Annons:
Etikettprathörnan
Läst 3136 ggr
[Erica. Lundstrom]
6/9/19, 4:08 PM

Sommarcafé!

Vecka 25-26 ska jag på starta eget företag utbildning på typ 8 dagar totalt, sen får jag stipendium på 3000 och startar eget sommarcafé! 

Är supertaggad! räknar just nu ut vad olika saker kostar att baka osv, hittat ett bra-gott-smidigt-billigt sätt att spckla tårtor osv med, ist för smörkräm(som är det värsta jag vet) 

100 g kokosfett, 4 dl florsocker, 1 dl kakaor 2 ägg.

man smälter kokosfettet och rör ihop allting, den stelnar eftersom och blir perfekt konsistens att spackla med, och stelnar helt sen i kyl och tar längre tid innan det smälter än smör osv. Supergott, smakar typ kladdkaka. och den "svettas ej" mot sockerpasta osv. 

tänker ha typ någon tårta, någon cheesecake, långpannekaka, Småkakor osv  och loppis ibland. Öppetider typ to och fre 16-20 och lö-sö 13-17

Om någon har tips på vad ni skulle vilja köpa osv på ett sommarcafé på landet så skriv gärna!

  • Redigerat 9/21/21, 4:09 PM av Carmarino
Annons:
Carmarino
6/9/19, 4:20 PM
#1

Hemgjord saft tror jag hade varit populärt. Den är inte svår att göra om man gör den rårörd. Här är ett bra recept på jordgubbssaft:

https://www.ica.se/recept/rarord-jordgubbssaft-716441/

Fast jag skulle nog låta dem rinna av längre än 30 minuter. Kanske några timmar.

Jordgubbarna som blir över kan du använda som fyllning i tårtor. Blanda eventuellt med lite lättvispad grädde eller vaniljkräm. Man kan tillsätta lite Socker om inte jordgubbarna är så söta. Fast det blir nog gott ändå, för tårtbottnarna brukar ju innehålla en hel del Socker, och då passar det bra med lite syrligare fyllning.

Lägger du ihop tårtan kvällen innan du spacklar den så blir tårtbottnarna lagom mjuka och saftiga av vätskan som är kvar i bären. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
6/9/19, 4:50 PM
#2

Sockerfria alternativ så att även den som har diabetes kan fika på ditt café. Det är så tråkigt när man måste gå igen bara för att det inte finns något för alla i sällskapet… Samma gäller såklart för dem som måste ha glutenfri/laktosfri fika!

Soligajag1
6/9/19, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

# 0 Jisses va skoj !! Grattis ! Jag som bara älskar att baka ! Ha loppis med mina bakverk ! Lite avis är jag ! Vilken underbar tur du har ! Håller tummarna för dig! Soligajag1

HH 🙂

Zadeira
6/9/19, 5:13 PM
#4

Jag tänker nån form av bakelse med färska bär. Något friskt och fräscht, jordgubbstårta, fruktsallad, hallonsmoothies och liknande.

[Erica. Lundstrom]
6/9/19, 11:07 PM
#5

Tack för alla svar!

jepp, känner några med diabetes, gluten, laktos, osv. Så tänker försöka ha några alternativ så de flesta kan fika (kan vara svårt att ha ngt fri från allting, finns ju de som är allergiska mot precis typ allt)

Men tex gluten och laktosfri kladdkaka är otroligt lätt att göra, likaså chokladbollar. går även göra det sockerfritt. även tårtor osv, så tänk att de flesta ska kunna välja mellan 2-3 alternativ åtminstone.

tänker försöka ha så mkt som möjligt med färska bär osv, dock iochmed att vi flyttat har vi inte jorgubbar… (kommer ta ngt år innan vi har så många som tidigare) Men rabarber går att få tag på hos andra iaf, och lite här hemma, röda vinbär osv. 

men framöver(tänker försöka ha det fler år om det går bra) är mitt mål att kunna baka mycket på bär och frukter osv odlade på gården.

Till min födelsedagstårta igår fyllde jag med rabarbermousse, Den vart superbra! Tårtan vart inte alls söt och sliskig utan bottnarna vart bra(vanilg/kakao) fylld med rabarbermousse och spacklad med kokosfett/florsocker/kakao och sen sockerpasta. Gjorde även drömmar med smak av ingefära och citron och med florsocker och kokos på, vilket vart uppskattat!

Röda vinbärssaft är supergott och göra själv, så när vinbärerna är mogna blir det de. 

Sen blir det dock det här med kyl osv heeeh. Har ingen el i sommarhuset, men har två kylboxar som är stora, massa kyklampar, tårtfat med lock med kylklampar i sig. men tänker försöka få ut en kyl, och isf ha det som behövs i kyl osv där, men att jag tar kort på allting när det är bakat och upplagt fint, och sätta upp som en slags "meny". 

Då det blir svårt å ta ut och in ex tårtorna osv hela tiden. Samt att har man tagit 4 bitar så är tårtan ksk inte lika fin utseendemässigt längre osv, 

Hur många stol/bordar tror ni behövs? har lite fler bord än stolar(typ 3 runda bord, tot 6 stolar till dem, 1 längre bord m 6 stolar osv. )

så tänk ev köpa 8 pallar från typ ikea att ha om man vill sitta flera vid något bord. 

Har ganska bra läge ändå, typ 2 km från stan men ändå på landet(är typ en by å sen poff landet, bor typ ibörjan dessutom så)

samt bor det gsk många runt omkring som är äldre eller småbarnsfamilj, många pensionärer äldre. 

När jag gör tårtor osv varmare dagar brukar jag göra botten och fyllning en dag, (Bottnarna in i frysen och fyllningen kylen) sätta ihop dagen efter och in i frysen, för att sen 3 e dagen spackla och dekorera och sen in i kyl till servering. (då det tar tid osv för mig att spackla och den annars "hinner smälta". 

(brukar försöka göra sådär, har dock dåligt tålamod ibland heh… )

tänk försöka ha typ macarons, biskvier osv också. och Småkakor samt ha så man kan köpa och ta hem ex Småkakor, bullar osv. typ he i påsar och skriva ex 40 kr på osv. 

Pappas jobbarkompisar, farmors pensionärsgäng, klasskompisar, lärare, osv har lovat att komma iaf XD

Carmarino
6/15/19, 6:32 PM
#6

Kyl är jätteviktigt, så det kan du nog inte klara dig utan. Försök att hitta en så stor som möjligt. Du kommer att behöva mycket plats om du ska bjuda på bakverk.

Har du kollat upp med Hälsovårdsmyndigheten och andra myndigheter så att du får lov att sälja? Det är rätt mycket regler när det gäller livsmedel nämligen.

Det är svårt att veta hur många bord och stolar du behöver, för det beror ju lite på hur mycket plats du har. Bra tänkt att ha lite pallar i reserv, men om du kan så skulle jag nog rekommendera hopfällbara stolar istället, typ den här. Det är alltid skönare att sitta på en stol med ryggstöd när man fikar. 🙂

Håller tummarna för att du lyckas få ihop det, och att du får en massa besökare. Önskar dig ett stort Lycka till! Berätta gärna här hur det går - om du hinner. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Erica. Lundstrom]
6/16/19, 12:11 AM
#7

Jepp kollar runt för fullt efter kyl! Må-to nästa vecka samt veckan efter det så är det företagsutbildning(via kommunen, får starta eget bidrag på 3000 samt så ska man gå på denna utbildning) är föreläsningar osv om vad man bör tänka på, när tillstånd osv behövs, marknadsekonomi osv. Haha har rätt så många bord/stolar nu, hiytat lite begagnat. Pappa svängde även ihop en altan som man kan sitta på. Huvudsaken tänk jag rär att rymma tårtor osv i kylen, Småkakor osv är ju lättare att ha i lådor i en kylbox,

Carmarino
6/16/19, 6:30 PM
#8

Det låter som om du har koll på det mesta redan. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
6/16/19, 11:23 PM
#9

#8 😂😂 försöker, haha under mina 6-8 veckor hemma från skolan hade jag inte så mkt jag kunde(fick) göra så var å sitta å räkna på hur mkt 1 dl Socker kostar 1 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 1 förp Socker osv. Å hur mkt olika recept kostar å vad man ska sälja för å tjän x kr å om jag vill tjäna 18000 så måste jag sälja x kakor minus det plus det osv😂 Ska på första dagen imorn på "utbildningen" 😁 skitnervös, men, tänk såhär att är säkert fler som är nervös å de som ska hålla utbildningen lär förklara gsk mkt å ja, är ju där för att lära å ja. Nu till lite inredningsfråga, sommarhuset golv är grönt, listerna gula/ofärgad(vid golvet, vid taket smutsvit), dörrarna inne i "allrummet" är gul/vit/marmor aktiga likaså två skåp, entrén är blå m blått golv, Funderar på att måla alla listerna vita å så dörrarna(de gula) ljusblåaktiga(gammaldags blå) men, då det här med att golvet är grönt… Förvisso är grönt å gult inte så fin kombo heller, Dock är gardinerna grön-vit rutiga, Ksk ska måla listerna vita å så dörrarna grönaktiga? Eller blir det för mkt grönt då?

Carmarino
6/17/19, 4:13 AM
#10

Ja, ni är ju där för att lära er, så alla är nog lika nervösa. Ta vara på kursen, och var inte rädd för att fråga om det är något du inte förstår. Det är nog en del som inte vågar det, men som är tacksamma om någon annan gör det. Färgkombinationer är jag inte så bra på, så jag hoppas någon annan kan hjälpa dig där. Kanske du kan fråga på kursen, på fikapausen t.ex.? Någon där kanske är duktig på det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
6/19/19, 5:39 PM
#11

Vart på utbildningen tre dagar nu och om än det känns som man ska gå skola så är det roligt! Blivit bra vän med två st å lärt känna några fler, varit rätt så intressant(och långtråkigt ibland) I måndags var det mest introduktion å så, igår var det om tillstånd. Då jag endast tänkt ha öppet några få timmar helg/to-helg så behöv jag ej ha tillstånd-tillstånd på papper utan de skrev med det under sommarföretaget. Om det däremot börja bli så jag ha öppet varje dag behöv de komma ut å kolla. Var även en som föreläste om typ kontakter inom affärer osv, å vi körde olika övningar med å prata med varandra osv. Lite stelt men 😂 sen skulle vi alla stå runt ett ljus å med tankens kraft alla samtidigt skulle vi släcka det-gick ej=hon menar på att hur mkt å bra man än planerar å tänk så måste man göra det också för att ngt ska hända. Idag var det mer ekonomi å hur vi ska bokföra, viktigast var - spara alla kvitton 😂 men sen typ fylla i kassabok osv. Å tjänar vi tot mer än 19 670 så ska vi fylla i en T2 blankett på skatteverket #_57#5$#4&7&6$85(7$4 😂 Min hjärna.. Hade även invid-samtal /coachsamtal gjorde bort mitt igår. (man pratar en å en med han som håll i det för å få tips å de håll koll man har idé osv. Å han tyckte jag planerat mycket och bra och ja, att det lät väldigt bra) Hittade även ett kylskåp igår som vi for å hämtade! Typ minikök, 1liten kyl, 2 plattor och 1 diskho. Nu är det bara å röja i sommarhuset, får 3000 nästa vecka av kommunen så😁 Tänk försöka öppna näst-nästa helg och inleda med att även ha loppis då också(ev syrran har hästloppis) så drar man in mer folk,. Tänk ska försöka ha 3-5 olika sorters Småkakor, chokladboll, bulle, långpannekaka/rulltårta, cheesecake/tårta samt vit kladdkaka och vanlig kladdkaka och någon paj samt macka Varav 2 satser chokladbollar-1 vanlig och 1 gluten/laktosfri, 1 laktosfri och glutenfri kladdkaka och 1 vanlig. Samt även 1 Långpannenaka som är Socker och glutenfri och 1 långpannekaka/småkaka som är sockerfri. (även ägg fritt i de som ej behövs ägg) k Macka tänk jag baka bröd på morgonen å sen typ lite pålägg

Soligajag1
6/19/19, 6:12 PM
#12

#11  Jadu , , du har lite att göra , , 🙂 

Kan berätta att jag hade hand om ett Café , 2015-2016 ,   

Började kl 06.30-07 -  18-18.30 , Måndag -Fredag , Lördag 07-15. 30  

Min dag började med att jag gjorde en bröd deg  , ( jag fick även färdiga bröd från ett bageri 07.15 )  När bröddegen hade jäst i 30 min , gjorde jag bulldegen ,  sedan bakade jag ut brödet , gjorde oftast små frallor som jag  gjorde mackor av till disken , försäljning , ibland kom det personal och ville köpa en frukostmacka ( dem kände bröd doften i huset ) 

Cafét låg i Biblioteket  , Cafét var separat med egen ingång från 2 håll.  

Öppnade vid 10- stängde ca 17.30 .  

Bröden va i ugnen, då bakade jag ut bullarna , , hämtade brödet som vi beställt från bagarn.  Fixade dem med skinka , ost o grönsaker , vissa mackor ( vegan ) jag stekte färska champinjoner , + att jag skivade tomater , la det på brödet ( glutenfritt) + champinjoner , la mackorna på fat o plastade den. Poppis macka , satt dit en skylt !  

Sedan  bakade jag bullarna , , la upp dem på tårtfat , både kanel och vanilj . Sedan hade vi även chokladbollar , ( jag gjorde dem med) chokladbiskvier , hallongrottor , tårtbitar ,  ( det beställdes)  mat som lasagne , pajer , sallader .  Till barnen hade vi pannkakor med sylt och grädde. 

Sen kaffe och te , cappuccino , cafe'latte , espresso ,  (  vi hade en maskin) man kunde köpa "take away" ,  liten och stor . 

Luncherna serverades med sallad bredvid .  Personalen i Biblioteket hade reducerade priser. 

Efter en full dag va jag ganska mör. 🙂 Sålde oftast alla bullar  och mackor samma dag. 

Det är bara en del utav det jag bakade på bilderna . 🙂 

Jag räknade kassan såklart efter dagens slut , skrev upp allt i en bok, + att jag beställde allt , tog emot beställningar per tel och dem som kom till Cafét . Mycket jobb är det! 😉

HH 🙂

Soligajag1
6/19/19, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Soppa med bröd , lunch meny!

HH 🙂

Annons:
Carmarino
6/22/19, 12:02 PM
#14

#11 Om du vill baka äggfritt så kan jag tipsa om Aquafaba (kikärtsspad/bönspad). Det går att ersätta äggen med det.

Lite tips:

https://inspoguide.com/fridasvegobak/2019/01/12/kikartsspad-eller-vinager-som-aggersattning/

https://halsogeek.wordpress.com/2018/06/06/ersatt-agg-med-kikartsspad/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/6/19, 11:51 PM
#15

Öppnade idag! Gick superbra! (skrev lite i vad bakar du idag tråden, så känns mkt å repa upp allt igen 😂) Tyckte jag tog mkt betalt men ingen klaga på de var dyrt utan mångas reaktion var "oj det var billigt!" och många gav dricks dessutom! Och fick mkt beröm för Cafét, inredningen, fikat, idén, att det fanns mkt att välja mellan. Var 12-13 grader å mestadels regn idag, så tänkte det ej skulle komma ngn. Så min chock när det väller in folk, 😂 började nästan skratta när det kom fler å fler å fler å fler. Btw tips på ngt som är gluten, mjölk, ägg, Socker, nöt fritt? 🙄😂(får innehålla mandel) var en som var in vars son ej tål det, men mandel funkade, så sa jag skulle se om jag kan fixa ngt till dem, (hon skulle komma förbi någon dag innan så jag ej bakar för tidigt å så kmr de helgen efter osv) Är inne på antingen raw food chokladboll(det jag gjorde var på cashew, mandel, sadel, kakao, kokosfett, vart bra så tänk isf hur det blir att ta bort cashew å endast mandel. Alt annars ngn kaka på kokosfett, kakao, mandel eller glutenfritt Mjöl och Sockerfritt Socker. Alt banand/dadel. Imorn ska det vara 20 grader å sol så hoppas på mkt folk! Biskvier vart en stor poppis å citronrutor, (sålde Ingen morotsmuffin med italiensk maräng! Första gången jag lyckas med muffin😂😂 Men skulle själv inte köpa morotskaka /muffin så😂 men ska sänka priset till 15 imorn för att få sålt de, annars blir pappa glad(han älskade demł.

Soligajag1
7/7/19, 6:33 AM
#16

#15  Oojo, , Va duktig du är ! Eloge till dig!! Grattis!! 🙂🌺🎈

Rawfood chokladbollar är poppis , , finns här i Västerås i många Caféen . 

https://topphalsa.se/recept-raw-food-chokladbollar-med-dadlar%E2%80%A8-sa-goda-crunchy/ 

 kolla här , dem ser supergoda ut , men det är en del ingredienser i , inte direkt billigt! 🤪

HH 🙂

[Erica. Lundstrom]
7/7/19, 8:13 AM
#17

Tack! Typ det där receptet jag gjorde, haha men du ska bara veta vissa saker st pris 😂😱 chokladbollar är typ bland de dyrare å göra, kosta typ 4-5 kr, dessa typ 6 kr, bullar knappt en halv kr/st, medans kladdkaka går på 8 kr bit å ja😂 man blir lite matt i skallen efter Ett tags räknande. Men alltså, ägg och smör är typ dyraste ingrediensen! 2.5 kr st för ägg å 8 kr/100 g för smör. Dock hittat en hållhake i att använda kokosfett ist för smör till kladdkakorna-blir godare samt mjölk fritt samt billigare🙌 Dyrast tror jag dock det blev denna helg, lär planerat förhoppningsvis bättre t nästa helg, samt har grundingredienser=)

Carmarino
7/7/19, 3:11 PM
#18

#15 Grattis! Vad kul att det gick bra. 👍🎂🌺

Du kan använda solrosfrön också. De går att mala precis som nötter har jag för mig. Åtminstone funkar det att göra mandelmassa av, och den kan du säkert baka som kakbotten.

https://www.allergia.se/recept/mandelmassa-utan-mandel-och-notter/

I receptet finns florsocker och vaniljsocker, men det går ju att byta ut mot typ Sötin (har du inte florsocker, mixa vanligt Socker så att det blir finfördelat) och vaniljpulver. Vaniljpulver kostar en del, men är ganska drygt. Det räcker med halva mängden mot vaniljsockret.

Istället för ägg kan du använda aquafaba, d.v.s. kikärtsspad. Det går tydligen att använda även som grädde såg jag idag. Kolla lite drygt fem minuter in i videon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/7/19, 3:18 PM
#19

Frida på bloggen Fridas vegobak bakar massor med saker med aquafaba och även sockerfritt. Kolla under "Kategorier" så hittar du en hel del inspiration.

https://inspoguide.com/fridasvegobak/

I kategorin "Fritt från raffinerat socker" finns bl.a. proteinpraliner som görs på bl.a. dadlar och kikärtor - det kan ju vara bra att ha något att göra av alla kikärtorna när man behöver aquafaba. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/7/19, 8:55 PM
#20

Oho, tack ska kika in där! Alltså! Om gårdagen gick bra, idag! Heeelt otroligt, fått över 100-120 kunder i helgen, å faktiskt sålt slut/nästan slut på allt. (hade planerat allting bra😂 vid sista kunderna idag tog några sorter slut,) (igår tänkte jag att jag kmr behöva slänga massor) Ingen klagar på att det är dyrt utan snarare säg dem att det var billigt, får mkt dricks😂 Riktigt roligt, heh… Nu vet typ hela byn vilka vi är(vi flytta hit i dec😂) såååå😅 det här med första intryck, de tror vi hela tiden gör saker, bygger, renoverar, bakar, målar😂 Alla berömmer för fikat å många tycker det är roligt jag gör detta å att det händer saker i byn. Även fått höra en del historier från äldre gubbar på typ 70-80 år som växt upp i byn om hur de gömde sig i det här sommarhuset på vinden för att undkomma frisören😂 (sommarhuset är från 1986) Supertaggad nu på nästa helg, ska planera in lite vad jag ska ha för nytt då osv. Det rolgga är att många kunder jämför detta med två av stans "finare" café,. Ett i stan där de har gammaldagstema, men var flera som sa att detta nästan var bättre då det var ute på landet dessutom å mer variation bland bakverken😅 och ett annat välkänt men de tyckte att det nästan var tråkigt då de endast hade 10 sorter typ, (å sen bröd osv också) att jag hade mer variation coh roliga och annorlunda balverk😂 Sålt för 3.2 i helgen och mitt mil är att tjäna 10k i sommar =) (fick ju 3 k från kommunen, använde dem till möbler, tallrikar, baksaker, samt 1000 i egna pengar till Bakingredienser, så tjänat 2.2 till mina pengar om man säg så(baksaker å tallrikarna osv har jag ju dessutom när jag flyttar hemifrån)

Annons:
Carmarino
7/7/19, 8:57 PM
#21

Jättekul. Håller tummarna för dig, och fortsätter det så här kan du nog få in de pengarna du vill ha. Ser fram emot att få höra hur det gått nästa helg också. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/7/19, 9:01 PM
#22

Är så glad jag tjänar på det, så jag kan baka ännu mer. För alltså, tänk så mkt jag kommer utvecklas i sommar när jag bakar! Bakar 4-5 saker/dag ist för 1 sak/dag😅ska spara det jag tjänar iår å framtida sommar så jag kan gå beridarprogrammet sen efter gymnasiet på tre år, kan ju ta CSN lån men vill kunna ha med min passhäst så=)

Carmarino
7/7/19, 9:17 PM
#23

Vänta bara. Snart är det någon som tipsar lokalpressen, och då lär du få många kunder. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/7/19, 11:02 PM
#24

😂😂 Faktiskt vart med i tidningen förra fre tror jag? De intervjuade några av oss i sommsrföretagarnat(tre st, en helsida i tidningen m bild p kort förklaring =) heeeeh lite pinsamt dock då typ alla där jag bor läser tidningen å de såg då mig😂 avskyr när folk känn igen mig, å känns som nu gör jag ej den saken bättre😂

Soligajag1
7/8/19, 5:43 AM
#25

#24  Nej , men det är väl bara skoj!! 🙂 Då kommer det ännu mer kunder , folk till Cafét !! Hurra Hurra för dig!! Du är verkligen duktig! 🙂 Låt tidningen stå framme vid något bord eller sätt upp själva annonsen på väggen . 👍

HH 🙂

monstermash
7/8/19, 11:26 AM
#26

Jag skulle höja priserna lite på vissa saker om jag var du. 7 kr/kaka är väldigt billigt om du räknar på hur mycket tid och ork detta tar ifrån dig och hur lite tid du får över till annat. Men kul att det går så bra för dig! 🙂

Carmarino
7/8/19, 1:21 PM
#27

Håller med monstermash. Har själv svårt att ta betalt, och vill inte gärna ta för mycket om jag ska sälja något jag bakat, men jag tycker absolut att 7 kr för en kaka är billigt. Det tycker ju även dina kunder. 👍 Fast det kan ju vara svårt att höja nu när du precis börjat och folk vet hur billigt det är. Något att fundera på till nästa år kanske - eller om du tänker ha "höstlovscafé" eller "adventscafé" senare i år? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
monstermash
7/8/19, 8:30 PM
#28

Ja, risken finns ju att man tappar några kunder förstås, men det kan det ju vara värt för att få upp timlönen. TS skrev väl att hon hade bakat 12 timmar en dag om jag inte missminner mig?

[Erica. Lundstrom]
7/9/19, 12:26 AM
#29

Jo sant, men just schackrutor, syltkakor är ju inte så mkt som ex andra kakor. (samt billigare att göra, dvs 0.5 kr st ungefär,) kändes helt enkelt för dyrt med 10 kr😂 sen är det de andra kakorna och tårtbitarna osv som tar tid😂 Iallafall gjort meny för denna helg nu! Ersätt lite med nytt, bla Citronmuffin ist för morotsmuffin, oreo cheesecake ist för lime paj, Nutella paj ist för chokladtårtsbitarna, (kom. Precis på jag glömt köpa oreo och muffinsformar)…. Samt apelsin och hallonbiskvi,(glömde apelsin också) veckans handling givk på ca 750 så skulle tro typ 850 tot denna vecka? Även planerat ltte bättre så kommer stå typ en morgon, eftermiddag eller kväll varje dag😅 Satt upp tidningsurklipp i en tavla samt diplomet/stipendiet. Men alltså jag känn ju hur jag själv sätter mig själv i den här positionen😂 vad tusan är det för person inom mig? 😂 Jag är ju blyg, tyst, tveksam, försiktig, ogillar uppmärksamhet, har jag intalat mig. Men tydligen är jag inte det 😂 av någon anledning pratar jag glatt med de flesta kunder om allt möjligt från himmel å bord å kaffekoppar å huset å ja. Det är liksom inte den personen jag är(om än jag var den förra sommaren också när jag jobba på café) det stäm inte i min huvudslogik😂 . Försöker dock stanna upp och njuta nu, har allt precis som jag vill ha det nu, alltid saker att göra, baka, rida, fixa i stallet, kunna fara ut halv elva på kvällen å rida barbacka i solnedgången, Cafét är lyckat, samtidigt som jag bestäm allt på mina villkor. (okej fick bestämma mkjt förra året också när jag jobba, typ när jag skulle jobba och fixade scheman osv mot slutet😂 Fördel med å va yngst-fick jobba så mkt/lite och när jag ville😂 skulle jag p travtävling en dag-inga problem😂) Men alltså…. Å sen att det jag gör uppskattas-av så många, att fikat jag bakar ÄR Gott. Att andra tycker det. Att jag gör någonting bra… Hela året har vart kaos men nu flyter allting på. Under 4-6 veckor när jag ej fick baka, laga mat, vara i köket, rida, träna, va i skola, gå promenad, till detta. (okej, fuskade med bakningen under de där veckorna, kan hända jag for till kompisar och bakade😂 typ jag kommer imorn! Vi ska baka en chocolate chip kladdkaka å så ska den å den också komma😂 1 av 6 helger avklarade iaf! Räknade ut att jag tjänat typ 2-2500 i helgen(handlade bakingred för kring 1400 men mkt räcker längre, ex handlade jag bara för 750 idag så) så om resten går hyfsat lika så tjänar jag mellan 12-15000! Måst dock va noga med att vila också…. Meeen😂 är inte så bra med det. Ska baka lite Småkakor imorgon bitti å rabarberkaka, sen rida lite å så städa mitt rum å tvätta….

Carmarino
7/9/19, 3:34 PM
#30

Du kommer att ha lärt dig så otroligt mycket efter den här sommaren! Det kommer dessutom att bli en bra merit att ha med på ditt kommande CV. 👍

När man gör något man tycker väldigt mycket om så känns det oftast inte som särskilt jobbigt, men det är ändå viktigt att vila sig emellan varven. Nu är du ju ung och har (förhoppningsvis) rätt mycket ork för att jobba som du gör, men det är ofta de som jobbar med det de älskar som går in i väggen. Så se till att planera in avkoppling också, inte bara jobb.

Du får räkna priserna efter dels hur mycket ingredienserna kostar och dels hur lång tid de tar att göra. Glöm då inte att räkna in allt jobbet med att diska bunkar och redskap också. Även om man har diskmaskin så tar det tid att lasta i och ur den. 🙂

Var själv väldigt blyg och tyst när jag var i din ålder, men man lär sig med tiden att det inte är så farligt att prata med folk. Du kanske är som jag, som behöver dra sig undan ibland för att "ladda batterierna", men som även trivs med att prata med folk om lite av varje, bara det inte blir hela tiden? 🙂

Hoppas du orkar med att uppdatera oss här inne om hur det går, för det är så roligt att höra om allt du gör. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/9/19, 6:06 PM
#31

#29  Måste säga att du är fantastisk !!  👍🌺❤️ 

Vad du bakar och håller på!! En stor bamsekram till dig!! ❤️🤗 Lycka till!! 🌺

HH 🙂

[Erica. Lundstrom]
7/13/19, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#32

Hello! Tack för alla fina kommentarer💗 Hade öppet idag och går på riktigt superbra! Kring 50-60 kunder idag(varav ksk 10,va samma som förra v, annars helt nya) . Å alltså alla är supertrevliga å beröm en å säg man bakar mkt å gott å att de ska rekommendera till alla de känn osv. (haha var en som va här förra v som sa hon berättat för alla hennes kompisar de skulle komma hit) flera som ar kort å lägg ut på story å taggar mig osv! Vart dock liiite stressigt imorse å så den nya klockan i sommarhuset som tickar högt…. 😂 Gjorde bullar å italiensk maräng å dekor å dekorerade och så vips va kl halv tolv å man ska hinna ställa fram allt osv… Var livrädd de ej skulle komma ngn, men sen vart det full rulle😂 Jisses vad Nutellapajen å oreo cheesecake gick! 1 bit kvar av båda(så får man smaka lite ikväll!) lite roligt, knappt smakat ngt av de jag sälj😂 utan mer delar av allt. Bakade en till oreocheesecake å Nutellapaj nu(otroligt enkelt å snabbt!) Tjänat drygt 2.5k hitils =) (inkl de 3 k jag fick från kommunen, men de gick till möbler och porslin och baksaker) Sålt för drygt 4.9 å köpt för kring 5.8 totalt insåg jag idag😂 Men är som svårt det här med handling för menar, man ksk bara ska ha en msk kakao men måst köpa ett pkt å de går ksk mkt Socker en v å inte lika mkt nästa osv. Men räknar på behöva köpa ingred för kring 1000 kr/veckan. Så går ksk 2-2.500 plus/helg förhoppningsvis. Men tänk även det här m porslin osv, de kmr jag kunna ha länge, så ja. Planerade denna v bättre men ska försöka planera bättre nästa v så jag har mer fritid. Ska iväg på ngn travtävling också samt rida in två hästar å så rida å köra min passhäst.å städa mitt rum å tvätta… 😂 Funderar på nästa v meny… Haha var en (grannen) som kom in å han skulle ha den där key lime pajen 😂 nepp har inte den idag. Så då provade han oreocheesecaken, hans dotter sa han förra v inte slutade prata om den där key lime pajen å sa han skulle ha den nästa v, men att han nu pratade lila mkt om oreocheesecaken😂 Försöker variera osv så de finns nytt men ändå samma som v innan, Nästa v tror jag att key lime pajen ska få komma tbx, samt Chokladtårta m kardemumma å mjölkchoklad fyllning. Någon ny sorts muffin å sen någon ny paj/tårtbit (förslag på lite finare paj/tårta osv man kan ta 35 för mottages gärna😅) ksk ngt m pannacotta…. Hm skulle va fint om man hade ljus pajbotten, typ digestive eller så. Sen fylld med typ vinbärs pannacotta å på det vit chokladpannacotta, å så lite torkade jordgubbar på det… Här kmr lite bilder iaf=) mina extremt bra fotokunskaper😂(eller inte) Lite roligt är att inte så många av kunderna är folk jag känn, utan de är typ helt okända😂 (eller folk i byn, som förvisso å är okända för oss då vi flytta hit i dec, nu vet då alla vem som flyttat in i detta hus😂) Vissa sitter kvar länge, tar påtår å köp ngn kaka till😅 tror några satt här två h idag😅(tror det var grannen för så kom ngn annan granne å de surra sen kom ngn annan de kände osv) Fatta jag mött typ 150 Pers på tot tre dagar. Å går typ in i en annan roll av mig själv. Helt plötsligt är det jag som stick ut å är i fokus, heh.. Jag som alltid gömt mig bakom syrran i stallet osv å alltid frågat henne, nu frågar hon mig vart saker osv ska vara å hon är min storasyster(inte jag som är hennes lillasyster) (föredrar dock å gömma mig bakom henne 😅)

Carmarino
7/14/19, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Måste säga att det ser väldigt proffsigt ut alltihop, så det förvånar mig inte att kunderna strömmar till. 👍

Vet inte om den här pannacottatårtan kan räknas som "finare", men den är väldigt god. Den är superenkel att göra, och man behöver ingen ugn. Däremot tar det lite tid för pannacottan att stelna. Vill man göra den lite elegantare så kan man vispa upp creme fraichen så att den blir krämig och fast, och sedan spritsa den på tårtan istället. Då kan man spritsa kanterna också.

Det är mitt eget recept men du får gärna använda det om du vill.

Pannacottatårta

Ingredienser

Botten
200 g (12–13 st) krossade digestivekex (till jul kan man använda pepparkakor)
1,5–2 tsk vaniljsocker eller 1 tsk vaniljpulver
0,75–1 dl flytande smör (vanligt smält smör eller margarin går också bra)

Fyllning
½-1 ask djupfrysta bär (225-250 g), eller motsvarande mängd färska bär, t.ex. hallon/blåbär eller lingon (ska täcka botten)
5 dl vispgrädde
3–4 tsk vaniljsocker (alt. 1–2 bitar mörk choklad, minst 70 %. Till jul används 1 tsk pepparkakskryddor)
2 dl gelésocker multi

Topping
2–3 dl turkisk yoghurt (eller creme fraiche eller färskost)
ev. kakpynt, bär eller riven choklad

Gör så här
Använd en form med löstagbar botten, ca 24 cm diameter. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten.
Blanda kexkrosset, vaniljsocker och smöret (går bra i matberedare).
Tryck ut blandningen i formen.
Fördela bären jämnt ovanpå (de djupfrysta bären behöver inte tinas).
Blanda grädde, gelésocker, vaniljsocker (alt. Choklad/pepparkakskryddor) i en kastrull och koka upp. Rör om så att allt blandas; särskilt om det är choklad i.
Häll blandningen i formen så att bären täcks.
Ställ kallt för att stelna.
Bred yoghurten/creme fraichen över pannacottan.

Om man vill kan man strö över kakpynt av valfri sort, t.ex. dekorationshjärtan eller silverkulor, några färska bär eller riven choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/14/19, 5:03 PM
#34

#33  Den ser riktigt mumsig ut!!   

Tackar så mycket för receptet ! 🙂

HH 🙂

Annons:
Carmarino
7/14/19, 6:50 PM
#35

#34 Varsågod. Fast det var ju först och främst till sommarcaféet. Men det är inget som hindrar att du också bakar den. 🙂

Har inte själv gjort den på länge, men den är väldigt god. I och med att man inte tinar bären innan man slår på den varma pannacottan så smakar de som färska bär när man äter den. Rekommenderar den mindre mängden smör, kanske till och med bara 0,5 dl, och att man packar bottnen riktigt hårt. Jag brukar använda baksidan av en matsked. Annars är det lätt att den inte hänger ihop.

Det går ju att göra den finare om man brer yoghurt/creme fraiche även på sidorna, men eftersom jag brukar bre på den innan jag tar av springformen så blir det som det blir. Lämpligtvis tar man även av den från formen också, men jag använde den som serveringsfat.

Såg nu att jag glömde en väldigt väsentlig del i receptet, men jag lägger till det. Det funkar bäst om man spänner fast ett bakplåtspapper i botten av formen. Man behöver inte klippa till det så att det blir exakt lika stort som formen. När man sedan har flyttat över tårtan till serveringsfatet kan man skära av det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/14/19, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#36

Tack för receptet! JISSES VILKEN GALET BRA DAG. riktigt glad jag gjorde ny sats av oreocheesecaken å Nutellapajen-hade dock behövt göra två till av dem… Var slut innan halv tre… Alltså redan fem min i ett kom de folk å innan tio i två hade de vart 35 Pers. Samma tid igår typ 4-5 🙄😂 Var typ kontrollerat kaos där ett tag(tur man jobba å sålde glass förra året!) å fikat vart mindre å mindre, var inte mkt kvar när jag stängde😂 eh… Mitt frysreserv jag tänkt ha till nästa v(gjorde dubbelsatser av mkt)… Men HELT tomt i kyl å frys. helt tomt… 125 personer kom idag, (vad jag räknade) alltså mer än hela förra helgen. Sålde för typ 3.5 idag, å 5.2 totalt i helgen! Fatta jag sålt fika för 8-9 TUSEN på två helger. Ligger på pluss nu iaf! Drygt 2.9 tror jag, så 5.9 m kommunens bidrag! Nästa v ska jag INTE baka mån-ti, utan baka ons-fre, varav ngn dag från morgon-middag.

Carmarino
7/14/19, 7:57 PM
#37

Fantastiskt kul att det går så bra för dig. Och jätteroligt att så många hittar dit. 👍

Alltihop ser väldigt smarrigt ut. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/14/19, 8:13 PM
#38

#35 Tack så mycket för receptet och förklaringen , springform ( jag använder  alltid det när jag bakar cheesecake , tårtbotten , silvia kaka ) 

och jag använder även ett bakplåtspapper i botten , då följer liksom kakan med bättre och den blir finare .   jag hade godis linser sist på min tårta . men fint med dessa kakpynt . 🙂

Provar tårtan en dag .

HH 🙂

Soligajag1
7/14/19, 8:17 PM
#39

Här har jag bakat 4 st tårtor , men ingen cheese cake eller pannacotta . 

4st grädd tårtor , 1 gräddtårta laktosfri ,

HH 🙂

[Erica. Lundstrom]
7/15/19, 10:50 PM
#40

😂 Fick en lite ekonomi prissättning å företagakurs av travtränaren idag😂 Då även han tyckte jag var väääldigt billiug. Å tyckte jag lätt skulle kunna höja några kr, att ex höja småkaka från 7 till 9 kr, kunden skulle ej reagera mkt men skulle göra mkt för mig. Å ex biskvierna 25 ist för 20, att om jag då sälj 200 på en sommar är det 1000 kr jag tjänar mer. Å sen att det är det jag tjänar i slutet som blir min "bonus" då de första jag säljer går till ingredienserna osv. (väääldigt mkt tips osv han sa, ksk fastnade 10% i min tröga hjärna men😂) han hade dock en stor kaffebryggare jag kunde få låna, (eh, va lite kaffekaos i sön) Å ngn till stor termos. Får kolla i slutet på sommaren hru jag ska ha priserna ev nästa år. Men funderar på att höja typ kaffe t 15, å såantingen göra biskvierna lite mindre å ta 20 eller samma storlek(gsk stora) å ta 25(tar väldigt lång tid å göra) Å typ Småkakor t 8 elr 9 kr. Alltså å höja t helgen

Carmarino
7/16/19, 10:51 AM
#41

Det tycker jag absolut att du kan göra. Man glömmer lätt att det är mycket arbete med att baka, och arbetstiden får man också ta betalt för. Annars arbetar man ju gratis.

Kom på ytterligare två recept som är väldigt goda. Dels är det en chokladkolapaj och dels en äppeltoscakaka.

Chokladkolapajen tar lite tid att göra, men den är å andra sidan väldigt dryg. Den håller nog ett par dagar i kylen. Rekommenderar att du inte skär tårtbitarna större än 2-3 cm i ytterkanten, för den är otroligt mäktig. Det är ett recept från Allt om Mat.

Äppeltoscan är ett recept från Tareq Taylor, som han tyvärr tagit bort från sin hemsida, men självklart har jag det nedskrivet.🙂

Tack vare äpplena så riskerar man inte att toscasmeten sjunker ner i kakan, vilket annars är vanligt. Använd gärna lite syrliga äpplen, för toscasmeten är rätt söt.

Himmelsk äppeltosca

8-10 bitar

Ingredienser
100 g smör
2 ägg
1 ½ dl Socker
1 ¼ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 äpplen
½–1 tsk kanel

Toscaglasyr
50 g smör
¾ dl Socker
1 påse mandelspån (1 dl)
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och Socker luftigt.
Blanda i mjölet och vaniljsockret och rör till sist i det smälta smöret.
Blanda väl.
Häll smeten i en smörad och bröad form, ca 20–22 cm diameter – gärna med löstagbar botten.
Dela äpplena, ta ur kärnorna och skiva i lagom tunna skivor.
Tryck ner äppleskivorna i smeten.
Pudra slutligen kanelen över kakan.
Grädda i ca 25 minuter.
Ta ut kakan och höj ugnstemperaturen till 200 grader

Toscaglasyr
Smält smör och Socker i en kastrull.
Blanda i mandelspånen och mjölet.
Rör hela tiden och häll slutligen i mjölken.
Häll den varma toscan över kakan och grädda kakan i ugnen på 200 grader i 8–10 minuter.
Ät den som den är eller servera med en klick vispad grädde.

Tillagningstid: ca 40–55 min


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Erica. Lundstrom]
7/20/19, 5:01 PM
#42

Denna dag har gått bra =) ganska lagomt med kunder, lite dött sista timmen men annars jämn rulle 😅 Höjde priset t 15 för kaffe, 9 för småkaka. Samt 25 för biskvi/muffin osv. Hade bullar, kärleksmums, chokladbollar, raw chokladboll, Hallon biskvi, chokladbiskvi, Chokladtårta, passionfruktchresecake, key lime paj, raw cheesecake, Nutellapaj, muffin m center och karamell marängsmörkräm, schackrutor, syltkakor, toscakaka, kladdkaka. Sålt för ksk 2500 på 50 kunder så är nöjd =) Så roligt då alla beröm för att det är gott och tyck det finns mkt att välja på. (många jämför m stans Caféer och var flera som sa att detta utan tvekan hade mest sorter att välja mellan där allt var gott och att det utan tvekan var stans bästa café så känns som bra betyg😂😁 flera stammisar! Som kommit varje helg hittils😇 flera hittade hit då de sett folk som fikat å lagt ut på fb(alltså inget som jag/mina päron annonserat om så det är ju super!) haha. Var en som fråga om sista dan var imorgon eller nästa helg, nästa helg är sista sa jag. "toppen! Då hinner man hit två gånger till alltså!" Många tyck det är roligt med café här och att det är roligt initiativ jag tagit att starta upp, och många frågar hur det går å ja önskar lycka till osv så det är roligt😅 var även en kund som verkade helt lyrisk över hallonbiskvin å frågade vad fyllningen var! Att det var så otroligt gott osv😂 även flera som frågat om det går beställa/sagt jag borde sätta upp skylt å ta emot beställningar😅 Men att jag då ska ta bra betalt, att de hade beställt från ngn å de var bra men de var så billigt och de tänkte det att har man råd att beställa fika osv ist för baka själv så har man råd att betala för det också😂 att man måste få lön också förutom bakingredienserna😂 Känns bra nästa helg är sista, för jisses alla timmar jag bakat😂 typ 31 h denna v vart det.(bakar 3-4 dagar) (ingen planering/handling inräknat där)

[Erica. Lundstrom]
7/20/19, 5:01 PM
#43

Denna dag har gått bra =) ganska lagomt med kunder, lite dött sista timmen men annars jämn rulle 😅 Höjde priset t 15 för kaffe, 9 för småkaka. Samt 25 för biskvi/muffin osv. Hade bullar, kärleksmums, chokladbollar, raw chokladboll, Hallon biskvi, chokladbiskvi, Chokladtårta, passionfruktchresecake, key lime paj, raw cheesecake, Nutellapaj, muffin m center och karamell marängsmörkräm, schackrutor, syltkakor, toscakaka, kladdkaka. Sålt för ksk 2500 på 50 kunder så är nöjd =) Så roligt då alla beröm för att det är gott och tyck det finns mkt att välja på. (många jämför m stans Caféer och var flera som sa att detta utan tvekan hade mest sorter att välja mellan där allt var gott och att det utan tvekan var stans bästa café så känns som bra betyg😂😁 flera stammisar! Som kommit varje helg hittils😇 flera hittade hit då de sett folk som fikat å lagt ut på fb(alltså inget som jag/mina päron annonserat om så det är ju super!) haha. Var en som fråga om sista dan var imorgon eller nästa helg, nästa helg är sista sa jag. "toppen! Då hinner man hit två gånger till alltså!" Många tyck det är roligt med café här och att det är roligt initiativ jag tagit att starta upp, och många frågar hur det går å ja önskar lycka till osv så det är roligt😅 var även en kund som verkade helt lyrisk över hallonbiskvin å frågade vad fyllningen var! Att det var så otroligt gott osv😂 även flera som frågat om det går beställa/sagt jag borde sätta upp skylt å ta emot beställningar😅 Men att jag då ska ta bra betalt, att de hade beställt från ngn å de var bra men de var så billigt och de tänkte det att har man råd att beställa fika osv ist för baka själv så har man råd att betala för det också😂 att man måste få lön också förutom bakingredienserna😂 Känns bra nästa helg är sista, för jisses alla timmar jag bakat😂 typ 31 h denna v vart det.(bakar 3-4 dagar) (ingen planering/handling inräknat där)

[Erica. Lundstrom]
7/20/19, 5:02 PM
#44
Carmarino
7/20/19, 6:57 PM
#45

Roligt att det går så bra och att ingen verkar ha reagerat för att du höjt priset - utan till och med tycker att det fortfarande är för billigt. 👍

Jättekul att det sprider sig utan att ni själv behöver göra reklam för er. Det är bästa sättet att få kunder - när andra rekommenderar ett besök. 🙂

P.S. Minns inte hur gammal du är men misstänker att du har hunnit fylla 16 nu. Om du inte har det så har du fortfarande chansen att tävla i Roy Fares Trophy.

https://www.chokladfestivalen.se/hander-pa-massan-artiklar/roy-fares-trophy?sc_lang=sv-se


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/20/19, 7:30 PM
#46

Ajdå, jepp fyllt 16😅 jo verkligen! Eeeh… På måndag kmr en från Sveriges radio och ville ha med mig i ett radioinslag….. 🥶🥶🥶😂 Tackade dessutom ja till det 😂 jag kan knappt prata i telefon! Ingen lyssnar väl på radio numera? Så slipper folk höra min hemska röst😂

Carmarino
7/20/19, 8:04 PM
#47

Jättekul att radion kommer. Jag skrev att lokalpressen nog skulle höra av sig, men radion är ju snäppet högre. 👍

Det är bara du själv som tycker du har hemsk röst. Alla som inte är vana vid att höra sin egen röst tycker den är hemsk de första gångerna. Sedan vänjer man sig.

Du får se det som en förberedelse inför ditt nya liv som firad konditorstjärna. Då får du baka i TV och skapa nya recept till veckotidningar m.m. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/20/19, 10:58 PM
#48

😂😂 Ååå förstår verkligen inte varför jag gav mig in på detta. Jag är 1 livrädd för snacka m människor, å senaste tre helgerna har jag mött minst 350 Pers å haft normal konversation m typ alla. 2, att sälja något jag gjort-skulle kunna slängt i soptunnan allt lika gärna. Men samtidigt är det roligt att utmana sig själv-och lyckas. För, är otroligt roligt när folk beröm en och tyck fikat är gott, och att bli jämförda med flera av stans bästa café och få höra att folk tyck det är bästa Cafét i stan och att det vr länge sedan e fikat såhär gott, det värmer😅 haha.. Men alltså Hallon biskvierna är populära😅 Känns bra nu att det är en helg kvar-sluta på topp😅 måste ju få lite sommarlov också😇 nästa sommar ska jag försöka starta upp två helger tidigare, så sista två helgerna i juni å så under juli. Samt har jag nog det tsm med min kompis som bor några hus bort, för funkar ju inte min familj ska behöva jobba gratis varje helg. Och bakar jag tsm m min kompis blir det dels roligare och tar mindre tid.( samt kmr hon ha körkort t dess =friare å kunna fara å handla osv) Hade dock vart roligt om man kört en helg t halloween😅 att man bakar hallowernbakelser, eller att folk kan beställa ksk är lättare

Annons:
[Erica. Lundstrom]
7/20/19, 11:00 PM
#49

Känns dokk som jgg gått lååångt utanför min comfort zon denna sommar! 😅 Först utbildningen som jag var skiträdd för, och nervös. Sen lärde man sig handskas det å sen å starta upp å ha öppet å va livrädd folk ej skulle komma å så kom de mkt folk osv😅 Ingen aning hrr folk kmr imorn dock, ska bli väldigt varmt, men hoppas på 70-80 hade vart roligt å bra 😅 men allt över 50 är jag nöjd med.

Carmarino
7/21/19, 3:43 PM
#50

Förstår dig så väldigt väl. Var själv ungefär likadan i din ålder, och tyckte inte alls om att prata med folk jag inte kände. Vågade inte ens ringa och beställa tid för klippning. Det fick min mor göra. ☺️

Sedan fick jag sommarjobb i kundtjänst på ett postorderföretag, där mitt jobb bestod i att prata i telefon med okända människor dagarna i ända, och ta emot deras beställningar och ibland också deras klagomål. Var något så fruktansvärt nervös i början, men det gick över efter ett tag.

Efter det så studerade jag dels i Stockholm och dels utomlands ett år, och fick bo och klara mig själv - på främmande språk dessutom.

När jag kom hem efter den utbildningen så hade det mesta av blygheten släppt, och en av mina tidigare klasskompisar sa "det var ju f-n vad du snackar". Han hade inte hört mig prata så mycket under alla åren vi gått i skolan ihop, och då var vi ändå så pass mycket kompisar att jag inte var blyg för honom. 😃

Så du ska se att det blir lättare för dig efter den här sommaren.

Tycker absolut att du ska fundera på att köra halloweenkondis en helg, om du känner att du hinner och orkar. Dessutom var det väl några som frågade om du tar emot beställningar, eller minns jag fel? Samma där, om du känner att du hinner och orkar är det en bra extrainkomst. Det kommer alltid väl till pass när man studerar. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/21/19, 7:45 PM
#51

Jo, funderar på att ta emot beställningar till hösten. Nu när man ska bli hästägare och betala hovslagare osv 😊 gick superbra idag! Sålt för 6.5k i helgen, var kring 70 Pers idag. Heh.. Lite stressigt dock, gjorde dubbelsats bullar samt kom på halv tolv de vore bra å använda grädden å jordgubbarna.. Vart en jordgubbstårta m vaniljkräm å hur tusan jag lyckades med det på 40 min vet jag inte men😂 lyckades få fram allt t kl 13 änså(bruka ta 1 h å duka fram, 45 min idag😂😂 Lite kvar men blir fika till veckan helt enkelt😂 skulle dock ta å fika nu ikväll, man var typ inte sugen på något 😂, tog liten bit av några haha. Skönt att det bara är en helg kvar nu!

[Erica. Lundstrom]
7/21/19, 11:46 PM
#52

Btw räknade arbetstimmarna denna v(arbetstimmar - timmar jag bakat samt sålt, ej planering eller så då jag gör det hela tiden😂 jobbade 39 h denna vecka, å räknade ut jag haft en timlön på 118 kr. Känns dock liiite surt jag ej tänkte på att ha mkt typ spec som oreo heesecake, key lime paj, Tårtor osv, ibörjan. För det tjänar jag myyycket på. 12 bitar får jag ut på ex en key lime paj, den kosta ksk 100 kr å göra, jag får in 420kr😅 Menar första helgen sålde jag för tot kring 3500 något, nästan dubbelt så mkt nu(och liknande folk) Dock mindre folk(50 mindre, haha kom ingen tokstorm så var skönt!) men fortfarande 500 kr mer in, Tror nästa år kan gå ännu bättre, ska försöka öppna upp någon helg tidigare då. Samt planera ex ons 8-17, to 8-17, fre 8-17 baka. Och att jag är LEDIG resten av tid Fick btw mkt beröm på fb från folk som fikat också😅 Hallon biskvi är väääldigt populär å många är impad jag gjort dem själva😅 menar dock, är typ bland det okomplicerade man kan göra, inget kan eg gå snett enda är att det tar tid😅 Även gjort så att jag skrev ett A3 där jag skrev upp alla sorter, samt skrev ex. Kladdkaka-mjölkfri Raw chokladboll-mjölk fri, glutenfri, äggfri, nötfri, sockerfri (innehåller Dadlar, glutenfritt havregryn, kokosfett och kakao) (skrev så för är man allergisk mot mkt så ser man här vad som är i) Biskvi--glutenfri Passioncheesecake-äggfri Osv, för tänk att är man allergisk så är det lättare att se där okej, vad finns det som är mjölk fritt och glutenfritt och sedan leta efter den på bänken. Skrev först det på prislapparna/namnlapparna på kakorna men blev som kluddigt och då ska man behöva leta okej, mjölk fri, där, men Den var ej glutenfri, där var en det osv. (samt enklare för mig att se) Iaf var det en som skrev att jag hade mycket bra info kring allergener och dessutom två varianter av raw alternativ. Försök ha så att alla ska kunna ha åtminstone två att välja på(så långt det går,) samt varierar även det. Nu ska man planera för nästa helg, men först lite vila. Radio kmr imorn, en fotograf kommer sen och ska fota då en av hästarna vart månadens häst, massör t häst kommer å sen är det travtävling på kvällen. Tisdag tänk jag handla å planera å så ons försök min kompis dra med mig på ngn nöjes sak😅 tror jag ska följa med, haha knappt lämnat gården i sommar. Å både hon å jag har jobbat mycket😅 Men känns bra det här gått bra, har fast sommarjobb nu nästa sommar😅 (trivs mkt bättre av att bestämma osv. För blir mkt lugnare själv då, haha. Förra sommaren, på glassjobbet. Okej va först tänk jag skulle jobba ibland, sen vart det efte rjag provjobba å typ lätt mig kassan å allt på samma dag😅 "du får jobba så mycket eller lite som du vill och när du vill i sommar!". =vart typ 3-4 ggr v och oftast 13-21 eller 16-21. Samt var ledig två v. Haha.. Mot slutet tyckte jag dock de va så sena m å göra schema(typ dagen innan) så då börja jag skriva schema istället😅 skrev när de va lugnt på jobbet, skickade å frågade om detta skulle funka å fick tummen upp oftast eller små korrigeringar😅(😂😂yngst, oerfarnast, och sitt å gör scheman och saltar runt som man vill😅) . Ltte roligt dock, chefens son(som jag jobba mkt med, han va typ 20-21,) (som va gsk såhär snobbig å typ ja, klaga på mkt) iaf tyckte han att jag borde göra annat än att jobba där. Att jag liksom inte skulle stanna utan ja, 😂 Well, driva eget sommarcafé är väl ett snäpp upp? Tips, vill ni lära känna alla grannar. Starta ett café 😂

Soligajag1
7/22/19, 7:04 AM
#53

Kan bara säga igen ! Du är fenomenal !! Att du orkar dessutom , hästen på kvällen ! Wow ! Grattis grattis!! 😀❤️👍

HH 🙂

Carmarino
7/22/19, 10:47 AM
#54

Håller med Soligajag1. Helt fantastiskt att du dragit igång ett eget sommarcafé, och att det har lyckats så bra som det har gjort. Jättekul. Bra idé också med listan på vad de olika bakverken innehåller. Det uppskattas för oss som har någon form av allergi/överkänslighet. 👍

118 kr/tim är nog inte så dåligt för någon i din ålder, men det är ju alltid trevligt om det blir mer. 🙂 Det är svårt att veta var man ska sätta ribban på priserna. Nu vet du lite bättre, och du kan ju provbaka och räkna priser under hösten/vintern/våren, så att du är redo till sommaren.

Ett tips: tårtbottnar kan du baka i god tid och frysa in. De håller sig flera veckor. Tror de håller ett par månader till och med, om det inte är för mycket smör i dem. Dessutom blir de mindre smuliga när de varit frysta, plus att det är lättare att dela dem när de är lite halvfrysta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/22/19, 11:26 AM
#55

#54  Tycker precis som Carmarino .  Kolla runt lite på priser o så . 

Jag står på Loppis ibland / har  en lokal vi kan hyra här .  Då tar jag Nybakt kanelbulle  med kaffe 25:-  , tycker det är lite lågt så till hösten höjer jag priset till 30:- , billigt ändå , sedan tar jag  30:- för 4 bullar , kan nog höja det priset med .  muffins tar jag jag , 2 st / 15:- . silvia kaka -hel : 45:- , äppelkaka : 45 :- , små kakor / bond el skurna choklad kakor , 8 st : 20:- . 

HH 🙂

Annons:
[Erica. Lundstrom]
7/22/19, 7:52 PM
#56

😅 Tack för alla fina ord! Jo 118 kr/h är väldigt bra! Förra året fick jag 85 kr/h på café jobbet där(sålde glass) och jobbar du med ferier(tre v via kommunen) fr du mellan 50-60 kr/h. Men ökat inkomsten från första helgen på ca 3500 till nu 6000. Radion var här imorse😅 direktsänt var det dessutom😅 men gick bra. Haha…. Hemskaste jag vart med om men enligt syrran å massören som stod å lyssna i stallet lät jag proffsig och som om jag var van å prata i radio😅 Bra vilodag idag! Först radion, sen fix i stallet, lite planering, sen foto så en av hästarna vart månadens kallblod, sen iväg på tävling där en klara kvalet å den andra tog sin första vinst så de var riktigt roligt, ska ut fixa stallet å sen ut å rida

Carmarino
7/23/19, 12:23 PM
#57

Kul att det gick bra med radion. Det är oftast så att man själv tyckte det gick åt pipan, medan andra tyckte att det gick jättebra. Likadant om man ska hålla föredrag eller prata om något inför en massa personer. För det mesta märks det inte hur nervös man är. Bra jobbat!

Kallar du allt det du gjort/ska göra idag för vilodag?!?!? Jag blir trött bara av att läsa om det. 😮😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/23/19, 12:46 PM
#58

#57  Jisses , Vila är det nog inte . DU behöver en hel dag från bakandet ! 🙂 Njut av vila + häst och din försäljning går bra , även att du pratade på radion!! Lycka till i fortsättningen ! 👍

HH 🙂

Carmarino
7/23/19, 4:00 PM
#59

#58 Du menade nog #56. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/23/19, 4:29 PM
#60

#59  , , jo, det menade jag . 

Mitt misstag .  #56  ska det va 🙂Jisses , Vila är det nog inte . DU behöver en hel dag från bakandet ! Glad Njut av vila + häst och din försäljning går bra , även att du pratade på radion!! Lycka till i fortsättningen ! Tummen upp

HH 🙂

[Erica. Lundstrom]
7/28/19, 12:59 AM
#61

Öppnar upp för sista dagen om 11h! Hade stängt igår lördag pga värmen. Idag ska det dock vara 12-14 grader kallare, 20 grader så förhoppningsvis kmr det mkt folk😅

Soligajag1
7/28/19, 6:13 AM
#62

Godmorgon ! Lycka till ! Det kommer säkert lite folk idag ! 😀🌺

HH 🙂

Annons:
Carmarino
7/28/19, 1:06 PM
#63

Håller tummarna för att det går bra för dig idag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/28/19, 7:26 PM
#64

…. 145 kunder😱😱😱😱😱🤩🤩🤩🤩🤩 Jisses! Glad jag höll stängt igår! Annars hade fikat aldrig räckt! Hade end chokladbollar kvar å lite dumlekakor som mamma gjorde kl 16. Öppnade som sagt 1 h tidigare idag(tänk nästa sommar ha 12-16) och kom huuuur mkt folk som helst! Vart ström hela dagen, kö ibland😅😃 Sålde för otroliga 7036 kr! På EN dag! Tro mkt ha å göra m de va sista dagen också men! 🤩 Haha många tyck jag borde ha öppet några hrlger till men nepp sa jag, ska ha sommarlov nu😊 nått mitt mål. Sålt för 11902 kr(nått mitt mål på 10 000) så m kommunens 3000 i bidrag = 14902 kr! Gsk bra för 4 v jobb😊 ca 40 h/v =ca 93 kr /timmen. Jämfört m 85 kr jag hade förra sommaren å 50-60 kr som man får som ferier praktik. Hade dessutom "tur" idag då de flesta Caféer i stan, samt "shoppinghusen" var stängda pga lukt från sopstation(brand) men blåste ej hit så var ren å fin luft här😅 Så nu är det färdigbakat för i sommar! Å satsar på nästa sommar😊 då tänk jag köra 6 helger å mål är att då tjäna 20 000😄

Zadeira
7/28/19, 7:30 PM
#65

Grattis och vad roligt att det gick så bra för dig! Så himla roligt!

monstermash
7/28/19, 7:39 PM
#66

Grattis! Bra kämpat. Passa på att njuta av sommarlovet nu!

Soligajag1
7/28/19, 7:43 PM
#67

Säger Grattis ! Jag med !! Verkligen kul ! Lycka till ! 😀👍

HH 🙂

[Erica. Lundstrom]
7/29/19, 1:04 AM
#68

🌸Tack! Haha… Flera som kommenterar på fb/i by gruppen att de hoppas jag tänker ha öppet nästa år! Och de som tyckte jag kunde ha sönsagscafe i bystugan övrig tid på året😂 Känn mig som tom, lättad, glad, saknad, alla möjliga känslor. Att den här tiden gick så fort! Samtidigt som jag nog behöver vila upp mig nu. För varit mycket jobb och ansträngande(fysiskt och mentalt) Samt väldigt mycket jobb med mig själv. Är faktiskt stolt och nöjd över det jag gjort för en gångs skull. Vet att min familj är iaf lite stolt över att det gått så bra å allt beröm osv. För… Detta är något jag själv drivit fram, och genomfört(med hjälp då på sidan av ofc) hade jag ej velat eller haft lust hade det ej gått såhär bra. Jag har blivit väldigt bra på att prata m kunder framförallt "okänt" folk. Frågade tom en kille i frukta delningen på willys hur en passionfrukt ska se ut när den är ätbar😂det hade jag-jag aldrig gjort. Men är som jag kliv in i en roll när jag tar på mig arbetskläderna. Vart som lägst 120 kunder på en helg, och max 170 kunder på en helg(varav som sagt 145 idag!) Känns bra jag gjort ngt så jag sticker ut från familjen, alltså att jag är jag och inte alltid min storasysters-lillasyster. (om än jag mer å mer blivit mig själv svansar jag gärna bakom henne å frågar om allt😂) medans här- här är jag The boss😂 sen ksk jag inte alltid har en bra plan menmen. Känns ändå lagomt att jobbat fyra veckor, jämfört m förra året så jag jobbade "hela" sommaren. (men typ 3-4 dagar/v dock) (samt tjänst 1900 mer!) Dock kunde jag ej Över jobba där vilket blir lätt här. Men de 5-7 v i våras jag var hemma å ej fick göra ngt(=inte rida, köra, träna, laga mat eller baka, =allt som betydde ngt.) (fick seriöst inte ens baka!.. Gjorde dock det efter bra två v.. Sen fick de på psyket se bild på en tårta å då tyckte det att det var bra jag bakade😅(for annars r mina två bästa kompisar å bakade å lagade mat..) Tänk att gått från det till detta… På så kort tid. Även vart folk från min fd klass som kommit! En jag brukade vara med mkt, en som också har ÄS å vi skriv ganska mkt å stötta varandra kring det(eller ja, hon stöttar väl mig mer menmen) samt en annan tjej från klassen som jag brukade prata med lite i åttan. Vet hon haft problem kring äs också) iaf chockad hon kom för hon tillhör väl de mer "populära" eller hrr man nu säg. (varav jag ej passade in någonstans där på listan😅 är mig själkj, accepterad, ohatad, men sticker ej ut så mkt, pratar när det behövs osv) Nä det känns väldigt bra det här vart såhär bra! Vart m i tidninbg, radio, å idag kom två från kommunen och filmade(till visning för ferier praktik osv att man kan starta eget företag) Känn jag svamlar på som vanlig men😅

Soligajag1
7/29/19, 7:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Svammel o svammel . . 😀🤪 men beröm och eloge ska du ha!! Du har skapat ’detta’ själv och jobbat för minst 5 personer ! Åstadkommit så mycket ! Du ska vara stolt över dig själv!! Du är fantastisk ! 😀❤️👍🌺 Kram från mig / Soligajag1 - Hillevi

HH 🙂

Annons:
Carmarino
7/29/19, 1:06 PM
#70

Håller med övriga här - du har gjort ett fantastiskt jobb i sommar, och du ska verkligen känna dig stolt över dig själv. Det är inte många som hade fixat att göra det du har gjort. 👍

Ta det nu lugnt ett tag och känn efter om du vill fortsätta med caféet något i höst också, eller om du känner att du vill varva ner inför nästa sommar. Skulle du vilja fortsätta med caféet så kanske du kan nöja dig med att ha öppet t.ex. en söndag i månaden.

