Annons:
Etiketterverktygtillbehör
Läst 1849 ggr
Caeli
12/18/19, 8:31 PM

Gamla sockerkaksformar

Tänkte baka bröd och hittade ett recept där man skulle använda bakform. Plockade fram mina gamla avlånga sockerkaksformar som stod längst in i skåpet men blev plötsligt lite fundersam över materialet i dem… De är troligen från 50/60-talet (gammalt arvegods) och antagligen i aluminium. Och hur bra är det…? Heter ju att aluminiumgrytor ska man undvika! Men å andra sidan så är kanske inte de nyare teflonbelagda bättre? Eller de sladdriga i silikon? Så vad är egentligen bäst och nyttigast att använda? Vad bakar ni i?

Annons:
Pyttelite
12/18/19, 8:54 PM
#1

Jag använder de gamla aluminiumformarna och köper gärna flera på loppisar.

Livsmedelsverket ger råd. Främst sura livsmedel är dåligt att hantera i aluminiumformar eller kastruller.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/aluminium


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
12/19/19, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Använder mest mina NordicWare-formar, men har även en gammal form som jag ärvt efter min mormor. Den funkar hur bra som helst att baka i.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
12/19/19, 7:05 PM
#3

#2 Din ärvda form ser fantastisk ut - är en tung?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Soligajag1
12/20/19, 11:43 AM
#4

#2 Jisses vilken gammal form . 👍 

Men då lägger du väl i ett bakplåtspapper  ?

HH 🙂

Carmarino
12/20/19, 12:14 PM
#5

#3 Nej, den är rätt normal i vikt. Den ser tyngre ut än den är. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/20/19, 12:16 PM
#6

#4 Nej, det blir inte bra att lägga bakplåtspapper i den. Det är inte som den är rostig och smutsig. Mormor och morfar hade nämligen en kokseldad spis, så formen är helt enkelt bränd eftersom den stod mitt i elden när hon bakade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
12/20/19, 3:09 PM
#7

#6  Okej, då förstår jag .  

Jag hittade denna form på Loppis + dem flesta jag har hemma. 

Jag har haft sån tur med dem, dem har varit som nya och kostar bara 10:-/ st ! 👍

HH 🙂

Caeli
12/20/19, 4:09 PM
#8

#1, #2 Verkar som jag lugnt kan baka vidare i mina gamla formar! 😃

Carmarino
12/20/19, 4:32 PM
#9

#7 Det var en ovanlig form på den formen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/20/19, 4:32 PM
#10

#8 Ja, det kan du säkert. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
12/20/19, 6:47 PM
#11

# 9 Tack . Tyckte det jag med .  👍

Såhär blev kakan . 

HH 🙂

Pyttelite
12/20/19, 7:19 PM
#12

#11 Skulle kunna bli en fin islykta om det bara var lite kallare ute. 

Mycket fin form på formen. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
12/21/19, 12:50 PM
#13

#11 Jättefin kaka. Det är roligt med lite ovanliga former på dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
12/21/19, 12:58 PM
#14

#13 Tack så mycket 😊 Jag brukar leta efter just annorlunda formar. Sen blir så exalterad när man hittar en ! 😊

HH 🙂

Carmarino
12/21/19, 1:04 PM
#15

#14 Har inte själv hittat så många roliga formar på loppis, och de jag har hittat har oftast varit i så dåligt skick att jag inte velat baka med dem. Fast hade jag inte vetat varför mormors bakform ser ut som den gör så hade jag inte velat baka med den heller, så de på loppisen är kanske helt okej de med. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: