Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 731 ggr
Pellerina
2019-05-19 01:42

Lätta

Enkla recept utan mandel nötter o jordnötter 🥜.

Annons:
Soligajag1
2019-05-19 08:31
#1

Det finns så mycket recept , googla bara ! 👍I

  • 2 stora  ägg

  • 2 dl strösocker

  • 50 g smör eller margarin

  • 1 dl mjölk eller apelsinjuice av en apelsin, 

  • 2 ¾ dl vetemjöl 

  • 1 msk vaniljsocker

  • 1½ tsk bakpulver

  • Sockerkaka är som bäst om den är saftig och nybakad. Testa vår enkla sockerkaka med mycket smak, perfekt även som tårtbotten!

===============================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Så här tillagar du receptet (35 minuter):

Hur gör man sockerkaka?

1. Värm ugnen till 175ºC. ( Jag har 200 grader i ca 10 min sen sänker jag värmen) 

2. Smöra och bröa en form (ca 1½ liter). (Bröa betyder att du häller ströbröd i den smorda formen och sedan skakar ur de smulor som inte fastnar i smöret.)

3. Vispa ägg och Socker riktigt pösigt i en bunke, gärna med elvisp. Det ger sockerkakan en bra luftighet.

4. Smält matfettet i en kastrull och tillsätt mjölken. Rör ner blandningen i bunken.

5. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål och rör försiktigt ner det i smeten. Vispa INTE ner mjölblandningen i smeten, då förstörs luftigheten i kakan, utan vänd ner det försiktigt. Häll smeten i formen.

6. Grädda i nedre delen av ugnen, ca 35 minuter. Öppna ugnsluckan så lite som möjligt under gräddning, så att kakan inte sjunker ihop. Låt kakan stå kvar någon minut i formen innan du stjälper upp den. 

Istället för mjölk hade jag 1 dl färsk apelsin juice / utav en apelsin. Sedan hade jag kakan inne ca 30 min ( det beror på ugn)  jag gillar inte torra kakor , då tar jag ut den lite före , för den lägger sig efter ett tag , såklart att den ska vara kladdig . 

Såhär blev min !  Lycka till! 🙂

HH 🙂

Pellerina
2019-05-19 08:40
#2

Tack😊

Upp till toppen
Annons: