Annons:
Etikettertipstekniksteg-för-steg
Läst 758 ggr
Carmarino
2019-04-21 16:50

Göra eget smör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade en förpackning grädde, med bäst-före-datum 27 mars, i kylen. Eftersom jag läst att lite surnad grädde gick utmärkt att använda till att göra smör, så bestämde jag mig för att testa.

Grädden luktade inte så gott, men det var inte värre än att jag bedömde att den gick att använda. Så jag satte igång och vispa den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-09-21 16:23 av Carmarino
Annons:
Carmarino
2019-04-21 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det tog rätt lång tid, men så småningom började den bli tjockare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-04-21 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här började vasslan skvätta omkring rätt ordentligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-04-21 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här var smöret klart, och det var dags att hälla av vasslan. (Nej, jag sparade inte den, för det glömde jag.) Smakade på smöret, och nu smakade det som det skulle faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-04-21 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Eftersom jag tänker använda smöret till smörgåsar så vill jag ha det bredbart. Därför tillsatte jag rapsolja.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-04-21 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här blev resultatet. Tror att det blev ca 200 g smör av 3 dl grädde.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2019-04-21 17:55
#6

Gör man eget smör så skall det antingen vara lite sur grädde eller så får man tillföra filmjölk om det skall smaka som vi är vana att smör skall smaka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Maria
2019-04-21 18:04
#7

Lite surnad grädde var bäst enligt min mormor. Dessutom var det viktigt att tvätta smöret i vatten när det var klart enligt henne.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2019-04-21 18:39
#8

Jo, det är vad jag också läst. Anledningen till att man tvättar smöret är att det kan bildas bakterier annars, eftersom man inte får bort all vasslan utan att tvätta smöret. Det var säkerligen vanligt förr i tiden när man inte hade kyl.

Har dock testat att göra smör tidigare, och då inte tvättat det. Eftersom jag hade smöret i kylen hela tiden, utom de minuter det tog att bre smörgåsarna, så hann det aldrig bildas några bakterier. Så gör man inte mer än att det förbrukas på ett par veckor bör det inte vara några problem att inte tvätta det.

Har provsmakat smöret nu när det stått i kylen några timmar, och det smakar alldeles utmärkt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2019-04-21 19:16
#9

Tillsatte du salt?

Carmarino
2019-04-21 19:22
#10

Ja, det gjorde jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2019-04-25 10:43
#11

Första gången? 
Va kul att du lyckades :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2019-04-27 14:09
#12

Har gjort det från grunden en gång tidigare, men då tillsatte jag inte olja. Sedan har jag gjort bredbart smör genom att blanda vanligt smör med rapsolja.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2019-04-27 19:31
#13

Vi har helt slutat köpa Bregott. Smör håller sig jättebra i rumstemperatur. Lägger upp för ett par-tre dagar åt gången. Ja, liiite besvärligt var det under förra sommarens värmebölja, men som tur är har vi ett skafferi som funkar någorlunda då.

Annons:
Carmarino
2019-04-27 19:46
#14

Jo, jag vet att smör håller sig bra i rumstemperatur, och i min lägenhet gick temperaturen inte upp över 20 grader i vintras så det hade nog funkat bra. Fast förra sommaren var här över 30 grader, så då hade det inte funkat. Skafferiet hade kanske funkat, men förmodligen var det åtminstone 25 grader där.

Sedan är jag lite nojig när det gäller kyl- och frysvaror, efter att ha jobbat på ett kyl/frys-företag under många år. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: