18 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#2

Så här ser några av de tunnare chokladbitarna ut, gjorda med siliconformar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-01-18 16:36
#3

Tack! Vad mycket häftigt du gör! 👍

Jag skulle gärna göra en avgjutning i en silikonform först till en helt egen figur. Skall bara hitta lämpligt silikon. 

Polykarbonat är inte att tänka på att göra själv.

Carmarino
2020-01-18 16:38
#4

Vet inte ens om det går att göra polykarbonatformar själv. Däremot har jag sett någonstans att man kan köpa ett helt kit för att gjuta sin egen silikonform av t.ex. ett smycke.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-01-18 16:57
#5

Här är lite tips:

https://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/21/gjutform-i-silikon

https://sodersgourmet.se/produkt/oh-mold-gor-din-egen-silikonform/

Tror att Panduro har material för att göra egna silikonformar, men det framgår inte om de går att använda till livsmedel. Har du ett Panduro i närheten kan du alltid gå dit och fråga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-01-18 17:18
#6

Tack för länkar, det verkar ju funka, men oj, så dyrt!

Skrev till Panduro förut, men de svarar väl inte i helgen. Jag har faktiskt ett tvåkomponentsilikon som jag köpt till silverlera, står inget på det men kanske kan hitta på nätet om det funkar till mat.

Annons:
Carmarino
2020-01-18 17:24
#7

Lycka till! Du får gärna skapa en tråd och berätta om hur du gör när du gör formarna, och hur resultatet blev - när du väl har kommit igång alltså. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-01-18 17:58
#8

Just nu är det foten i vädret några veckor till, men det är bra att vara förberedd.

Hittade just på nätet att jag kan använda min silikonpasta. Nu sparade jag en massa pengar….👍

Carmarino
2020-01-18 17:59
#9

Det är alltid en fördel att vara förberedd. Då är det bara att sätta igång direkt sedan. 👍

Perfekt att den funkar. Ser fram emot att följa dina experiment sedan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: