Annons:
Etikettrecept
Läst 548 ggr
Scorpio97
2019-12-14 20:39

Fudge smaksättning

Jag ska göra fudge enligt detta recept (förutom att jag byter chokladen mot motsvarande mängd kakao och sötströ). Har gjort det en gång tidigare och fudgen blev helt perfekt. 

Nu skulle jag dock vilja göra samma fudge fast smaksatt. Men jag vet inte riktigt vilken mängd smaksättning som blir lagom. Smakerna jag funderar över är mörk rom, kaffe, pepparkakskrydda, pepparmint och glögg. Såklart inte alla smaker i en fudge, haha. 
Är ju tråkigt om man råkar ta så mycket att det blir oätligt samtidigt vill man ju att smaken ska kännas. Någon som kan säga ungefär vilka mängder som vore rimliga? Min magkänsla säger typ 1-2 msk av kaffe/rom/glögg eller någon droppe pepparmintsarom..? Receptet ger förslag på smaksättning som kanel eller liknande, och anger då 1-2 tsk. Så jag borde kunna gå efter det med pepparkakskryddan? :)

Har försökt hitta liknande recept, men ingredienserna eller mängderna skiljer sig tillräckligt mycket för att göra mig osäker. Kan tyvärr inte prova hur många gånger som helst heller. Sen kan man såklart smaka medan man gör fudgen, men skulle veta ungefär vart jag ska hålla mig :)


//Jessie

Annons:
Seeya
2019-12-14 20:49
#1

Jag har smaksatt fudge väldigt länge, och man ska hela tiden smaka av. Jag hade börjat med en mindre mängd.

Du kan smaksätta med exat vad du vill! Jag brukade smaksätta med hallon.

Shia1
2019-12-14 23:20
#2

Alt gör du mindre sats å provar? Å funkar det ökar du mängden smak lika mkt som du ökar sats storleken?

Scorpio97
2019-12-14 23:33
#3

#2 Det går såklart att göra så, men av olika skäl vill jag helst slippa det. 

Jag ville bara veta om någon kunde ge mig ett ungefärligt svar, alltså om mängderna jag säger låter hyfsat rimligt eller om det är alldeles för mycket/lite. Jag förstår att ingen kan säga exakt, för det beror såklart på hur stark smak man vill ha osv.


//Jessie

Shia1
2019-12-14 23:39
#4

ah,okej.

men tycker det du säger låter hyfsat 😎

Scorpio97
2019-12-14 23:48
#5

#4 Tack!


//Jessie

Upp till toppen
Annons: