Annons:
Etiketttemadagar
Läst 399 ggr
Carmarino
2019-11-14 09:01

Ostkakans dag den 14 november

Idag är det ostkakans dag. Tycker ni om ostkaka? Brukar ni i så fall göra egen eller köpa färdig? Är själv inte så förtjust i ostkaka, men ska jag äta det så vill jag ha den utan bittermandel. Min mor tyckte däremot väldigt mycket om ostkaka, så jag gjorde det till henne några gånger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-09-21 15:57 av Carmarino
Annons:
Magi-cat
2019-11-21 14:14
#1

Ostkaka är väldigt gott, men jag har aldrig gjort sådan själv utan brukar köpa.

Men jag vet personer som är experter på ostkaka och brukar anlitas inför kalas och olika evenemang. Det är avgjort godast med de hembakade!

Det blir nog att inhandla hemlagad ostkaka på någon av de kommande julmarknaderna …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2019-11-21 14:21
#2

Det är faktiskt inte så svårt att göra själv, men det tar lite tid. Tror att det svåraste kan vara att få tag i löpe. 🙂 Brukade köpa det på apoteket, men jag tror inte de har det i sortimentet längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-11-14 06:06
#3

Idag är det ostkakans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2020-11-14 06:15
#4

#3: Härlig nyhet - varm eller kall? Med eller utan grädde?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2020-11-14 08:27
#5

Mums! Med grädde och sylt, tack! 😋 Och kaffe.

I år lär det inte bli några julmarknader att handla på, så det får nog bli affärens. De brukar även ha glutenfria, f.ö.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2020-11-14 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

De få gånger jag har ätit ostkaka så har det nog varit utan tillbehör, eller möjligen lite sylt. Grädde kan jag inte minnas att vi hade.

Det här är det recept jag använde. Vad jag minns så var det inte särskilt svårt, men det tog tid. Rekommenderar dock inte silduk för att sila den, för den "slammar igen" väldigt snabbt. Det som funkade bäst för mig var ett durkslag som jag köpte på IKEA för rätt länge sedan. Det är stort och bra.
https://www.ikea.com/se/sv/p/idealisk-durkslag-rostfritt-stal-20027536/

Gjorde en sökning på löpe på nätet, och det verkar som om vissa apotek har det hemma. Kolla för säkerhets skull innan, för de brukar inte ha så många flaskor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2020-11-14 11:50
#7

#6: Löpe är den kinkiga ingrediensen. Jag kontaktade en lokal osttillverkare och kunde få det från dom.

Sen såg jag att Coop faktiskt hade det men däremot var apoteken löpefria.

Vi äter ibland ostkaka som mellanmål men hemmagjord är bäst även om det tar mycket tid


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2020-11-14 11:59
#8

#7: Apotek Hjärtat, Lloyds apotek och Apotea säljer det (Apotea finns dock bara på nätet). Här i stan var det sex apotek som hade det i lager. Tror dock inte de har mer än ett par stycken, eftersom det är begränsad hållbarhet på löpen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2020-11-14 12:01
#9

#8: Fantastiskt att det ändå finns på så många ställen.

Finns det inte just nu kan de säkert ta hem om det finns i produktkatalogen - tack för att du letade!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2020-11-14 12:11
#10

#9: Ja, det är kanske många som har frågat efter det. Minns att för en del år sedan, när jag skulle göra ostkaka till min mor, så hade apoteken slutat sälja det. Eller också kan det vara så att det är lite av en säsongsvara, så de har inte det hemma alltid. Vad jag vet måste flaskorna förvaras i kylskåp, så det kanske inte är alla apotek som har plats till det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-11-14 16:38
#11

Är man vegan och/eller glutenallergiker så finns här ett alternativt recept på ostkaka, se bild 3:

https://www.instagram.com/p/CHkiycZJi-i/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2020-11-14 16:39 av Carmarino
Carmarino
2021-11-14 05:01
#12

Det är ostkakans dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-11-14 03:26
#13

Idag är det ostkakans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2023-11-14 04:51
#14

Det är ostkakans dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2023-11-14 09:00
#15

Så gott! 😋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: