Annons:
Etiketterverktygtillbehör
Läst 381 ggr
Sindri
1/17/20, 6:01 PM

Kakstämplar eller silikonstämplar

Jag letar efter stämplar att använda till kakor och kex. Det finns väldigt fina gamla sådana
http://europeana.nialloleary.ie/index.php?navigation_function=3&europeana_query=F%C3%B6dans%20beredning%20:%20Finbakning%20:%20Br%C3%B6dst%C3%A4mplar

De jag sett på nätet är endera inte så fina, eller också svindyra, som  de från Nordic Wave.

Kanske finns det kavel med annat är krus som mönster?

Annons:
Carmarino
1/17/20, 6:10 PM
#1

Det finns massor av mönstrade kavlar, men de är inte helt lätta att använda. (Har själv en, så jag vet.) Tycker de fastnar i degen, och man kan ju inte mjöla för då syns inte mönstret.

Har några metallstämplar från Nordic Ware och de funkar bättre, men dem måste man mjöla för att de ska släppa.

Sedan har jag även några silikonstämplar, och dem har jag inte heller lyckats få att släppa. Fick dock tipset att baka ut kakorna och stämpla dem direkt de kommer ur ugnen. Då släpper de tydligen lättare. Har inte testat än, men ska göra det vid tillfälle.

Har inte lyckats hitta någon riktigt bra deg när det gäller att stämpla kakorna. Använde mig av receptet som följde med Nordic Ware-stämplarna, och den funkar på metallstämplarna om man mjölar dem, men inte på andra stämplar. Den funkade inte heller på kaveln.

Kanske är det jag som gör fel, men jag har inte hittat någon riktigt bra beskrivning på hur man ska göra. Det måste nog vara en rätt torr deg - eller också ska man ha den färdigstansad på en plåt i kylen, och sedan stämpla den kalla degen precis innan man kör in den i ugnen.

De gamla stämplarna du länkar till tror jag är till bröddeg, och att man pressar ner dem i degen för att få ett mönster. Precis som man får mönster av att degen ligger i en korg t.ex.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/17/20, 6:17 PM
#2

Hittade det här tipset på en sajt:

"Beroende på vilken typ av deg du använder ska du stämpla kakorna innan eller efter de gräddas. Generellt stämplas kakor som innehåller bakpulver direkt när plåten tas ur ugnen för att få ett tydligare tryck."


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
1/17/20, 6:33 PM
#3

Jag bakar mest kex och hårt bröd och där funkar en kruskavel jättebra, men det kunde vara kul med något annat mönster. Och lite roligt på pepparkakorna till nästa jul.

Stämpla varje kaka tar ju tid. Tänkte man kunde rulla över ett mönster och sedan ta ut kakor. Degen till kexen är rätt torr så jag tror inte en stämpel skulle fastna och de skall vara snustorra när de tas ur ugnen. Har hittat jättesnygga mönsterkavlar på Fru Nypon -  men ack så dyra!

Jag får väl se om jag ramlar på något.

Sindri
1/17/20, 7:56 PM
#4

Mönstermatta skulle man söka på 😁

https://www.tantfondant.se/monstermatta-vintage-lace

Carmarino
1/18/20, 7:34 AM
#5

Ja, just det. Mönstermattorna glömde jag. De är nog enklare att lyckas med. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: