Annons:
Etikettövrigt
Läst 480 ggr
Tant Grön
12/4/18, 7:50 PM

Använder du bakplåtspapper?

Själv har jag nästan slutat använda det. Smörar plåtarna istället eller smörar och mjölar som man gjorde förr.
https://www.mabra.com/5-anledningar-varfor-du-aldrig-bor-anvanda-bakplatspapper/

Annons:
MonicaLagerquist
12/4/18, 7:51 PM
#1

Ja jag använder det.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
12/4/18, 7:53 PM
#2

Så här står det om bakplåtspapper, låter ju inte så bra 😮

Även om det underlättar arbetet i köket, gör du nog bäst i att sluta använda bakplåtspapper. Ämnet som används för att ytbehandla och göra pappret vattenavvisande är nämligen skadligt för dig. Här är fem anledningar till varför du bör undvika produkter med högfluorerade ämnen (PFAS):

1. Kan öka risken för missfall.

2. Cancerframkallande.

3. Kan påverkar immunförsvaret.

4. Hormonstörande.

5. Svårt att bryta ner och är därför dåligt för naturen då det hamnar i avloppsvattnet.

Tant Grön
12/4/18, 10:14 PM
#3

Svanenmärkt papper skall inte innehålla något farligt.

Amandla
12/10/18, 6:35 PM
#4

Törs man baka sånt som stora pepparkakor och delar till pepparkakshuset utan bakplåtspapper på plåten? Jag vill inte riskera att de fastnar. Haha, klart jag fattar att man gjorde så "förr", men har alltid själv använt bakplåtspapper.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tant Grön
12/10/18, 6:47 PM
#5

Jag är ju uppvuxen med att man smörade plåtarna. Det enda vad jag minns som kunde fastna var maränger, men då smörade man först och pudrade över mjöl. Då fastnade det inte. Jag har aldrig smörpapper till pepparkakor.
Se till att pappret är svanenmärkt, så är det ingen fara.

Amandla
12/10/18, 6:55 PM
#6

Ok, ska handla imorgon 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Upp till toppen
Annons: