Annons:
Etikettkakor
Läst 1316 ggr
beem
12/10/18, 3:26 PM

Chokladbollar tips önskas

Har ni något bra recept på chokladbollar, något som ni tycker har det där lilla extra ungefär som de man kan få på café.

Det finns ju mängder på nätet men jag vill gärna ha något som testats och är bra. Alla på nätet säger ju att de är suupergoda.😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Carmarino
12/10/18, 3:32 PM
#1

Bakar aldrig chokladbollar själv, så jag har inget bra recept. Däremot läste jag någon gång att om man bytte ut kakaon mot Oboypulver, så skulle de smaka som de man får på café (eller Delicatobollar). Vet däremot inte om det stämmer, för jag har inte testat själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
12/10/18, 3:34 PM
#2

Har inget recept, men utgår från chokladbollar och ersätter ungefär hälften av fettet med torkade fikon och ev. annan torkad frukt. Kaffet ersätter jag med en rejäl skvätt rom. 🍸 Rullar bollar och doppar i mörk choklad. 😛
Fast detta är ju ingenting man får på kafeér. Jag tycker mina är godare. 🙂

Carrosh
12/10/18, 3:47 PM
#3

Man kan ju alltid experimentera lite. Det här med oboypulver däremot lär ju smaka mindre, med tanke på att det är typ 80 procent Socker och därmed bara drygt 20 procent kakao.. känns inte som någon supersmakhit direkt. Men man kan säkert lägga till oboypulver utöver kakaon..?

Har du testat att ha olika nötsmör i? jordnötssmör eller hasselnötskräm?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Lona
12/10/18, 4:03 PM
#4

Jag har haft i lite cappuccinopulver istället för/kombinerat med kaffet. Tycker att det ger en lite annan smak (dock inte som på café).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

beem
12/10/18, 4:16 PM
#5

Jag läste också om de med oboypulver  i och då var det 8 dl havregryn och 2 dl cocos. Liite tveksam  till cocos och tänkte ta allt havregryn och då blir det  10 dl men det smakar väl bara havegryn då.

Det får nog bli de gamla vanliga då. Känner inte för att experimentera just nu utan de måste bara bli bra direkt 😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jojaton
12/10/18, 5:56 PM
#6

Inte koll på caférecept, men min lillasyster brukar rulla hennes chokladbollar i krossade polkagrisar istället för pärlsocker/kokos. Hon har också provat med krossade Turkisk Peppar - gillar man mint/lakrits kan jag varmt rekommendera det - det blir supergott!

Johanna - Instagram

Annons:
Lona
12/10/18, 6:29 PM
#7

#6, Kul och lite annorlunda idéer!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

beem
12/10/18, 9:02 PM
#8

#6 Lakrits mot choklad passar ju så bra. Det är säkert gott.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jojaton
12/10/18, 9:41 PM
#9

#7 #8 Väl värda att testas! Min lillasyster är utbildad bagare/konditor, så hon kommer på massa bra smakkombinationer :)

Johanna - Instagram

Fransu
12/12/18, 4:24 PM
#10

Ha lite salt i. Och doppa bollarna i smält mörk choklad innan du rullar dom i kokos eller vad du nu väljer att rulla dom i. Ett tips är också att mixa ingredienserna, då blir smeten mer slät. Kan vara bra att ha smeten i kylen en stund innan man rullar bollar då. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

beem
12/12/18, 5:34 PM
#11

Tack för alla fina tips.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annielle
12/17/18, 11:22 AM
#12

Ett tips till är att bryna smöret, får en lite kolaknäckig smak då. Min granne gör alltid det när han gör chokladbollar.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

beem
12/17/18, 11:34 AM
#13

#12  Det var ett bra tips.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
lockar
1/30/19, 1:09 PM
#14

Chokladbollar

Blanda 250 gr margarin och 2 ½ dl strösocker

blanda sedan i

7 ½ dl havregryn, 2 ½ tsk vaniljsocker, 1 msk kakao, ½ dl kokt kaffe

rör i 10 minuter

Jag brukar använda elviskp går då fortare.

Rulla sedan i kokosflingor

icalena
2/3/19, 1:28 PM
#15

Absolut smör istället för margarin. Blir mycket godare

Caersa
10/4/19, 12:17 PM
#16

#15 Ja bättre med smör än margarin. En del sa att smör ger mer smak o godare än margarin.

Caersa
10/4/19, 12:20 PM
#17

Idag det är Kanelbulles dag.

Man kan göra Kanelbullebollar istället för chokladbollar.

Carmarino
10/4/19, 12:34 PM
#18

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caersa
10/4/19, 12:43 PM
#19

#18 👍 det har jag den recept på papper i skåpet precis samma som  du länkade. Ska göra det med min lilla tös snart idag.

Carmarino
10/4/19, 1:51 PM
#20

#19 Kul. Hoppas vi får se bilder på det färdiga resultatet sedan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Annielle
10/4/19, 5:33 PM
#21

#15 Utan smör kan man lika gärna strunta helt i att göra/ äta chokladbollar, blir så smaklöst!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Shia1
10/4/19, 7:35 PM
#22

Gjorde chokladbollar m en del smulad sockerkaka å sen mcixadws m havregryn p allt det Men familjens favorit är m dadlar😂 mixa ihop havregryn, kokosfett dadlar, kaffe…. 😂

Carmarino
10/5/19, 9:24 AM
#23

#22 Ska testa det någon dag. Har både recept och ingredienser hemma. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/21/19, 7:31 PM
#24

Jag ska göra chokladpullar till min fest på lördag.Minns ni de där havrebollarna man köpte förr i tiden.Såna villl jag ha.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/22/19, 1:57 PM
#25

#24 Är det inte de som fortfarande finns, typ delicatobollarna?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/22/19, 4:57 PM
#26

#25 Kan så vara men jag minns dem som ljusare och mjukare.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/23/19, 12:42 PM
#27

#26 Tror de var ljusare och mjukare förr, men jag är inte säker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/23/19, 12:43 PM
#28

Så här när det börjar närma sig juletid kanske det kan passa med ett recept på pepparkakschokladbollar?

https://blogg.amelia.se/fridasbakblogg/2019/10/22/chokladbollar-med-pepparkakskrydda/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
10/23/19, 1:10 PM
#29

gjorde chokladbollar igår, små för vet hur man hela tiden går och tar en XD vart superbra! m fiberhavregryn och en nypa flingsalt rullade i kokos(pga slut pärlsocker)

Carmarino
10/23/19, 1:18 PM
#30

#29 Tycker att det är godare med kokos än pärlsocker. Det blir inte så sött då. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/23/19, 4:18 PM
#31

Jag gjorde idag. Slog i en slatt kaffelikör.Rullade i cocos-Nu ligger de i kylen tills på lördag.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/24/19, 12:52 PM
#32

#31 Inga bilder? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/24/19, 1:44 PM
#33

#32 Tänkte fota på lördag när jag dukat upp hela bordet.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/24/19, 2:57 PM
#34

#33 Det ska bli roligt att se. 👍

Använde du ett vanligt chokladbollsrecept och bara tillsatte kaffelikör? Bytte du kanske ut kaffet mot kaffelikör? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
10/24/19, 6:55 PM
#35

Jag bytte ut halva mängden kaffe mot kaffelikör.I övrigt ett recept från min gamla Sju sorters Kakor Negerbollar

 Får man skriva det eller blir man bortröstad då?

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/25/19, 11:40 AM
#36

Den boken har jag också - i några olika upplagor. Har inte kollat vad chokladbollarna heter i de olika utgåvorna, men kan tänka mig att de bytte namn för en del år sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: