Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 976 ggr
Caeli
2019-07-31 19:27

Sockerfri fika

Vad bjuder du på om en av fikagästerna är diabetiker?

Annons:
Vixxen
2019-07-31 19:30
#1

Mackor och kaffe!

Carmarino
2019-08-01 13:08
#2

Det beror på. Vissa diabetiker äter hellre en eller två kakor bakade med vanligt Socker än med Sukrin, Sötin, Hermesetas eller liknande. Vissa äter inte alls något med Socker.

Har ett recept på vetebullar där det bara är totalt 1 dl Socker i deg och fyllning. Det går att ersätta med sötningsmedel eller t.ex. kokossocker utan märkbar skillnad.

Har också Sötin Florsocker hemma. Det funkar bra att byta ut vanligt florsocker mot detta. Förvisso har jag inte testat att använda det i recept där det ska vara flera deciliter, men det står att man kan göra det.

Har även vanligt Sötin hemma, men det har jag inte testat att baka med ännu. Som med alla sötningsmedel så kan det ha laxerande effekt om man äter för mycket av det, men utslaget på alla kakor/bullar det blir av en deg så tror jag inte det är någon fara - om man inte äter upp alla kakorna själv på en enda gång. 🙂

Bakar inte särskilda kakor/bullar till den som är diabetiker, utan alla får samma. Det brukar aldrig vara någon som märker någon skillnad. 👍

Här hittar du massor med recept utan socker:

https://bakasockerfritt.se/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2019-08-05 19:28
#3

Sidor typ Sockerfritt.se är jag tyvärr lite misstänksam mot… Anser att man bör läsa med stor urskillnad om man är diabetiker och vill hålla ner blodsockernivån. Ur diabetessynpunkt är det minst lika illa att söta med honung, sirap, dadlar eller annan torkad frukt som att använda sig av rent Socker. Det får ju verkligen blodsockret att skjuta i höjden… Konstgjorda sötningsmedel funkar väl någon enstaka gång men är kanske inget man bör äta dagligen…

Carmarino
2019-08-05 22:06
#4

Nej, det håller jag med om, men det är väl inte varje dag man bjuder på fika heller. Har en del vänner som är diabetiker, och flera av dem äter hellre en eller två kakor med vanligt Socker än med sötningsmedel. Det går att minska ner sockermängden i vanliga recept för att göra bakverken mindre söta. Som jag skrev tidigare har jag ett recept på vetedeg där det bara är en halv deciliter Socker i degen och en halv deciliter i fyllningen. Vill man så kan man säkert göra en fyllning helt utan Socker också. Bara smör och kanel t.ex.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: