Annons:
Etiketttårtor
Läst 468 ggr
Hejhej123456
2019-04-14 12:30

Kan man lägga marsipan på alla tårtor?

Hejsan!

Min pappa fyller år nästa veckan och han är inte direkt så förtjust i tårtor speciellt inte sånna man köper i affär, så jag tänkte baka en egen tårta. Det enda han gillar är tårta med choklad det får absolut inte vara något annat haha! Så då hade jag ju självklart tänkt baka en chokladtårta och sedan köpa Marsipan och lägga över tårtan och göra norska flaggan eller ja försöka iallafall. Så nu till mina frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.. Jag hade tänkt använda mig utav det här receptet : https://www.tasteline.com/recept/saftig-chokladtarta/?fbclid=IwAR1xmiHlChQObK_z86uxp510a6SnGinQ0TLWLd5ojsdhSTPnzvNFIjo1iEs

Går det att lägga Marsipan över den tårtan?

Nu till fråga nr 2. Jag hittar inte färdig kavlad röd Marsipan någonstans, är det svårt att kavla marsipanen själv? 

Jätte tacksam för svar!

Annons:
Sindri
2019-04-14 14:56
#1

Jag tycker inte det låter gott. Choklad och Marsipan är ju båda ganska "kompakta" i smaken.  Marsipan passar ihop med fluffigare bottnar som sockerkaksbotten och med grädde eller vaniljkräm som lättar upp. Det skulle bli svårtuggat ihop med en så mastig chokladtårta.

Vill du ha norsktema kan du kanske dekorera med sådana här istället
https://www.partykungen.se/cocktailflaggor-norge.html

Carmarino
2019-04-14 15:32
#2

Håller med Sindri. Tror inte det blir gott att ha Marsipan på den tårtan.

När det gäller att kavla Marsipan så beror det helt på marsipanen om det är lätt att kavla den eller inte. Det finns sådan som fastnar hela tiden och sådan som i princip aldrig fastnar.

Jag brukar köpa Marsipan från Örebro Bagerivaror. Den är väldigt lätt att kavla ut. Den finns att köpa på Lyckas med mat. I länken hittar du även en massa tips på hur du kavlar och täcker tårtor med Marsipan. Där står även hur du gör egen Marsipan. (Klicka på "knappen" MER för att få fram texten.)

https://www.lyckasmedmat.se/77-kavlingsmarsipan

Fast ska du ha en tårta med marsipantäcke rekommenderar jag att du använder ett annat recept. Ett alternativ är att du gör chokladtårtan och sedan bara gör en liten norsk flagga i Marsipan och lägger som dekoration ovanpå den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Hejhej123456
2019-04-14 15:33
#3

Hmm ja jag förstår vad ni menar, har aldrig tänkt på det så! Aldrig använt Marsipan innan. Trodde det skulle gå bra för jag såg en sida där man kunde beställa marsipantårta med chokladbotten och chokladkräm men dom leverade inte till där jag bor..  Så gör nog kanske tårtan men skippar marsipanen och köper nog några sånna flagg dekorationer istället tack för tipset! :)

Carmarino
2019-04-14 15:35
#4

Man kan göra marsipantårta med chokladbotten och chokladkräm, men då är det inte den sortens bottnar och kräm man använder. Då gör man en sockerkaksbotten med kakao och gör chokladgrädde som fyllning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Hejhej123456
2019-04-14 17:15
#5

Jaha då är jag med!! Tack så jätte mycket för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: