8 Matig bakning - Frågor, recept & Bilder

Sommarcafé!

2019-06-09 16:08 #0 av: Erica. Lundstrom

Vecka 25-26 ska jag på starta eget företag utbildning på typ 8 dagar totalt, sen får jag stipendium på 3000 och startar eget sommarcafé! 

Är supertaggad! räknar just nu ut vad olika saker kostar att baka osv, hittat ett bra-gott-smidigt-billigt sätt att spckla tårtor osv med, ist för smörkräm(som är det värsta jag vet) 

100 g kokosfett, 4 dl florsocker, 1 dl kakaor 2 ägg.

man smälter kokosfettet och rör ihop allting, den stelnar eftersom och blir perfekt konsistens att spackla med, och stelnar helt sen i kyl och tar längre tid innan det smälter än smör osv. Supergott, smakar typ kladdkaka. och den "svettas ej" mot sockerpasta osv. 

tänker ha typ någon tårta, någon cheesecake, långpannekaka, småkakor osv  och loppis ibland. Öppetider typ to och fre 16-20 och lö-sö 13-17

Om någon har tips på vad ni skulle vilja köpa osv på ett sommarcafé på landet så skriv gärna! 

Anmäl
2019-06-09 16:20 #1 av: Carmarino

Hemgjord saft tror jag hade varit populärt. Den är inte svår att göra om man gör den rårörd. Här är ett bra recept på jordgubbssaft:

https://www.ica.se/recept/rarord-jordgubbssaft-716441/

Fast jag skulle nog låta dem rinna av längre än 30 minuter. Kanske några timmar.

Jordgubbarna som blir över kan du använda som fyllning i tårtor. Blanda eventuellt med lite lättvispad grädde eller vaniljkräm. Man kan tillsätta lite socker om inte jordgubbarna är så söta. Fast det blir nog gott ändå, för tårtbottnarna brukar ju innehålla en hel del socker, och då passar det bra med lite syrligare fyllning.

Lägger du ihop tårtan kvällen innan du spacklar den så blir tårtbottnarna lagom mjuka och saftiga av vätskan som är kvar i bären. Dreglar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-06-09 16:50 #2 av: Caeli

Sockerfria alternativ så att även den som har diabetes kan fika på ditt café. Det är så tråkigt när man måste gå igen bara för att det inte finns något för alla i sällskapet...

Samma gäller såklart för dem som måste ha glutenfri/laktosfri fika!

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2019-06-09 17:05 #3 av: Soligajag1

# 0 Jisses va skoj !! Grattis !
Jag som bara älskar att baka !
Ha loppis med mina bakverk !
Lite avis är jag !
Vilken underbar tur du har !
Håller tummarna för dig!
Soligajag1

HH Glad 

Anmäl
2019-06-09 17:13 #4 av: Zadeira

Jag tänker nån form av bakelse med färska bär. Något friskt och fräscht, jordgubbstårta, fruktsallad, hallonsmoothies och liknande.

Anmäl
2019-06-09 23:07 #5 av: Erica. Lundstrom

Tack för alla svar!

jepp, känner några med diabetes, gluten, laktos, osv. Så tänker försöka ha några alternativ så de flesta kan fika (kan vara svårt att ha ngt fri från allting, finns ju de som är allergiska mot precis typ allt)

Men tex gluten och laktosfri kladdkaka är otroligt lätt att göra, likaså chokladbollar. går även göra det sockerfritt. även tårtor osv, så tänk att de flesta ska kunna välja mellan 2-3 alternativ åtminstone.

tänker försöka ha så mkt som möjligt med färska bär osv, dock iochmed att vi flyttat har vi inte jorgubbar... (kommer ta ngt år innan vi har så många som tidigare) Men rabarber går att få tag på hos andra iaf, och lite här hemma, röda vinbär osv. 

men framöver(tänker försöka ha det fler år om det går bra) är mitt mål att kunna baka mycket på bär och frukter osv odlade på gården.

Till min födelsedagstårta igår fyllde jag med rabarbermousse, Den vart superbra! Tårtan vart inte alls söt och sliskig utan bottnarna vart bra(vanilg/kakao) fylld med rabarbermousse och spacklad med kokosfett/florsocker/kakao och sen sockerpasta. Gjorde även drömmar med smak av ingefära och citron och med florsocker och kokos på, vilket vart uppskattat!

Röda vinbärssaft är supergott och göra själv, så när vinbärerna är mogna blir det de. 

Sen blir det dock det här med kyl osv heeeh. Har ingen el i sommarhuset, men har två kylboxar som är stora, massa kyklampar, tårtfat med lock med kylklampar i sig. men tänker försöka få ut en kyl, och isf ha det som behövs i kyl osv där, men att jag tar kort på allting när det är bakat och upplagt fint, och sätta upp som en slags "meny". 

Då det blir svårt å ta ut och in ex tårtorna osv hela tiden. Samt att har man tagit 4 bitar så är tårtan ksk inte lika fin utseendemässigt längre osv, 

Hur många stol/bordar tror ni behövs? har lite fler bord än stolar(typ 3 runda bord, tot 6 stolar till dem, 1 längre bord m 6 stolar osv. )

så tänk ev köpa 8 pallar från typ ikea att ha om man vill sitta flera vid något bord. 

Har ganska bra läge ändå, typ 2 km från stan men ändå på landet(är typ en by å sen poff landet, bor typ ibörjan dessutom så)

samt bor det gsk många runt omkring som är äldre eller småbarnsfamilj, många pensionärer äldre. 

När jag gör tårtor osv varmare dagar brukar jag göra botten och fyllning en dag, (Bottnarna in i frysen och fyllningen kylen) sätta ihop dagen efter och in i frysen, för att sen 3 e dagen spackla och dekorera och sen in i kyl till servering. (då det tar tid osv för mig att spackla och den annars "hinner smälta". 

(brukar försöka göra sådär, har dock dåligt tålamod ibland heh... )

tänk försöka ha typ macarons, biskvier osv också. och småkakor samt ha så man kan köpa och ta hem ex småkakor, bullar osv. typ he i påsar och skriva ex 40 kr på osv. 

Pappas jobbarkompisar, farmors pensionärsgäng, klasskompisar, lärare, osv har lovat att komma iaf XD

Anmäl
2019-06-15 18:32 #6 av: Carmarino

Kyl är jätteviktigt, så det kan du nog inte klara dig utan. Försök att hitta en så stor som möjligt. Du kommer att behöva mycket plats om du ska bjuda på bakverk.

Har du kollat upp med Hälsovårdsmyndigheten och andra myndigheter så att du får lov att sälja? Det är rätt mycket regler när det gäller livsmedel nämligen.

Det är svårt att veta hur många bord och stolar du behöver, för det beror ju lite på hur mycket plats du har. Bra tänkt att ha lite pallar i reserv, men om du kan så skulle jag nog rekommendera hopfällbara stolar istället, typ den här. Det är alltid skönare att sitta på en stol med ryggstöd när man fikar. Glad

Håller tummarna för att du lyckas få ihop det, och att du får en massa besökare. Önskar dig ett stort Lycka till! Berätta gärna här hur det går - om du hinner. Kramas

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-06-16 00:11 #7 av: Erica. Lundstrom

Jepp kollar runt för fullt efter kyl!
Må-to nästa vecka samt veckan efter det så är det företagsutbildning(via kommunen, får starta eget bidrag på 3000 samt så ska man gå på denna utbildning) är föreläsningar osv om vad man bör tänka på, när tillstånd osv behövs, marknadsekonomi osv.

Haha har rätt så många bord/stolar nu, hiytat lite begagnat. Pappa svängde även ihop en altan som man kan sitta på.

Huvudsaken tänk jag rär att rymma tårtor osv i kylen, småkakor osv är ju lättare att ha i lådor i en kylbox,

Anmäl
2019-06-16 18:30 #8 av: Carmarino

Det låter som om du har koll på det mesta redan. Tummen upp

Anmäl
2019-06-16 23:23 #9 av: Erica. Lundstrom

#8 😂😂 försöker, haha under mina 6-8 veckor hemma från skolan hade jag inte så mkt jag kunde(fick) göra så var å sitta å räkna på hur mkt 1 dl socker kostar 1 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 1 förp socker osv. Å hur mkt olika recept kostar å vad man ska sälja för å tjän x kr å om jag vill tjäna 18000 så måste jag sälja x kakor minus det plus det osv😂
Ska på första dagen imorn på "utbildningen" 😁 skitnervös, men, tänk såhär att är säkert fler som är nervös å de som ska hålla utbildningen lär förklara gsk mkt å ja, är ju där för att lära å ja.

Nu till lite inredningsfråga, sommarhuset golv är grönt, listerna gula/ofärgad(vid golvet, vid taket smutsvit), dörrarna inne i "allrummet" är gul/vit/marmor aktiga likaså två skåp, entrén är blå m blått golv,

Funderar på att måla alla listerna vita å så dörrarna(de gula) ljusblåaktiga(gammaldags blå) men, då det här med att golvet är grönt...
Förvisso är grönt å gult inte så fin kombo heller,
Dock är gardinerna grön-vit rutiga,
Ksk ska måla listerna vita å så dörrarna grönaktiga? Eller blir det för mkt grönt då?

Anmäl
2019-06-17 04:13 #10 av: Carmarino

Ja, ni är ju där för att lära er, så alla är nog lika nervösa. Ta vara på kursen, och var inte rädd för att fråga om det är något du inte förstår. Det är nog en del som inte vågar det, men som är tacksamma om någon annan gör det.

Färgkombinationer är jag inte så bra på, så jag hoppas någon annan kan hjälpa dig där. Kanske du kan fråga på kursen, på fikapausen t.ex.? Någon där kanske är duktig på det.

Anmäl
2019-06-19 17:39 #11 av: Erica. Lundstrom

Vart på utbildningen tre dagar nu och om än det känns som man ska gå skola så är det roligt!

Blivit bra vän med två st å lärt känna några fler, varit rätt så intressant(och långtråkigt ibland)
I måndags var det mest introduktion å så, igår var det om tillstånd. Då jag endast tänkt ha öppet några få timmar helg/to-helg så behöv jag ej ha tillstånd-tillstånd på papper utan de skrev med det under sommarföretaget. Om det däremot börja bli så jag ha öppet varje dag behöv de komma ut å kolla.
Var även en som föreläste om typ kontakter inom affärer osv, å vi körde olika övningar med å prata med varandra osv. Lite stelt men 😂 sen skulle vi alla stå runt ett ljus å med tankens kraft alla samtidigt skulle vi släcka det-gick ej=hon menar på att hur mkt å bra man än planerar å tänk så måste man göra det också för att ngt ska hända.

Idag var det mer ekonomi å hur vi ska bokföra, viktigast var - spara alla kvitton 😂 men sen typ fylla i kassabok osv. Å tjänar vi tot mer än 19 670 så ska vi fylla i en T2 blankett på skatteverket #_57#5$#4&7&6$85(7$4
😂 Min hjärna..

Hade även invid-samtal /coachsamtal gjorde bort mitt igår. (man pratar en å en med han som håll i det för å få tips å de håll koll man har idé osv. Å han tyckte jag planerat mycket och bra och ja, att det lät väldigt bra)

Hittade även ett kylskåp igår som vi for å hämtade! Typ minikök, 1liten kyl, 2 plattor och 1 diskho.

Nu är det bara å röja i sommarhuset, får 3000 nästa vecka av kommunen så😁

Tänk försöka öppna näst-nästa helg och inleda med att även ha loppis då också(ev syrran har hästloppis) så drar man in mer folk,.

Tänk ska försöka ha 3-5 olika sorters småkakor, chokladboll, bulle, långpannekaka/rulltårta, cheesecake/tårta samt vit kladdkaka och vanlig kladdkaka och någon paj samt macka

Varav 2 satser chokladbollar-1 vanlig och 1 gluten/laktosfri, 1 laktosfri och glutenfri kladdkaka och 1 vanlig.

Samt även 1 Långpannenaka som är socker och glutenfri och 1 långpannekaka/småkaka som är sockerfri.

(även ägg fritt i de som ej behövs ägg) k
Macka tänk jag baka bröd på morgonen å sen typ lite pålägg

Anmäl
2019-06-19 18:12 #12 av: Soligajag1

#11  Jadu , , du har lite att göra , , Glad 

Kan berätta att jag hade hand om ett Café , 2015-2016 ,   

Började kl 06.30-07 -  18-18.30 , Måndag -Fredag , Lördag 07-15. 30  

Min dag började med att jag gjorde en bröd deg  , ( jag fick även färdiga bröd från ett bageri 07.15 )  När bröddegen hade jäst i 30 min , gjorde jag bulldegen ,  sedan bakade jag ut brödet , gjorde oftast små frallor som jag  gjorde mackor av till disken , försäljning , ibland kom det personal och ville köpa en frukostmacka ( dem kände bröd doften i huset ) 

Cafét låg i Biblioteket  , Cafét var separat med egen ingång från 2 håll.  

Öppnade vid 10- stängde ca 17.30 .  

Bröden va i ugnen, då bakade jag ut bullarna , , hämtade brödet som vi beställt från bagarn.  Fixade dem med skinka , ost o grönsaker , vissa mackor ( vegan ) jag stekte färska champinjoner , + att jag skivade tomater , la det på brödet ( glutenfritt) + champinjoner , la mackorna på fat o plastade den. Poppis macka , satt dit en skylt !  

Sedan  bakade jag bullarna , , la upp dem på tårtfat , både kanel och vanilj . Sedan hade vi även chokladbollar , ( jag gjorde dem med) chokladbiskvier , hallongrottor , tårtbitar ,  ( det beställdes)  mat som lasagne , pajer , sallader .  Till barnen hade vi pannkakor med sylt och grädde. 

Sen kaffe och te , cappuccino , cafe'latte , espresso ,  (  vi hade en maskin) man kunde köpa "take away" ,  liten och stor . 

Luncherna serverades med sallad bredvid .  Personalen i Biblioteket hade reducerade priser. 

Efter en full dag va jag ganska mör. Glad Sålde oftast alla bullar  och mackor samma dag. 

Det är bara en del utav det jag bakade på bilderna . Glad 

Jag räknade kassan såklart efter dagens slut , skrev upp allt i en bok, + att jag beställde allt , tog emot beställningar per tel och dem som kom till Cafét . Mycket jobb är det! Skämtar

HH Glad 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.