Annons:
Etikettertemadagarfrukt
Läst 688 ggr
Carmarino
9/25/19, 12:08 PM

Äpplets dag den 25 september

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det äpplets dag. Brukar ni baka med äpplen? Har ni i så fall några favoritrecept? Är själv inte jätteförtjust i äpplen, men Tareq Taylors äppeltosca är en favorit.

https://www.koket.se/appeltosca-tareq-taylors-recept


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

”När jag började ha den här kakan på menyn på min första restaurang blev den så populär att folk ringde och ville förbeställa en bit kaka till kaffet. /Tareq Recept är ur boken Mat på en plåt av Tareq Taylor, Bonnier fakta. Sommelier Maya Samuelssons dryckestips: Brochet Coteaux du Layon Frankrike, Loirdalen, nr 4655.
  • Redigerat 9/21/21, 4:00 PM av Carmarino
Annons:
Carmarino
9/25/20, 2:37 AM
#1

Idag är det äpplets dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
9/25/20, 8:58 AM
Carmarino
9/25/20, 10:48 AM
#3

#2: Det verkar vara ungefär som Tareq Taylors äppeltosca - fast utan sockerkakan under. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
9/25/20, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag bakade några äppel muffins , kul att det just idag är Äppel dagen ! 😊

HH 🙂

Carmarino
9/25/20, 2:44 PM
#5

#4: Perfekt tajming. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
9/25/20, 4:04 PM
#6

#3 Exakt! Det är lite mycket mjöl i Tareqs recept.

Annons:
Soligajag1
9/26/20, 8:23 PM
#7

#5:
Ja , det va kul! 😊
Visste inte att det va Äpplets dag igår . 😊

HH 🙂

Caeli
9/26/20, 8:46 PM
#8

Har varit på självplock av äpplen idag. Det blev fem fulla kassar…

Soligajag1
9/29/20, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hejsan , fick 2 stora kassar med äpplen av en go’ vän.
Har bakat en äppel kaka , och pressade äpplen i min råsaft maskin .
Så god juice , äppel must det blir .

HH 🙂

Carmarino
9/29/20, 3:23 PM
#10

#9: Gott. En bekant till mig sa att han tyckte att päronkaka/-paj var godare än äppelkaka/-paj. Kan ju också vara värt att testa - fast inte på äpplets dag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
9/29/20, 3:55 PM
#11

#10:
Tackar ! Ja , det är säkert gott med päron , får testa en dag !

HH 🙂

Soligajag1
9/30/20, 9:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#8:
Wow ! Så kul , med självplock ! 5 kassar . Då kan man göra massor av äpplena , tex must , äppelmos , äppelpajer, muffins. Dessa äpplen fick jag av en go'vän härom dagen .

HH 🙂

Carmarino
9/25/21, 5:21 AM
#13

Idag är det äpplets dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
9/25/21, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#14

#13:

Mysigt !

Jag fick en stor kasse äpplen av min syster , gjorde äppelmust , blandade med morötter sen , då blev det godare .
Resterande äpplen blir pajer sen. Men inte idag .

Så god blev äppel o morots drycken .

HH 🙂

Carmarino
9/25/21, 12:20 PM
#15

#14: Även om jag inte är så förtjust i äpplen generellt så tycker jag att äppelmust är rätt gott. Brukar ibland använda det som degvätska när jag bakar vetebröd. Det blir också gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
9/25/21, 2:57 PM
#16

#13: Då prickade jag in årets självplock av äpplen på rätt dag! 😀

Carmarino
9/25/21, 5:42 PM
#17

#16: Bra tajmat. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/25/22, 4:27 AM
#18

Det är äpplets dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
9/25/22, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Så härligt!

Ska inte baka nåt idag med äpplen 🍎
Det blir en dag i veckan framöver !

Äppelmos lagade jag förut , ska laga havregrynsgröt med äppelmos. Mums! 😊

HH 🙂

Carmarino
9/25/22, 10:21 AM
#20

#19: Nej, det blir inga äpplen för mig idag heller. Har nästan aldrig äpplen hemma. Det är bara om jag ska baka något som jag köper ett par. Fast jag har kvar några förpackningar hemgjord äppelmust i frysen. Får kanske ta fram den och dricka ett glas. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/25/23, 4:13 AM
#21

Idag är det äpplets dag. Köpte en massa Clara Frijs-päron igår, så jag får äta dem istället. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: