9 Recept övrigt

Bakverk med äggula..

2018-12-20 20:55 #0 av: Lillräkanf

Hej! Jag har gjort marängbottnar till en tårta och det blev 12äggulor som jag inte vet vad jag ska göra av. Jag vill inte slänga. Någon som vet något gott recept med äggulor så de kan komma till användning :)?

Anmäl
2018-12-20 21:26 #1 av: shia

spontant tänker jag typ biskvifyllningar samt chokladglass osv:)

kom ihåg att du är värd minst lika mycket som personen du ser upp till:) vill du ngt tillräckligt mkt kommer du klara det 

Anmäl
2018-12-20 22:05 #2 av: Riesen

Creme brulee?

Anmäl
2018-12-20 22:25 #3 av: Sindri

Majonnäs och aioli.

Glass, bara att vispa grädde (2 dl per 4 äggulor), 1 msk socker, smaksätta med vanilj, choklad, nötter, mosade bär, punsch.......

Citronsmör; 4 äggulor, rivet skal av 1 citron, ½ dl socker, saft av ½ citron. Sjud sakta på svag värme, vispa hela tiden, ta av värmen när det tjocknat lite.  Tillsätt 100 gram smör och rör tills det smält. Häll upp i burk när det stelnat. Gott pålägg på kex, rostat bröd etc.

Skippa smöret och tillsätt 2 dl vispad grädde så har du en fantastisk citronkräm till kaka eller tårta.

Äggulor kan man frysa om man rör dem lite först, sedan kan de läggas till vanliga recept där man använder ägg, som t ex sockerkaka, pannkaka.

Anmäl
2018-12-21 05:56 #4 av: Lillräkanf

Åh tack för tips!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.