Då hinner du nog med både skolan, hästarna och bakning, samt får lite tid över till att vila dig mellan varven. Glöm inte vilan, för även om det är jättekul så är det inte bra att köra slut på orken helt.

Har ju tidigare länkat till Fridas Vegobak. Visste du att hon började baka för att hon har ätstörningar, och bakningen var ett sätt för henne att "möta demonerna"? Hon är jätteduktig, så om du inte redan följer henne på Instagram rekommenderar jag dig att du gör det.

Lycka till! 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Erica. Lundstrom]
7/29/19, 4:37 PM
#71

Oj, det visste jag inte. Ska absolut följa henne på Instagram! Well. Antar bakningen/Cafét att jag lagt så mkt tid är dels för att det är roligt, samt att komma bort från allt och få vara för mig själv men inte stänga in mig. (därav vart jag ännu mer förstörd när psyket tog ifrån mig bakningen och matlagningen… Är väl liksom bättre att först få baka och ha roligt 3-4 tummar å sen äta en bulle, kaka, tårtbit. Än att sitta på ens rum i panik å ej få gå in i köket i 3-4 h för att sedan äta samma sak. (därav turer t kompisar för att baka å laga mat där😅) Men det "sköna/roliga/lättnad" är att veta att 80% har jag aldrig träffat förut av kunderna-de har ingen aning om min historia. De ser en enagerad ung tjej som älskar att baka och är trevlig och pratglad. Sen har säkert flera lagt märke till mina armar då jag går i t shirt. Jo, nu ska jag vila. Ska rida in lite hästar på gården(varav en till försäljning, så blir effektiv inridning där) Är lite sugen på att ha halloween café… 😅 Samt kanske typ advent café eller så…. (för att få baka lite roligare saker🤩)

Carmarino
7/29/19, 8:40 PM
#72

Tror faktiskt att du har vuxit som människa enormt mycket den här sommaren. Det är så roligt att du lyckats fixa allting så bra som du har gjort, och vi är många som tycker du är fantastisk.

Frida på Fridas Vegobak använder bakningen som terapi, och jag tror att det är den bästa terapi man kan ha om man tycker om att baka lika mycket som både du och hon gör. Är övertygad om att du kommer att gå långt när det gäller bakningen. Med den viljan du har, så har du alla förutsättningar.

Tycker det låter perfekt med halloweencafé och adventscafé. Om du gör det så måste du berätta för oss. Det är så roligt att höra om det. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
7/30/19, 3:50 PM
#73

Advent- och halloweencafé låter som en utmärkt idé! Då får du utlopp för kreativiteten och möjlighet att tjäna pengar lite då och då under året utan att slita ut dig. Lycka till med allt! Håller även med #72 - hoppas du uppdaterar oss om du fortsätter med ditt café!

Shia1
8/14/19, 7:03 PM
#74

Mitt gamla konto var typ knäppt så tog bort å gjorde ett nytt😅 Vi hade avslutning idag på sommarföretaget! Redovisning… För alla… Var HEMSKT😂 Men ändå ej så hemskt jag trodde det skulle vara. Tror dock jag hade bland de bästa presentationerna, iaf på powerpointen😂 Iaf, fick mkt beröm från ledarna, å "mentorn" sa att det märktes att jag utvecklats mycket kring att prata för folk, nu stod jag rak i ryggen, pratade tydligt osv, helt obekymrat. Jämfört med första gången vi pratade 😂 Även tagit emot en beställning på tårta! En av ledarna hade en dotter som fyll år på lördag, som var glutenfri. Hon hade ej hittat en tårta å om hon själv skulle gjort skulle de blivit köpes glutenfri fryst tårtbotten m sylt typ. Så hon frågade om jag kunde tänka mig göra en😅 Oui, vad gillar hon? Hon är 8 år, inte typisk tjejig. Så gärna mörkare utseende på tårtan. Typ hallonmousse fyllning men någon brun utsida. Samt att det ska se ut som en tårta😂 Jahap, 1 komma på en idé 2 fundera ut pris 3 leta reda på recept. Blir browniebotten glutenfri 3 st, hallonmousse två lager. Spacklas m choklad-kokosfett-florsocker. Choklad som ringlar längs kanten, mini chokladbollar polly samt fudge godisar. (skrev till henne och frågade vad hennes dotter gillade för godis, att jag skissat på en tårta och att den kommer kosta 270 kronor om hon fortfarande var intresserad😅 det var hon. Så börjat baka bottnar nu, så ska de in i frysen, monteras imorn, dekorera fre förmiddag å hon hämtar fre eftermiddag.

Soligajag1
8/14/19, 7:19 PM
#75

#74  Hejsan igen ! 

Okej , sånt kan hända . Bra att  du kunde fixa ett nytt konto .

Du är fantastisk , fixar och donar. Brownie botten, mums! 

Hoppas dem blir nöjda med tårtan på fredag ! Ta gärna en bild så vi får se den.tack! 🙂

HH 🙂

Shia1
8/14/19, 7:21 PM
#76

😅Självklart! Ska även be om hon kan skicka bild på hur den ser ut när man skärt i den 😂😂funderar på att färga hälften av hallonmoussen svart och spritsa så det blir ränder i, en liten surprise

Annons:
Soligajag1
8/14/19, 7:28 PM
#77

#76 Jisses , du har massor med ideér!! 👍

Den tårtan skulle jag säkert kunna baka till min födelsedag!!! 🙂👍

HH 🙂

Carmarino
8/15/19, 4:45 AM
#78

Roligt att du är tillbaka.🙂

Klart att du har utvecklats mycket i sommar. Tror bara inte att du märker det själv - än så länge. Kul att du börjar få beställningar också. Då kan du fortsätta baka, men det blir inte lika stressigt som med ett café. Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
8/15/19, 1:32 PM
#79

Gjorde bottnqr/mousse igår å satte ihop! Vart rosa hallonmousse samt röd hallonmousse som vart som ränder. Ikväll blir det spackling och imorn bitti dekorering. Vore roligt å göra 1-2 Tårtor i veckan å sälja, ksk blir 800 kr jag tjänar då per månad, (om vi såg jag tjäna 100-150 per tårta

Shia1
8/15/19, 1:34 PM
#80

Funderar på vad för pris som är rimliga att ta framöver? Vad skulle ni kunna tänka er för olika Tårtor? Mer vid spec allergier?

Carmarino
8/15/19, 1:51 PM
#81

Det beror ju på hur avancerade tårtorna är, hur stora de är och vad ingredienserna kostar. Sedan är det oftast mer jobb med tårtor också. Vanligast är tydligen att räkna ut pris per bit.

Här är lite tips och prisexempel:

http://www.familjeliv.se/forum/thread/58216602-bestallningar-av-tartapris

http://hennings.se/tartor/

https://www.ica.se/butiker/supermarket/angelholm/ica-supermarket-hjarnarp-2862/catering/tarta/

https://www.ica.se/butiker/maxi/boras/maxi-ica-stormarknad-boras-12962/catering/tartor/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
8/16/19, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Ska kika in på sidorna! Haha… Pappas jobbarkompisar tyckte jag skulle tagit 1500 för den😂(okej lite överdrivet ksk) men de sa en av dem hade beställt en, som va liten 8 bitar för 750 kr. Men funderar på att ta ksk 500-600 för tårtor(mer/mindre beroende på jobbet å ingred, tänk gör man glutenfri osv så kostar det ju mer) Hon vart iaf nöjd över tårtan! Tyckte den var väldigt bra, (tror hon tyckte de va lite billigt😂 för hon sa bla det efter hon betalat att denna nästan är ovärdelig! Å så ngt innan där hon tydde på att de nästan bara var vad ingred kan ha kostat.) Själv tyck jag denna inte vrt så speciell men😂 Fick btw höra idag igen att hon tyckte min presentation igår var väldigt bra osv å de vore bra om jag kunde ha detta som extrajobb!

Shia1
8/16/19, 6:10 PM
#83

Den vart väääldigt stor😂 å mastig skulle jag tro heh..

Annons:
Soligajag1
8/16/19, 6:14 PM
#84

#83  Den är ju hel läcker !! Smaskig!! 

Va duktig du är!! Jag skulle beställa en tårta av dig omgående!!  

Heja dig!! 👍

HH 🙂

Carmarino
8/16/19, 6:39 PM
#85

Wow vilken tårta! Den ser riktigt proffsig ut. Förstår att hon blev nöjd, och att hon tyckte den var billig. Det är ju jättemycket saker på den.

Tycker också att du kan ha det som extrajobb om du känner att du orkar med det nu när skolan börjar igen. Du har ju även hästarna att ta hand om. Fast om jag förstått det rätt så bakar du för att du helt enkelt inte kan låta bli. 🙂

Ifall du inte har sett den tidigare (eller jag har tipsat om den tidigare 🤪) så har Tea Malmegård en online tårtkurs som är jättebra. Har visserligen bara hunnit med några av lektionerna själv, men man får massor med tips och recept i kursen. Man kan titta så ofta eller sällan man vill. Något att önska i julklapp kanske? 👍

https://www.koket.se/kurser/teas-tartkurs


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
8/17/19, 7:15 PM
#86

Tänk på att du snart får skatta för pengarna också när du kommer upp i en viss summa, 19 500 kr tror jag det är, och då är det en bra idé att du höjer priserna så du faktiskt tjänar på det då med :) 

Kul att du fortsätter!

Shia1
9/30/19, 10:10 PM
#87

Hellu!(jag som byter konto hela tiden :D)

Insett att det omöjligt finns tid att baka tårtor just nu, XD men när kompisar osv fyller år bakar vi så, och bakar om helgerna och provbakar för jul.

Vid halloween ska vi ha halloweenfest med klassen och vem fixar tårta "JAG"XD

tänker i dec ha julcafe en helg/dag med fikabuffe! tänker typ 100 kr. (kor ha cheesecake, Småkakor,fudge, godis, lussekatter,cupcakes, varm choklad, kaffe, glögg osv. 

och julpyntat och en brasa utanför(ej så mkt sitt platser inne XD)

Carmarino
10/1/19, 9:14 AM
#88

Gissade att det var du. 😃

Jättekul att du fortsätter baka när du hinner, men ta det lugnt så att du inte bränner ut dig.

Julcaféet låter jättemysigt. Hade gärna kommit på besök om jag inte bott så långt ifrån.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
10/18/19, 11:43 AM
#89

Jodå, försöker ta det lugntXD iaf lugnare.

I helgen blir det mammas tårta, ljus vaniljbotten m passionfruktsmousse fyllning. sedan utseendet har jag lite olika tankar kring.

Nästa helg blir det många tårtor! Fått beställning på tårtor, typ 3 st, typ 30 bitar+några till så tänker typ 2 st 18'18 cm och 1 15'15. brukar bli rätt så höga och breda så tänker att det borde bli bra…

skogstema, 50 års kalas, innehålla choklad och så Marsipan (behöv ej vara på alla men någon, sen fick jag helt fria händer XD ska fylla m hallonmousse typ. 

Så stelt och hemskt att prata i telefon! hade sån panik, för liksom jag är ju total nybörjare! å har inte direkt jobbat i cafe där de sälj tårtor så jag vet hur de gör. 

men iaf, när han ringde(best han skulle ringa efter 19) så började han m att säga han vart på kaffet i sommar å var mäktigt imponerad av mina bakningskunskaper, kreativitet och engagemang osv. jag typ eh hehXD 

å sen typ ja kom vi fram till tårtor osv å så prisetXD han typ "vad är det du brukar ta för en tårta? 

"alltså, inte gjort så många och sålt men tänker försöka ta typ…..

"eller vet du vad, det spelar ingen roll. gör tårtan och sen swishar jag det du vill ha för tårtan! "

=en enorm lättnad! för, då vet jag ju vad jag handlat på å tar det plus lite till. tänker ev 400 st för 18'18 och ksk 300 för den mindre så 1100 in :) han bor typ 5 hus bort så han hämtar tårtan nästa söndag på förmiddagen.

Carmarino
10/18/19, 12:29 PM
#90

Grattis till din första tårtbeställning. Jättekul att du får lite små uppdrag då och då. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Shia1
10/24/19, 3:26 PM
#91

😂 😂 Å fler å fler vill beställa tårtor - om än jag ej lagt upp jag tar emot beställningar än😂 å liksom de jag har på min Instagram är ju inte de vackraste heh… Btw min insta @bergs_sommarcafe Får man gärna följa😁

Carmarino
10/24/19, 3:40 PM
#92

#91 Tycker att tårtorna du visar på Instagram är fina. Inte konstigt att du får beställningar. 👍

Synd att du bor så långt borta. Annars hade jag kommit och fikat när du öppnar igen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
10/24/19, 3:44 PM
#93

#91 Så härligt !! Förstår att dem vill beställa av dig! Du är en magiker 🎩 med dina tårtor 🍰! 😃👍 Jag följer dig på Instagram nu , 😀Soligajag

HH 🙂

Shia1
10/26/19, 8:50 PM
#94

nu är tårtorna klara! lägger ut bild imorgon.

Funderar dock på priset… blev 3 st ca 12-13 bitars. 

(tanken var 2 st 15  bitars å en lite mindre, meden, tårtkartongen var inte så bred såXD ) 

men kring 36-38 bitars

kollat runt lite på vad de som gör tårtor på beställning här omkring(privatpersoer) och de tar i genomsnitt 650-800 för 8-10 bitars tårtor. 

kring 65-100 kr/bit stod det på ngn. 

De tårorna var ju självklart mycket mer eleganta och fina!

men tänker… om de tar i snitt 75 kr/bit, ask jag kan ta typ 40 kr bit? 

isf blir tårtorna (3 st) för ca 1400-1500 kr.

Känns gryyymt mkt pengar… men när jag ser de andras, å de tar typ 1500 för 12 bitars osv och folk kommenterar det är värt pengarna osv. 

För tänker också såhär.. om jag framöver tar emot fler beställningar, eller om vi säg jag skulle tagit 900 för dessa 3 och så tycker dem det är billigt å vill beställa fler ggr, känns ju fel då å plötsligt ta mer betalt..

Vart nöjd med två av tårtorna, den första blev (lite) väl mkt dekor och lite mer åt barnhållet- å andra sidan kmr det finnas barn där. men de andra två vart jag riktigt nöjd med!

Soligajag1
10/26/19, 9:09 PM
#95

# 94 Tycker verkligen att du ska ta 800:- för en tårta 🎂 Du är så duktig ! Dem är så fina! Ta inte för lite , ( som jag har gjort för mina bullar ) Många förstår inte vilket jobb det är när man bakar ! En del utav mina vänners kommentar , -Kan du inte baka bullar åt mig imorn , jag vill ha 4 st vanilj , -tyvärr säger jag , jag gör inte en bulldeg för 4 st bullar . Är det fler som beställer , då är det ok. I December ska jag baka till en Julmarknad , det är ’hantverk’ .

HH 🙂

Soligajag1
10/26/19, 9:11 PM
#96

Choklad tårtan är värd varenda krona ! 750:- , 😀👍🎂

HH 🙂

Soligajag1
10/26/19, 9:19 PM
#97

Bara den här kakan tar vi 35:-/ bit , så 10 bitar blir 350:-  . 🙂

HH 🙂

Annons:
Shia1
10/26/19, 10:54 PM
#98

😃

iforsig sa han som beställde också att han betalar de jag vill ha för tårtan Såå XDXDXD

samt var en på cafét i somras som frågade om jag tar beställningar på typ biskvier/tårtor osv. 

svarade att jag ev skulle göra det , beroende på skola osv. Hon sa att hon tyckte att jag då ska ta ordentligt betalt, inte vara rädd att ta för mkt. Och menade på att om man beställer har man råd att betala typXD

och sa att de fanns ngn som gjorde å sålde tårtor osv men som mest typ tog bet för ingredienserna och hon sa som det blir för lite. 

alright en här tog 1500 för enkel sommartårta för 20 pers. så tänk 1500 för 3 tårtor för 35-40 pers borde funka….XD

Shia1
10/26/19, 10:58 PM
#99

Men alltså börjar verkligen få kläm nu på att göra tårtor! tänkte slänga in bild imorrn på hur en tårta kunde se ut för 2 år sen XD misslyckades m typ alla delar då. denna gång har jag typ lyckats m det mesta, om man bortser från en utav marängsmörkrämarna som skar sig lite(men använde bara yttersta kanten så man märk ej av den så mkt)

Tänker att när jag sen har mitt kök i källaren, kan jag ju göra 1-2 tårtor /bakelser/pajer eller så och sälja när jag känner för det, alltså lägga ut på ex minsta denna kommer vara klar till helgen. 8-10 bitars för ex 500 osv. Tänker säkert vissa som vill köpaXD annars får man äta upp den själv inge mer med det. Men just att ju fler timmar i köket ju snabbare går det sen att baka! menar gjort tre tårtor på sammanlagt 10 timmar.i snitt 3 h/tårta(ej kyltid räknat osv nu dock) 

samt jobbar med olika materialXD Marsipan har aldrig vart en favorit här(stackars mamma,ville ha marsipan- nepp sa jag XD) men visade sig vara hanterbart det ocksåXD

Carmarino
10/27/19, 10:56 AM
#100

Tycker absolut att du kan ta 40 kr per bit tårta. Du har ju lagt ner ett jättejobb för att göra dem. Ser fram emot bilderna. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
10/27/19, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101
Shia1
10/27/19, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102
Shia1
10/27/19, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103
Shia1
10/27/19, 2:59 PM
#104
Annons:
Shia1
10/27/19, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105
Shia1
10/27/19, 3:00 PM
#106

de två sista bilderna vart väldigt mörkaXD är inte så bra än på å fota heh.. får nog fixa fotostudio i köket nere när jag ändå är igån

Shia1
10/27/19, 3:02 PM
#107

Iaf vart dem såhärXD trä mönstret vart bättre på DN andra men fick ingen bild på den så ja

Vart nöjdast med björken! 

tog 1500 för tårtornaXD Han verkade då väldigt nöjd m tårtorna och berömde flertalet gånger att de var som konstverk å jag var duktig osv. 

han frågade vad jag skulle ha för dem. 

"ja…tänkte ta typ 1500.. XD"

"absolut- å så swischade han å tackade än en gångXD

Carmarino
10/27/19, 3:21 PM
#108

Jättefina tårtor, och vilket jobb med all spritsning. Inte konstigt att han blev nöjd och betalade utan att blinka. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
10/27/19, 3:27 PM
#109

#107  Håller verkligen med Carmarino . 

Dina tårtor är mästerverk . Klart att priset va värt det! 

Du är så duktig !!  Vilka tårtor . Du kommer att få mycket beställningar framöver !! 🙂👍

HH 🙂

Shia1
10/27/19, 4:57 PM
#110

#108 #107

Tack!!

Den som köpte kommenterade på bilden på min instagram 

"Tårtorna gjorde succé! sååå goda och superfina!"

Längtar tills vi fixat ett kök åt mig! blir mycket enklare då å baka osv!

XD då är vi fyra pers som bor i ett hus m 3 kökXD

Det svåra var dock att jag ej kunde hitta någon bild på en tårta som såg ut som jag ville haXD så hade end mitt huvud att gå efter.. 

imorgon blir det till en kompis och vi ska fixa halloween cup cakes till halloweenfest till veckan. :)

Carmarino
10/28/19, 12:42 PM
#111

#110 Så roligt att tårtorna blev uppskattade. 🙂

Vilken lyx med tre kök på fyra personer. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Shia1
1/11/20, 1:54 PM
#112

20-22 v kvar tills årets öppning! 😂 Lär ångra t sommarn jag längtade så mycket menmen! Fyndat en kafé kyldisk- fullstor? (lika hög som d som står på golv vanligtvis, å typ 4-5 tårtor bred inuti) Skulle få den t bra pris å rår den För 5000! 🙌🙌🙌 Fullt fungerande osv, säljes då de ska bygga cafét större där(en second hand affär m café) 😂 Travtränaren som tipsade om den. (den va ej utlagd på annons än) Köket ska vi fixa i februari å sen införskaffa stor kyl å frys när snön smält (så vi kan öppna garaget i källaren å få in det den vägen)

Carmarino
1/11/20, 3:46 PM
#113

Så roligt att du hittat billig utrustning till ditt café. En kyldisk kommer ju verkligen att underlätta för dig. Kyl och frys är inte heller dumt. Då kan du baka i förväg och behöver inte stå och baka till långt ut på nätterna. 👍

Du vet väl att tårtbottnar blir bättre av att ha varit infrysta? Så du kan baka flera veckor i förväg och frysa in. Skär du dem sedan medan de fortfarande är lite halvfrysta så går det mycket lättare.

Om du vill och orkar är det väl inget som hindrar att du har öppet till påsk också till exempel? Glöm bara inte att vara ledig också. Det behövs vila mellan varven om du ska orka med både skolan, hästarna och caféet. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
1/11/20, 5:52 PM
#114

😅Jo, nackdel är att det tar plats i frysen Framförallt en stor frys! Tänker nu när jag ha kyldisk satsa på mer goda saker, typ mousstårta, cheesecake osv.-vilket kmr rymmas i frysen. Nja😅 t påsk tror jag inte. Möjligtvis gör ngn tårta och sälj, men dels måste sommarhuset städas +ingen värme+snö ute då troligtvis=inga sittplatser ute😂😝 Önskar jag bott i Skåne ibland haha. Jo, vila har jag insett kmr behövas! Å behövs. (typ första de sa på sommarföretsgskursen, planera vila!) Och tänker därav t sommaren, att jag bakar ons, to, fredag. Sälja lö-sön å planera SÖN kväll, handla tisdag kväll. Å bakfritt må-ti. Ska även försöka övertala en kompis att hjälpa på helgerna å sälja😅

Carmarino
1/11/20, 5:58 PM
#115

Det är inte särskilt varmt i Skåne alltid. Många från norra Sverige brukar frysa som attan när de kommer ner hit. Det är nämligen både blåsigt och fuktigt råkallt i luften, eftersom det är vatten runt nästan hela landskapet. Fast visst kan det vara fint väder, så att man kan sitta ut under påsken ibland.🙂

Du verkar ha bra koll på hur du ska lägga upp det. Är säker på att du kommer att lyckas jättebra i sommar. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
2/18/20, 11:12 PM
#116

#115

det är sant XD 

MEEEN, ni har snö som nu denna vinter envisats m att vara klibbig och övergå till is… nä föredrar faktiskt en januari och februari med -20-30 som det brukar vara… vart på tok för varmt nu!

(vid påsk brukar det dock variera… ibland 10+ ibland 10 så XD

var dock +6 igår!!!! ett år sen var det -26 denna tid flera veckor..

Idag kom kyldisken :)

lagomt stor, rymma precis genom dörren!

Carmarino
2/19/20, 12:40 PM
#117

#116 Här har inte varit någon snö alls. Det enda jag har sett av snön var ett kortvarigt snöfall i november eller december, där snöflingorna blev till vatten direkt de landade på marken. 🙂

Kul att du fått kyldisken. Det är alltid bra att börja kunna möblera så att det är klart när sommaren kommer. Då är det bara det roliga kvar - att baka. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
4/27/20, 1:55 PM
#118

Blev sommar tidigare XD

Mamma ska öppna och sälja blommor nu under maj/juni. så ska ha fikaförsäljning då på helgerna. varpå vi öppnar i helgen. 

Känns ju verkligen passande tillfälle :I eller inte. Men samtidigt är det nu det går sälja blommor osv. å ksk enbart är nu man får ha café öppet, ksk kommer nya restriktioner om några v där max 10 pers är tillåtet eller så. 

så vi provar i helgen och ser. även målat tavlor att ställa ut. vi har bord osv utomhus, enbart 2 bord inne. öppnat en öppning till dit rummet m kyldisken är.

kö kommer vara från ytterdörren/nedanför trappan och end 1 sällskap kommer få vara i samma rum som kyldisken i taget, sedan går de ut genom den andra öppningen och nästa får komma in osv. 

det svåra är att veta hur mkt man ska baka. för är ju mer på sommaren som kommer jämt m nu. 

iaf kommer jag ha key lime pajer, chokladtårta m mjölkchoklad å kardemumma ganache dekorerad m italiensk maräng, chokladlasagne(Fridas bakbok recept den där baka i långpanna) prinsesstårta ai långpanna, chokladbollar, kladdkaka, gluten,socker och mjölkfri kladdkaka, och gluten och Socker och äggfria chokladbollar(inte för det brukar va ägg i men ja) samt chokladbiskvier.

Annons:
Carmarino
4/27/20, 3:58 PM
#119

Det låter gott. De flesta bakverken går nog att frysa om inte alla skulle gå åt. Är det fint väder så vill nog folk gärna komma ut och fika, så jag håller tummarna för att du får sälja alltihop. 👍

Som vanligt vill vi ju se bilder också när du har bakat. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
4/27/20, 4:04 PM
#120

#119 jo, och gör inte lika mkt som i somras, lär se i helgen hur allt går åt. har som ingen aning XD inte mig emot om det blir över annat än chokladbollar haha. 

bästa vore om 4 key lime pie bitar å 4 chokadtårtsbitar blir över å ngn biskviXD

absolut, förbereder en del nu å dekorerar på torsdag/bakar det sista)

Carmarino
4/27/20, 4:19 PM
#121

Lycka till! 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
5/2/20, 5:16 PM
#122

puh!

gått väldigt bra! hade öppet torsdag 18-21, kom då ett antal personer och köpte med fika hem.  (många är bra på att ta med egna lådor!) 

samt öppet igår 11-16 och gick väldigt bra, jämn ström typ hela tiden. (trots kallt, dåligt väder typ XD) ca 6-7 grader å mulet. 

några fikade här,men de flesta köpte med hem. hade inte så mkt kvar sen XD helt slut key lime pie och prinsesstårta, två glutenfria bitar av chokladtårta, några bitar chokladlasagne, och fyra bitar kladdkaka. några biskvier och chokladbollar. 

så hade stängt idag då det regnat å var 3 grader varmt och bakat istället så det finns fika till imorrn, då ska det vara 10-12 grader och sol!

är verkligen Såå kul! lika hemskt varje gång att öppna å ej veta om det kommer komma någon XD men sen brukar det funka väldigt bra! 

flera som var här förra sommaren! 

var en som kom 3 e helgen förra året, hon sa det att jag skulle väl ha öppet mer i sommarXD att jag bara hade öppet fyra helger förra året och hon upptäckte det först 3 e helgen så hon han bara komma hit två gånger då XD

är 4-6 st som var här varje helg förra året som även kom igår XD lite roligt! ingen aning om vad folk heter men känner igen dom!

även en barndomskompis till hon som bodde här innan kom igår. Hon var ksk 60-70 år? hon hade iaf varit i gårdshuset(där jag har cafét ) väldigt mycket som liten och tyckte det var väldigt roligt att vi fräschat upp det lite och hade cafe och blomförsäljning å höll igång!

verkar som skolan ska vara stängd iaf till sommarlovet (då 50 % av skolan är avspärrad för tillverkning av skyddsutrustning till sjukvården, å det är minst till sommarlovet) så kommer jag ha öppet 1-2 dagar om helgerna när det är soligt och varmt. 

XD hinner med att baka, ha skola  och hästarna. gäller att planera bra XD ex göra marsipanrosor under NK repetition XD har även utställning av några tavlor jag målat. varpå en var intresserad av en av tavlornaXD den var dock inte klar än heh… lite småfix och träd kvar. 

roligt men liiiite surt då det var den jag tyckt om motivet bäst XD

kommer bilder strax!

Carmarino
5/2/20, 5:31 PM
#123

Så roligt att det gick bra. Det kommer säkert att bli succé även i sommar, nu när det börjar sprida sig att du har öppnat igen. 👍

Glöm bara inte att känna efter hur mycket du orkar, så att du inte tar i för mycket. Det är lätt hänt när det är något som är roligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
5/3/20, 9:47 PM
#124

XD 

gick superbra idag med! ägnade hela gårdagen åt bakning och tur var det :) 

prinsesstårta har utan tvekan varit den absoluta favoriten XD eh… 40 bitar tot av den XD

passionfruktcheesecaken som jag kom på sent igår kväll jag skulle göra gick också åt helt! något surt dock… hann smaka en halv bit vid lunch och var suuuupergod!! men så tog den slut senXD

lite chokladtårtbitar över men annars så. så väldigt svårt att veta men överlag väldigt bra! 

10-15 GRADER IDAG så många satt ute och fikade :) främst de boende i byn. 

många som var här i fredags som kom igen XD helt sjukt alla positiva kommentarer! flertalet frågar vad jag gått/går för utbildning inom bakning XD och tror jag gått ut skolan. " du har väl gått ut gymnasiet" vete tusan hur många gånger jag fått höra XD heh, nä, går liksom första åretXD

Fick även höra från två lite äldre damer att detta utan tvekan var stans bästa café/fik och att de varit på MÅNGA XD

väldigt roligt att höra! 

är väldigt många gånger jag vill typ krypa under kyldisken och gömma mig XD 

Tycker verkligen det är SÅ HEMSKT PINSAMT att prata m främmande XD 

btw något tips på hur man kavlar Marsipan så den ej går sönder över prinsesstårtan? XD lyckas alltid ha gränsfall m tillräckligt. gick bra i fre men hade typ fastaremarsipan då tror jag. för idag gick det inge bra allt i komb m kunnat vispa grädden mer XD

samt så rinner som sylten ned i botten? hur förhindrar jag det? 

funderar även på om det går vända ned mjölkchoklad och kardemummaganachen i lite uppvispat äggvita för att få en lite mer luftig/lättare? blir som väldigt mäktig men vill få den att se liiite större utXD

Shia1
5/3/20, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#125

lite bilder

Annons:
Soligajag1
5/3/20, 9:50 PM
#126

#125 Mums va gott det ser ut ! Du är såå duktig ! 😀👌🏽

HH 🙂

Carmarino
5/4/20, 12:53 PM
#127

Så gott allt ser ut. 🤤

Skulle tro att du vänjer dig mer och mer vid att prata med främmande människor. Är dessutom övertygad om att det inte är någon som märker att du är nervös - mer än du själv. 🙂

När det gäller att kavla Marsipan så brukar det funka om man kavlar den mellan antingen plastfolie eller bakplåtspapper. Fast det kan kanske vara svårt om man ska ha ett lock till en hel långpanna.

Kollade mina papper från konditorkursen jag gick för längesedan, men av någon anledning så står det inget om hur man gör. Vill dock minnas att vi fick rådet att använda siktat florsocker istället för potatismjöl när vi kavlade, för det gör att marsipanen inte blir vit.

Sedan beror det även på vilken Marsipan man använder. Jag brukar använda Marsipan från Örebro bagerivaror, för den är otroligt lättkavlad och även lätt att göra figurer med om man skulle vilja det. Plus att den är god. Den kostar ju en del, men den är väl värd pengarna.

Om sylten rinner ner i bottnen är den nog för lös. Tycker dock inte det ser ut som om den har runnit ner så mycket när jag tittar på bilden på prinsesstårtan. Det är ju bara gott om tårtbottnen har sugit åt sig lite av sylten. 🙂

Tror inte det blir bra med äggvita i ganachen. Kanske du ska göra "chokladfluff" istället? Det är ju ungefär samma som ganache.

http://xn--snilleskk-77a.se/2016/april/chokladfluff.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
5/4/20, 2:46 PM
#128

#126 tack!!

#127

Jo, blir ju bättre och bättre men XD önskar det vore lättare haha. 

Jo, kavlar marsipanen på florsocker(eller ja, vaniljsocker blev det i fredags då florsockret var slut)

men problemet är inte att kavla utan när man lägger över/lyfter den. med sockerpastan funkade det bra att vika den runt kaveln och lägga över, alt ta den som typ pizzadeg m händerna. 

meen det gick då inte med marsipanenXD eller gått när jag gör runda tårtor. är just när det är Mycket och ska läggas över typ långpannastor.

sant, men finns det något sätt man får sylten tjockare? köper hallonsylt. finns det något märke vars konsistens är tjockare?

skulle kunna funka, tänkte mest att det skulle bli som marängsmörkräm fast utan smöret XD

får prova att vispa å göra som i receptet där, men tror inte jag gör just den tårtan nästa helg(som troligen är nästa gång jag har öppet) 

XD less på den efter gjort typ 4-5 st denna vecka. 

var lite mer sugen på cheesecake osv XD

min storasyster är dock rolig XD hon får ta VAD Hon vill i kyldisken. så tar hon chokladboll och kladdkaka.. varje gångXD

Carmarino
5/4/20, 3:24 PM
#129

Har aldrig lagt på Marsipan på långpannekakor, så jag vet inte riktigt hur det funkar att göra det. Vet inte riktigt hur du menar med att ta den som pizzadeg, men jag har sett att vissa använder underarmarna också och inte bara händerna. Är det kanske det du menar?

Möjligen skulle det funka om man kavlar ut marsipanen mellan två stora bakplåtspapper (funkar kanske om man använder från rulle och klipper till i lagom längd?), drar av det översta papperet och "välter" över marsipanlocket med hjälp av det understa papperet - om du förstår hur jag menar.

Det är lätt att göra egen hallonsylt, och eftersom prinsesstårtan verkar vara populär skulle jag tro att du tjänar på att koka en omgång själv. Gör man sylten med syltsocker så håller den länge, särskilt om man förvarar den i kylen. (Det finns inte gelatin i syltsocker så det är veganskt.) Sterilisera burkarna genom att ställa dem i ugnen 15-30 minuter på 100 grader så minskar risken för att sylten blir dålig.

Det går utmärkt att göra sylten på djupfrysta bär, och de är inte jättedyra att köpa om man köper dem i stor påse (ett halvt eller ett kilo). Priset beror lite på var du köper dem, men det blir rätt mycket sylt på ett kilo bär. Syltsockret kostar 20-25 kr/kg, också beroende på var du köper det.

Jag kokar alltid min egen drottningsylt (hallon/blåbär) och det går väldigt snabbt. För min del gör jag den dock väldigt lättsockrad, och ibland blir den väldigt fast och ibland blir den lösare. Det beror nog en del på bären. Om du inte gör den lättsockrad så blir den säkert mycket fastare.

Jag gör sylt på ett kilo bär (500 g blåbär och 500 g hallon = ca 2 liter bär) och använder en tredjedels påse syltsocker (ca 333 gram). När de första bubblorna syns sätter jag timern på 5,5 minuter och sänker värmen så att sylten inte stormkokar. Det brukar bli ca 1,5 kg sylt. Eftersom jag inte använder så mycket så tar det 8-10 veckor innan jag behöver koka ny sylt, och än har det inte hänt att sylten blivit dålig. Fast det gäller förstås att man inte doppar fingrarna i sylten eller slickar skeden man tar sylt med. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
5/27/20, 8:26 PM
#130

tack för tipsen 

#129

upptäckt att den Marsipan de har på Willys samt Odenses Marsipan inte vattnar av sig. kan göra den dagen innan då det är lättare att skära den då..

Även garants hallonsylt funkar bra. 

XD jag och sylt= ingen bra kombo. saft däremot är jag en höjdare på! 

skulle göra äppelmos en gång… 2 dl vatten blev 2 liter vatten…

ska köra öppet i helgen igen :) 

  • prinsesstårta
  • passionsfrukt cheesecake
  • Hallon cheesecake
  • key lime pie
  • key lime mousse tårta
  • chokladboll
  • raw chokladboll
  • raw cheesecake m apelsin choklad å fikon
  • kladdkaka
  • hallonbiskvier
  • chokaldbiskvier
  • egen variant- tänk tre tårtbottnar i långpanna. man delar de i 24 bitar var- rektangulära en portionsbitar- sen spritsar med hallon mousse å mjölkchoklad maräng smörkräm(över sen biskvierna) så två fyllningslger å så chokladen uppepå å ngn detalj. 
  • dammsugare

säkert missat något men typ det! 

det som går ha rosa är rosa till morsdag/elitloppsfärger.

Shia1
5/27/20, 8:29 PM
#131

juste hade öppet för två helger sen också! gick väldigt bra!

trots 6-7 grader å regn XD

menmen! har en del stamkunder som kommer varje helg, ett par har varit varje dag jag haft öppet XD (de bor något hus bort)

men nu ! har det blivit grönt här(på en dag) och 26 grader till helgen så då !

Shia1
5/27/20, 8:30 PM
#132

Kom även med i sommarföretaget för iår! (inte ofta man får feiregrejset båda åren!) framförallt känns de svårare får då jobb många försvunnit!

så får 3 300 i bidrag och så kursen på två v!

Annons:
Carmarino
5/28/20, 10:21 AM
#133

Tror faktiskt att du skulle kunna lyckas att göra sylt med syltsocker. Det är svårt att misslyckas - fast inte omöjligt förstås. 😃Om du bara följer mina anvisningar så är jag säker på att det kommer att funka. Fast det beror ju lite på vilka bär du använder. Ibland kan sylten bli lite lös - men då kan du använda den som fyllning i tårtor istället. Där funkar det ju med en lite lösare sylt. 👍

En sak som jag gör, som kanske gör sylten lite fastare (vet dock inte säkert), är att jag blandar de djupfrysta bären med syltsockret i grytan och sedan låter jag det stå några timmar innan jag låter det koka upp. Inbillar mig att bären "integreras" med sockret då, så att sylten blir lite fastare.

Allt du räknar upp låter jättegott. Tyvärr bor jag för långt ifrån för att kunna göra ett besök. 😭😉

Har du förresten sett Fredriks fikas senaste "bakelse"?
https://www.instagram.com/p/CAs1zuOgV0U/
(Misstänker dock att du redan följer honom. 🙂)

Jättekul att det kommer så mycket kunder, och att du fick en plats i sommarföretaget. Det är alltid bra med nya kunskaper - och bidrag till verksamheten. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
6/29/20, 8:45 PM
#134

HERREGUD VILKEN HELG!

i torsdags var kursen klar :) (eller ja, var där första dagen och sen sista vid utdelningen av diplom. Föreläsningarna var via teams på förmiddagarna å då jag hade mina planer å så så behövde jag ej  vara där på eftermiddagarna.

För två v sen var jag med i megafonen, en lokal tidning här som skickas ut gratis till alla. en sommarspecial. en sidas reportage. Förra veckan i torsdags, i samband med företagsavslutningen osv så blev jag även med å pratade i radio. 

[javascript:nicTemp();]( "https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1515588?start=3900")

om länken funkar är det 65 min in- 1 h 5 min som sommarföretaget kmr in. 

var även med i lördags i lokaltidningen häromkring två sidor reportage(samt en bit på nästa sida där sommarföretaget hade en sida)

Min kompis hjälper mig med cafét, vilket är TUR!

grymt mkt folk i lördags, och hade inte mkt fika kvar. stod och bakade sen till halv två på natten, för sen upp igen vid sju å baka fram tills öppning 12.

när jag stängde kl 16 fanns det 2 raw chokladboll och 1 raw cheesecake kvar. typ vad som funnits att välja på sista halvtimmenXD

helt galet vad bra det gick i helgen… DUBBLADE omsättningen jämt m förra sommarens helg. 

helt sjukt också alla positiva kommentarer å allt! vet inte hur många gånger jag fått höra stans bästa cafe. kommunens bästa cafe, osv. 

ställer även ut lite tavlor tom m syrran å sjukt mkt beröm där med. 

mötte även en gammal lärare igår! hade henne i 3-5 an. komiskt hur man kan känna igen ngn direkt som man ej sett på 5-6 år. 

"HEJ WILMA! Känner du igen mig?" och sen "Om man ser ens gamla elev i tidningen har café måste man ju komma förbi och fika!"

helt sjukt eg hur många som läst om mig i tidningen… 

lilla jag… 17 år… osäker,,, oerfaren,,, driva ett café!?"

Det bästa är också , vilket jag framförallt tyckte förra sommaren, är.

De som kommer å fikar osv, de vet inte om min story. ex förra sommaren ibörjan. den "glada" duktiga 16 åring de såg hade en passion för bakning och var positiv osv. att den tjejen två - tre månader innan knappt fick gå utanför rummet och var som sjukast och mådde som sämst. 

För. 

Är superroligt och stort att cafét utvecklats så här bra osv. 

men det största steget är inte från förra sommarens café till nu. från helg till helg när inkomsterna ökats eller tom dubblerats. 

Det största för mig var att bryta mig ut, våga vara någon annan än den sjuka ätstörda å deprimerade å självskadeberoende jag.  Att inse att jag kunde vara någon annan. 

För varje dag som går lämnar jag den sjuka mig allt längre bakom. 

För… jag är inte sjuk längre. i vintras var det 6 år sen allt började(så långt jag kan komma ihåg) och är från i vintras jag börjat klassa mig själv som frisk. om än jag blev friskförklarad i september. 

Jag tror också det är det som gjort att jag tagit allt framåt som jag gjort. för jag har aldrig vetat vem jag är utan min ätstörning å allt som hör det till. 

Just nu är jag en 17 årig, pratglad, positiv, passionerad bakälskare som driver ett framgångsrikt och uppåtgående sommarkafé. Det är jag och ngt jag kan stå för. 

Det är inte den jag vill vara om fem år. men precis där jag vill vara här och nu. 

spara ihop pengar så jag har till en ridhäst inom något år så jag kan ta mig upp i klasserna å ta mig in på beridarprogrammet i flyinge genom att göra det jag älskar näst mest, att baka. 

kan tjäna pengar på mitt intresse för mitt andra intresse.  

javascript:nicTemp();

sommaecafets insta

lillnessie
6/29/20, 8:53 PM
#135

Kollade din Instagram. Wow, så gott det ser ut och så vackra bakverk. Förstår att du får många fikagäster

Carmarino
6/30/20, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#136

Är så stolt över dig, för allt du gjort på så kort tid och hur mycket du har utvecklats. Så glad att höra att du är friskförklarad också. 🤗

Det är så roligt att följa dig och ditt café, så jag hoppas att du fortsätter att berätta för oss. När du sedan känner att du vill göra något annat så önskar jag dig stort lycka till med det också. 👍

Råkade förresten få syn på den här boken i min "bakboks-/kokbokshylla" idag. Visserligen heter det konditori istället för café, men vem vet, en dag kanske det kommer en bok som heter Bergs café också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
7/6/20, 10:45 PM
#137

#136

XD faktiskt en bakbok på g . (via en svenska uppgift, haha omvände en uppgift till att bli en bakbok som är inspirerad av häxor till att sen köra på ett tema där häxberättelser får komma till sen. 

sen hurvida den blir eller inte får se men tar Fram recept!

Jikes vilken helg! regn lördag så var inte så mkt kunder, men sålde som en normal lördag för att varit förra året. 

söndag XD Rekord!

omsättningsmässigt något mindre än helgen innan, men då var 3/4 av alla besökande osv på söndagen, jämt m helgen innan då det var liknande båda. 

Hade lite mer fika över nu men hade laddat upp med mer också. hade det varit bra väder lördag också hade jag behövt baka ännu mer XD

(söndag var det jämn ström hela tiden från öppning till stängning, lång kö i mitten(alla är bra på hålla avstånd! och enbart ett sällskap i huset samtidigt osv)

helt sjukt alla positiva kommentarer! 

Liksom. vet inte hur många gånger jag fått höra bästa cafét här i stan, bästa fikat de ätit, bästa cafét i norra sveige, hur fantastiskt gott fika det är, hur mkt otroligt det finns att välja på. Hur bra de hört om cafét att de behövde komma å fika å de som är här varenda helg å öppedag å allt. 

likadant på insta, kommentarer på kommentarer å DM:S något sjukt!

De snackar om hur bra reportage å hur fint det är å hur duktig jag är osv.

om jag fått det rätt tror jag det var ca 220-250 personer totalt under söndagen. 

förra sommaren var det 100-150 som mest samma dag. 

å då är det dessutom corona tider osv nu. 

är en sjuk känsla… detta är något jag kan och fixar? 

Har ett pengamässigt mål jag vill nå och är halvvägs in dit nu :)

Carmarino
7/7/20, 9:52 AM
#138

Det tar ett tag innan ryktet om ett café sprider sig, men i och med att du även har varit med både i radio och i tidningen så är det fler och fler som får upp ögonen för det. Skulle tro att det kommer att bli fler och fler kunder kommande helger. Fortsätter du även nästa år så kommer det säker att bli ännu fler då. Tummen upp

Folk vill gärna komma ut lite nu och då är ditt café ett lagom utflyktsmål. Plus att du är noga med att de ska hålla avstånden och att det går att fika i trädgården eller köpa med sig kakorna. Det - och att dina bakverk är goda - gör att många återkommer. Tror dessutom att de tycker att det är roligt att kunna stödja dig - så ung och redan fullfjädrad konditor med eget konditori. 🙂

Tycker du kan stryka frågetecknet efter "detta är något jag kan och fixar" och ersätta med punkt.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/7/20, 10:30 AM
#139

Håller med Carmarino till 100 %  , stryk frågetecknet efter "detta är något jag kan och fixar " , ersätt med punkt! 

FÖR du är jätteduktig , dina bakverk är fenomenala!! Detta fixar du galant !! Lycka till ! Kram // Soligajag1 --Hillevi 🌺

HH 🙂

Annons:
Shia1
7/31/20, 12:06 PM
#140

I helgen var sista helgen. 

H.E.R.R.E.G.U.D säger jag bara.

stod först det skulle regna hela helgen, men blev bara regn lördag. fick nästan rekord mkt med folk/sålde .och då regnade det alltså och var inte mysigt väder. 

XD hade fyllt 1.5 frys å 1.5 kyl..(bakade 8 h onsdag, 14 h torsdag, 16 h fredag och så lö morgon, 

inte mkt kvar efter lö så bakade från 18 till halv två på natten, och sedan 7 till öppning 12 på söndag då det verkade skulle bli sol och sista dagen. 

Tur det.

Aldrig haft så mkt fika. Aldrig haft så mkt folkXD

var Kö från tjugo min innan vi öppnade(som om det inte var stressigt nog innan)

och den där kön tog aldrig slut!

(mamma fick stoppa x antal bilar också då det blev "för fullt"det där "rycket. vid halvtvå/två varade då alltså från öppning till kvart innan stängdningXD var väääldigt orolig där ett tag fika ej skulle räcka. men blev typ över ett av varjeXD

Nådde mitt mål med 5 k till godo!

helt sjukt vilken sommar… Liksom alla som kommer å köper fika. all beröm och alla positiva kommentarer  å chocken de får när de ser kyldiskenXD

sålde lika mkt på söndagen som en hel helg tidigare….XD

trots att det var kö å allt, var som alla glada också. var en kund som först berömde hur fint vi hade osv, å berättade hur mkt gott hon hörtom cafét från vänner osv, å sa att vi har ett bra rykte, att många pratar om hur bra "bergs café" är XD

att även om kön var lång (heh, mitt i värsta kaoset) så var det som ingen som var sur därutanför alla var som glada höll avstånd och pratade.

Känns skönt att inte ha ngt i helgen XD skulle bli mkt att baka då det är kanonväder här nu.

ska istället se om jag kan få ngt extrajobb till hösten, skrev i slutet på sista inlägget i flödet att jag ev letar extrajobb till hösten i ngt café eller liknande. knappt timme efter fick jag ett meddelande från platschefen på espressohouse här i stan som skrev att jag gärna kunde skicka lite information så kunde hon se när hon kom tbx från semestern hur de hade med folk osv till hösten.

två veckor ledigt nu innan skolan börjar.

Carmarino
7/31/20, 2:17 PM
#141

Jättekul att det gått så bra - men det visste vi ju att det skulle göra. 🙂

Håller tummarna för att du får extrajobb till hösten. Skulle det inte bli espressohouse så dyker det nog upp något annat. "Djungeltelegrafen" är rätt effektiv faktiskt. Tummen upp

Tror du att du kommer att fortsätta med caféet även nästa sommar?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
8/3/20, 11:37 AM
#142

#141 tack XD!

hon från espressohouse mailade idag att hon tyckte jag lät jätteintressant och ville jag skulle söka via hemsidan(hon skickade länk) så hon kunde be HR ringa upp mig för intervju!!!!

Om jag skulle få jobbet på espressohouse, och det är möjigt att få sommarjobb där sen, tror jag faktiskt hellre jag jobbar där under sommaren än eget café. och snarare ksk tar tårtbeställning osv

är superkul å tjänar mkt! men är samtidigt mycket jobb + att man aldrig vet om man går pluss eller minusXD 

liksom tänk att ist jobba 8-10 h fem dagar. och liksom vara ledig de 14-16 h man ej jobbar XD

vissa dagar nu har jag som jobbat 16 h flera dagar i sträck, och enbart varit ledig när jag sovit.

Soligajag1
8/3/20, 11:48 AM
#143

#140  WOW!! 

Du är otrolig ! Men du vet att du kan få hjälp via AF  som skulle ha kunnat hjälpa dig , det finns väl tjejer / kvinnor / killar som vill praktisera .  Blir liksom en början för att dem att komma uti arbetslivet . 

Dem får betalt av AF . 

Förstår att du är trött efter allt bakande och servis till alla gäster/ kunder. 

Espresso House är inget jag skulle satsa på OM jag ville baka men men, , ett jobb är det .  Jag har varit i Stockholm på intervju på Espresso House -Gruppintervju.  Jag fick inte det jobbet . Fick ett annat Café jobb där jag bakar / bakat mycket .  

Lycka till med jobbet !!! Klart du får det ! 🙂👍

HH 🙂

Carmarino
8/3/20, 12:02 PM
#144

#142 Ja, det är alltid jobbigare att vara egen företagare än att vara anställd, så det är nog bättre att jobba på dagarna och baka på beställning när du känner att du har tid. Då behöver du inte stå och baka till långt fram på natten/morgonen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
8/13/20, 7:13 PM
#145

tack#143/144

fick svar häromdan att jag var väldigt jätteintressant, att de skulle spara mina uppgifter och kontakta när de behövde mer personal/sökta fler, då de hade fullt nu. 

har biskvibeställning samt tårtbeställning till sista helgen i augusti

Idag var avslutningen på sommarföretaget!

Livrädd som jag är på att prata inför andra, att stå framför alla, på en scen iår med mikrofon XD

Samtidigt som jag känner mig mer å mer säker för varje gång, samt står ju "coachen" han som håller i det där framme å så man är ju ej ensam på scenXD om än jag nästan klev bak så mycket jag klev utanför haha. 

Höll min presentation, och herregud vilken respons sen av de å de som föreläst osv. De var typ i wow tillstånd och jag ville springa iväg å gömma mig under en stol typ XD

vanligtvis är det en av dem som ställ ngn fråga eller säg ngt, men nu ville då alla tre ta mikrofonen å prata å öste beröm på mig å hur fantastiskt jag jobbat osv. (de hade vart å fikat dessutom) och om hur hela cafét utstrålade sån glädje om än de var stressigt osv. 

Hur fantastiskt bra jobbat osv. Hade skrivit i Powerpointen/sa i runda svängar hur många timmars jobb osv. slog ut på hela sommarenn, 53 h bakning, 8 h försälj, 5 h disk, 3 h planering, sa så för det ej skulle verka lika mkt men han hade då räknat ihop å fick det till kring 70 h å att det var enormt bra jobbat, att 40 h som vuxen är heltid å jag gör nästan det dubblaXD

å sen coachen igen om vilken resa jag gjort, att jag utvecklades enormt förra året, och så ytterligare detta år. å de sa många att de bara väntar m spänning på vad som kommer ske härnäst.  att jag gjort allt så rätt osv. samt att han var glad att jag tog ledigt och sedan stängde när jag nått mitt mål och fick ha ledigt. två veckor, att man ej ska jobba för hårt.

att han minns mig första dagen jag som satt lite tyst å försiktig med en liten idé, till detta. Att jag var en stor inspiration för alla de andra, å att jag gärna fick komma nästa år som inspiratör å berätta typ en kvart tjugo min om hur jag gjorde osv. 

alltså allt det där snacket efteråt tog längre än själva min presentationXD

--------------

efter förra årets kurs hade jag bestämt mig att till återträffen skulle jag ha lyckats bäst å ha tjänat mest å nått mest framgång XP lite sådär naivt. 

I did, och likaså iår tom m en som körde ut sopor t återvinning. 

haha, men alltså. insåg redan förra sommaren att det var så mkt mer än att bara "lyckas". 

jag har fått grymt mkt erfarnheter, självförtroende, tro på mig själv, allt. 

för att vara min egna chef, jag behöver inte vara rädd att göra fel, vilket gör mig mindre rädd för att våga prova. 

det är som först nu också som det börjar sjunka in hur bra det faktiskt gått, och vilket jobb jag gjort. 

när jag stängde för sommaren var jag mest helt slut. haha inte så konstigt då jag sista tre dagarna jobbade 7-02/03, 6-02/03, 6-18. = 52 h på tre dagar, alltså 130% heltid på en vecka under 3 dagar. 

nu börjar skolan nästa vecka och sen när jag blir mer sugen på baka igen ska jag skriva receptboken är min plan.

Shia1
8/13/20, 7:19 PM
#146

Bergs sommarcafé på Instagram

till er som vill följa mitt cafe på instagram :)

Annons:
Carmarino
8/14/20, 10:40 AM
#147

Vilket jobb du gjort! Och ja, jag håller med coachen i allt han säger. 👍

Bra att du tagit lite ledigt också. Jag blir trött bara av att läsa om allt du har gjort. 😃

P.S. Länken till Instagram blev fel av någon anledning, så jag ändrade den. Fick skriva om länktexten för att det skulle funka. Vet inte varför. Jätteskumt. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
9/12/20, 4:57 PM
#148

!!!!!
Provjobbade idag på espressohouse! (som host då jag är under 18)
SVINKUL!
Har verkligen saknat att "Jobba". jobbade 10.30-15.30 och var som pang så var man klar för dagen.
Roligt då det hela tiden var massor som skulle göras så inte en lugn stund!
Var svin nervös innan XD. Men gjorde som vi fick lära oss på företagskursen. djupt andetag, sträcka upp händerna som en "segergest" och på med ett leende och gå in rak i ryggen.

(kan säga jag var där i tisdags å köpte en frappe för att spana in vem platschefen var å få en "inblick")

Trodde verkligen inte detta när jag skrev islutet av inlägget på insta att jag ev sökte extrajobb till hösten. dagen efter jag fick mailet som jag skrev ovan så ringde en från espressohouse(tror mailet var standardsvar ksk?)
satt på källargolvet halverst i panik när jag pratade m henne i telefon XD avskyr å prata i telefon. hon ställde lite frågor och sa sedan en annan skulle ringa under veckan för å bestämma provjobbstillfälle.

så då ringde en annan några dagar senare och sen var provjobbet inbokat :)
XD behövde aldrig skriva något cv eller fara på en intervju!
tydligen var första samtalet "intervjun". (typ 3 min XD)

helt otroligt! fixat mitt första riktiga jobb på egen hand!
(första jobbet var halverst tack vare mamma en sommar på glasscafe, å sen två somrar m sommarföretaget)

Carmarino
9/12/20, 5:28 PM
#149

#148: Bra jobbat! Tror inte du behövde något cv om de har sett artiklarna om dig och läst på ditt insta. Det borde vara tillräckligt för att de skulle veta vad du kan. 😊

Lite mer lagom jobbtider mot caféet gissar jag. 😁

Är det bara helger? För du går väl i skolan fortfarande?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
9/12/20, 9:00 PM
#150

#149:
XD haha kanske så.
hade annars fixat en referens iaf XP
jo!
är 3 h /vecka så i snitt 2-3 pass /månad( typ varannan lördag 11-16 )
dagens jobbpass gick grymt fort XD
å andra sidan van att börja 7 å så stänga 16 å sen paus 1 h å sen jobba igen 18-02 å sen nästa dag 7-18 typ.

om jag sen blir barista efter jag fyllt 18 så är det mer kvällar/helg, men fyller lägligt till så hoppas kunna sommarjobba som barista! om än cafét är roligt, så är som sagt fast timlön å arbetstider lockande XP
framförallt skoltermin när jag ej kan ha cafét, att kunna jobba x timmar och det är de.

Carmarino
9/13/20, 6:13 AM
#151

#150: Förstår att det är mer lockande med fasta tider och lön. Det är slitsamt att ha eget företag - även om det är roligt. 😓

Lycka till med baristautbildningen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
9/19/20, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

#150:
Grattis ! Va kul för dig!!
Du passar som barista !! Lycka till !
Soligajag1

HH 🙂

Shia1
2/18/21, 11:19 AM
#153

Alltså wow…
kom på jag skrev här inför när jag skulle starta, så letade upp och läst.

Såhär nu så känns det typ helt sjukt. Att det faktiskt GICK. och framförallt, den utveckling jag gjort, och hur jag utvecklats inom bakning.

Jag förstår egentligen inte hur jag kunde komma på tanken med ett café…
Liksom. Att gå/fika på cafe var det värsta jag visste. och äta på restaurang var inte att tala om. Var LIVRÄDD för allt m Socker, vetemjöl, choklad osv. Försökte flera gånger sluta baka för att jag inte skulle få i mig en massa kalorier, men någonstans kunde jag inte sluta baka.

Och det var väldigt tur. för.. då jag avskydde mat, var kakor och bakverk den enda energi jag fick i mig.

och sen det här med att prata med folk, var livrädd. Liksom, kunde sitta inne i mitt rum flera dagar och vågade inte gå ut för tanken att träffa någon.

Men det mest imponerande, är ändå andra sommaren. Och det kändes otroligt konstigt, att jag fick uppmärksamhet för något jag gjorde bra. Hur cafét fick mig att komma på bättre tankar. Sen när min kompis började hjälpa mig att baka. Hade inte klarat det utan henne. och att stå i köket m henne hela nätter, roligare går nog inte att ha. Ett under vi inte blev tokiga på varandra. då vi när vi inte bakade var ute och red eller hittade på annat. Och när jag bakade själv skrev vi så gott som hela tiden över sms/snap.

cafet var för bra för att vara sant. Det är inte rimligt att varje helg öka omsättning och få mer och mer gäster. liksom att varje helg överträffar den förra. samtidigt som jag började bli mer och mer slut, blev jag mer och mer rädd för vem jag skulle vara när säsongen var slut.

för när sista helgen var över, sista gästerna hade lämnat, och kyldisken städats en sista gång… Det kändes så tomt.

Jag vill tänka att cafét var en dans på rosor, för så var det utåt sett. Men all den tid och kraft jag la ned för att cafét skulle bli lyckat. Det var inte enbart en passion, utan ett sätt för mig att fly från mig själv. Genom att ständigt tänka och planera för cafét, alltid ha flera bollar i luften…

När jag nu ser tillbaka, kan jag se genom rosorna. och se hur jag "plågade" mig själv. En står inte normalt 16-20 h i sträck och bakar nonstop utan rast. Och det är inte rimligt att baka det man bakat på 3-4 dagar, på en halv dag och en natt. För att fikat tagit slut.

Ska jag vara helt ärlig minns jag inte mycket. Jag höll allt i huvudet, recept, inköpslistor, priser, ingredienser. Samtidigt som jag inför varje gäst som kom in, fick panik, nervös, visste inte vad jag skulle säga eller göra, hur jag skulle säga hur mkt det skulle bli, osv. Flera veckor efter sista helgen, hoppade jag rätt upp varje gång en bil körde in på gården, redo att rusa ut och servera fika.

Nätter när jag stod och bakade och trodde jag skulle dö när jag fick panikattack och var tvungen sitta ned ett väldigt bra tag.

Samtidigt som det blev en slags drog jag inte kunde vara utan, att ha panik över något annat än mig själv. När skolan sen började om blev allt kaos.

Och jag tror det var de som fick mig att få jobbet på espressohouse.
För i telefonintervjun satt jag i panik på källargolvet. Men på den korta intervju innan provjobbet pratade jag som om jag inte kunde annat.

Jag lärde mig mycket snabbt, och jobbade effektivt, var glad, och jobbade snabbt men lugnt. Gjorde allt "perfekt".
Även om jag flera dagar innan kunde ha panik, för att jag inte visste hur allt skulle gå och var rädd att göra fel.

Samtidigt som jag i skolan hamnade helt efter i allt. Jag kunde inte jobba eller tänka på lektionerna. och att stressen tagit över mig blev snabbt synligt för de som jobbade i skolan…

Föll ihop på idrottslektioner, bröt ihop på lektioner, och blev oftare sen för att jag påväg till skolan som jag cyklat så många gånger glömde bort vart jag var.

Sen for jag iväg från skolan för att ta mitt liv… men just innan fick jag panik, sprang tbx t skolan och ringde min lärare. Det var det enda jag kom på jag kunde göra. Vilket jag är otroligt tacksam för idag.

Sen oktober åkt in och ut från slutenvården ett antal gånger, och är sjukskriven resten av tvåan och kmr börja tvåan till hösten istället.
M de som är ett år yngre än mig då.

Men någonstans har jag börjat komma tillbaka i bakglädjen igen. Och börjar sakta men säkert planera och komma med ideer till sommarcafet.
Om än jag vet jag kommer behöva göra mycket annorlunda i år. Kommer ha två kompisar som hjälper mig. så vi på helgerna är 3 när cafét är öppet, och under veckan har jag hjälp av en av dem när jag bakar.

Det funkar inte att baka "på känsla" utan jag kommer behöva ha en tydlig plan innan. så jag vet vad jag kommer ha, och hur många gäster jag kan hantera. tar fikat slut så är det slut sen.

Kommer vara stenhård med mig själv att alltid sova minst 6-8 h. även under högsäsongen. och vara ledig måndag+tisdag. dvs helt ledigt. Inte planera, handla, baka.

Och när hösten sen kommer, vill jag kunna gå i skolan, och kommer inte ha något extrajobb eller så. utan skolan, min häst och min hund.

läser på väldigt mycket om praliner nu och är väldigt roligt, så kommer nog ha pralinaskar att köpa i cafét till sommaren.

Annons:
Carmarino
2/18/21, 12:06 PM
#154

#153: Du har verkligen kommit långt i din utveckling de här senaste åren. Det är så skönt att läsa att du har kommit till insikt om att det inte är hållbart att jobba så hårt som du gjorde. Det är slitsamt att sköta allting själv, och av din beskrivning att döma så var du på gränsen till att verkligen "gå in i väggen". Bra att du insåg det själv och slog till bromsen i tid. 🤗❤❤❤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
3/6/21, 11:12 AM
#155

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlq70w/wilma-17-forsokte-ta-sitt-liv-under-pandemin

Tänkte bara nämna att lite av "min story" nu finns i aftonbladet :) för den som vill läsa

Wilma, 17, har A i nästan alla ämnen. Men hon har också haft episoder av psykisk ohälsa. När undervisningen lades på distans sögs hon in i mörkret. – Ingen märkte hur jag mådde. Inte förrän vi var tillbaka i skolan igen, säger hon.
Carmarino
3/6/21, 1:45 PM
#156

#155: Jättebra artikel. Du låter inte det minsta nervös. 👍🤗❤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: