Annons:
Etikettkakor
Läst 686 ggr
Lussan20
2018-12-09 07:48

sockerkaka, blir galen!

Hejsan!

Både Socker kakorna och jag blir galna! HJÄLP!

Efter att jag fick svåra problem med ögonen så lade jag av att baka, köket såg ut som en krigszon annars.

Men så tog jag modet till mig letade upp ett recept med goda vitsord på nätet. Den blev som en dröm, kokos och saffran. Jättenöjd så klart efter alla år i träda. Men så nästa gång rann smeten inuti , kokosen som skulle vara även som lager i den smorda formens botten blev bränd. Den var en katastrof. Det rann ur smet efter rätta tidens utgång. Nu blev jag less på bakandet. Men köpte en ny spis ändå för den andra var gammal.

Så skulle barnbarnen hälsas på igår. Jag gjorde efter konstens alla regler, vispade fluffigt, mätte noga efter receptet.Jag frös in den innan vi åkte. Tinad så var det nästan samma katastrof, då hade jag gubben som tidtagare och med provsticka kollat tiden.

Den var så stabbig och tror ni inte att det fanns en dåligt gräddad sträng mot botten? ILSKA. För för mig är det en stor sak att göra en sockerkaka.

Jag gräddar långt ner i ugnen, jag mäter noga , vispar fluffigt, gräddar vid rätt temperatur och håller tiden.

Ska jag ge upp? Lovat den äldste en sockerkaka  på julafton, den de fick var ju så suverän? Jag funderar  så på vad som blir fel? Mvh/WL🌺

Annons:
Åsa S
2018-12-09 08:14
#1

Jag brukar grädda mitt i ugnen annars blir det så lätt brännt i botten, ser man att det börjar bli lite mörkt ovanpå så kan man lägga lite aluminiumfolie, bakplåtspapper el dyl på. +Jag testar med sticka och även när den börjar se ej kladdig ut gräddar jag lite till för säkerhets skull + jag brukar kolla temperaturen med en termometer det är inte alltid ugnen håller temperaturen korrekt.

Carmarino
2018-12-09 11:48
#2

Gör samma som Åsa S, d.v.s. gräddar i mitten av ugnen och lägger på bakplåtspapper om den börjar bli mörk. När kakan börjar släppa kanterna på formen kan man kolla med sticka om den är genomgräddad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2018-12-09 12:27
#3

Jag gjorde så, kollade stickan. Den som blev så lyckade gräddade jag i nedre delen av ugnen. Det står i alla recept. Ska kanske testa med ett uns mindre smör, mjöl , samt mindre värme och lite längre tid. Skam den som ger sig. Den första var så luftig, fluffig och alla ville ha två bitar, kokosen var ljus i paneringen. Men sista gångerna mörkbrun. Undrar om värmen är för hög?  Jag ska inte ge mig känner jag för då blir det ett misslyckande.mvh/🌺WL

Tant Grön
2018-12-09 12:41
#4

Värmen kan vara för hög, sen skall man inte öppna ugnsluckan för ofta eller för tidigt. Vispa inte för länge efter att mjölet är tillsatt.

Lussan20
2018-12-09 12:46
#5

Jag kollar alla tips och inser att jag gjort som ni skriver, vänder i mjölet, , inte vispar. Det kan vara för hög värme. Men första spisen var ju trasig, med för låg värme. Men i den innan de paja blev det den perfekta kakan.

Kan smöret göra kakan för tung och maffig? Är det bättre med en form med mittpip? Tror att den första ev hade en mittenpip. Då blev kakan högre också, kanske är något på spåret? Mvh/WL🌺(tack att ni tar er tid)

Tant Grön
2018-12-09 13:15
#6

Jag brukar ha i 25 gram extra smör, det gör kakan godare och saftigare, men inte tung och maffig.

Annons:
Carmarino
2018-12-09 16:45
#7

Min erfarenhet är att mycket smör gör kakan saftig och god, men det ökar också risken för att den blir "kladdigare".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2018-12-09 18:03
#8

Jag tror det bra receptet hette -saffranssockerkaka med kokos-, men hittar inte just den. Att det är något galet förstår jag för i gamla spisen blev inget färdigbakat. Men i denna blev saffranslevarna med  mandelmassa jättegoda och precis genom bakade. Ska leta i lite olika recept för att se skillnaderna eller om det är att formen är för tunn? Den andra med mitt kon är lite tjockare. Kom gärna med tips. Har ni äkta smör eller Milda bakmargarin tex…Mvh/WL🌺

Carmarino
2018-12-09 18:45
#9

Tjockleken på formen har naturligtvis betydelse för gräddningen.

Brukar oftast använda riktigt smör, men ibland använder jag mjölkfritt margarin (inte Milda). Har dock inte märkt någon skillnad i gräddningen på de två.

Tiden kan man däremot inte lita på, för den varierar beroende på ugn. Jag har varit med om att det stått en gräddningstid på 30-35 minuter i receptet, men i min ugn krävdes det 40-45 minuter. Därför måste man hålla koll på kakan. Börja kolla när det är ca fem minuter kvar innan tiden i receptet är uppnådd.

Om kakan börjar släppa från formens kanter så är den förmodligen klar, men kolla med en sticka också för säkerhets skull. Om stickan kommer ut "torr" så är kakan klar. Annars får den gräddas en stund till.

Många gånger så rekommenderar man att man låter kakan svalna i formen i ca 10 minuter innan man stjälper upp den. Eftersom din kaka brukar bli lös så kan du testa det, och se om det hjälper.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: