Annons:
Etikettövrigt
Läst 607 ggr
millan21
2019-12-08 20:04

Kalljäsa hur funkar det?

Jag har aldrig kalljäst något bröd. Kan man ta vilket recept som helst och göra det eller måste det vara ett recept speciellt anpassat för kalljäsning? Ska man ändra något i receptet liksom?

Typ om jag ska göra vanliga kanelbullar, kan jag kalljäsa degen då? Ska den bara jäsa en gång då eller två gånger? Brukar det bli goda bullar av att kalljäsa eller är det bättre att göra på "vanligt" vis?

Annons:
Åsa S
2019-12-08 20:34
#1

Jag brukar främst kalljäsa matbröd inte sötebröd, bara ta ett vanligt brödrecept och ta mindre jäst och låta kalljäsa över natten och sedan baka på morgonen, brödet smakar mer när man kalljäser tycker jag

millan21
2019-12-08 20:59
#2

Aha det kanske är något man gör till matbröd bara, tack!

Sindri
2019-12-08 21:29
#3

Och då skall man inte värma degspadet. Högst rumstempererat . Man kan jäsa två gånger. Det går att först jäsa degen över dagen, baka ut på kvällen, t ex småfrallor, jäsa över natten i kylen och imponera med nybakt bröd på morgonen.

Småfrallor har jag satt in i kall ugn på morgonen, satt på värmen och gjort mig iordning, efter ca ½timme är frallorna klara.

Stigfinnaren
2019-12-08 21:37
#4

Jag brukar baka kalljästa frallor nu på vintern så de kan jäsa över natten på min altan  i en plastlåda. Jag har inte plats i kylen. Det blir supergott till frukost.

Carmarino
2019-12-09 06:10
#5

Det går att kalljäsa även sötebröd, men det är vanligare att man gör det med matbröd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: