Annons:
Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 544 ggr
Caeli
2019-09-05 20:37

Vetemjöl special

Vad är skillnaden mellan vanligt vetemjöl och vetemjöl special? Det senare sägs ju passa bättre till bröd men varför är det så?

Annons:
Soligajag1
2019-09-05 20:51
#1

Hejsan ! Läste detta på Familjeliv , vilken skillnad  det är på vetemjöl och vetemjöl special . 

Vetemjöl special har högre protein- och gluteninnehåll, vilket bland annat förbättrar jäskraften när man bakar och ger ett lättare och luftigare bröd. Plus att degen blir mer lättarbetad.

Vetemjöl special innehåller mer protein vilket gör att det kräver mer bearbetning för att få ett luftigt bröd. Man brukar rekommendera Special till matbröd och vanligt mjöl till pajer, kakor och mjuka kakor.

Det stämmer ! 🙂

HH 🙂

MonicaLagerquist
2019-09-05 21:10
#2

Vi använder vetemjöl special när vi gör pizza. Till vardagsbrön använder jag vanligt vetemjöl

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2019-09-06 14:43
#3

Kan ju berätta att jag använde vetemjöl special till den här degen (närmare bestämt Manitoba Cream). 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2019-09-06 15:56
#4

Här förklarar Sydsvenskan det hela: https://www.sydsvenskan.se/2014-10-22/vetemjol-special-manitoba-cream-extra-fint-mjol-eller-bara-vanligt-mjol Googlade på "Manitoba creme" eftersom jag inte hade en aning om vad det var för någonting och läste då följande förklaring hur man får fram vetemjöl special: "Vårvete sås på våren och får en högre proteinhalt genom att det får växa längre under den soliga delen av året, till skillnad från höstsått vete som skördas tidigare och som istället ger större skördar. Det faktum att mjöl från vårvete har bättre bakegenskaper utnyttjas av många mjöltillverkare för att göra till exempel vetemjöl special." https://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=173847

Carmarino
2019-09-06 16:01
#5

Ja, det stämmer att Manitoba cream är gjort på "proteinrikt vårvete". Det är proteinhalten som gör att jäskraften ökar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: