Annons:
Etikettrecept
Läst 1052 ggr
Lussan20
2018-11-12 08:49

Saftigt saffransbröd

Jag söker recept på saftigt Saffransbröd, Lussebullar , vanliga bullar , men även lite udda recept på gott bröd med saffran.

Vi går raskt mot Lucia nu! Mvh/WL🌺

Annons:
Carmarino
2018-11-12 10:29
#1

För att få ett saftigt vetebröd - med eller utan saffran - är det viktigt att använda mjukt smör, inte smält, och att inte ha för mycket mjöl i degen. Degen ska vara smidig, men kännas lite fuktig. Smält smör suger upp mjölet och då är det lätt att man tar för mycket mjöl.

Det här är ett grundrecept jag brukar jag använda. Har aldrig knådat degen för hand, men vill man göra det så är nog knådningstiden ungefär den dubbla.
För saffransbullar tillsätter man bara 0,5-1 g saffran i degen.

Ingredienser:
50 g jäst
5-6 dl kall mjölk
½-1 dl ljust muscovadosocker eller ½-1 dl kokossocker
½ tsk salt
150 g rumsvarmt smör i bitar
900 g (15 dl) vetemjöl
ev. russin till lussekatterna, lägg gärna dessa i blöt någon timme, så torkar de inte i ugnen.

Pensling:
1 uppvispat ägg
eller sockerlag:
1 dl Socker
1 dl vatten
koka tills sockret lösts upp.

Ugn:
225°C

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite av den kalla mjölken.
Tillsätt resten av mjölken.
Tillsätt mjöl och arbeta degen 3-4 minuter i maskin.
Klicka i smöret i bitar.
Arbeta degen 2-3 minuter.
Tillsätt saltet och sockret.
Arbeta degen ytterligare 10-15 minuter i maskin. (Gör gärna glutentest.)
Låt degen vila i ca 20 minuter.
Ta upp degen på bakbordet och dela degen i fyra delar, rulla fyra längder och dela varje längd i 12 bitar. Rulla dessa till bullar eller lussekatter. Tryck ev. i russinen.
Låt jäsa i ca 1,5 timme.
Grädda i nedre delen av ugnen i 8–10 minuter.
Pensla bullarna direkt de kommer ut ur ugnen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2018-11-12 10:36
#2

Så många bra tips!

Tack så mycket.

Detta med smöret visste jag inte. Jag smälte alltid smöret i mikron som jag minns det nu. Det är många år sedan jag bakade nu.

Att lägga russinen i blöt var också nytt för mig, de brukar ju poppa upp ur Lussebullarna minns jag.

Mycket fina tips. Tack för omtanken…MvhWL🌺

tlover
2018-11-12 10:40
#3

Det går att lägga russinen i ett gott te också om man vill ha lite extra smak på dom 🙂

l'm back

Carmarino
2018-11-12 10:45
#4

#3 Ja, absolut. Vissa rekommenderar till och med att man lägger dem i blöt i rom, men te går ju lika bra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Amandla
2018-12-10 18:44
#5

Det här receptet  har jag gjort, vansinnigt goda bullar! 😃Jag smälte inte smöret utan valde att röra ner det rumsvarmt. Nästa gång ska jag göra lite mindre bullar. Tänk på att inte göra gropen i varje bulle för djup, för då sjunker fyllningen igenom botten när man ska äta… 

https://www.matklubben.se/recept/saffransrutor-med-fyllning-54995


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Carmarino
2018-12-11 13:51
#6

#5 Det låter gott. 🤤

Glömde ju skriva att jag, förutom att använda kallt eller rumstempererat smör, aldrig värmer degvätskan. Möjligen tar jag fram den så att den blir rumstempererad, men oftast tar jag den direkt från kylen eller kallvattenkranen. Kör man degen länge (15-20 minuter) i assistenten så blir degen tillräckligt varm ändå. Dessutom brukar jag jäsa degen rätt länge. Tycker det blir godare bullar då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carrosh
2018-12-11 16:57
#7

Ett tips är att byta ut större delen av vätskan mot filmjölk eller gräddfil. Det blir saftigare och godare smak!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2018-12-11 17:01
#8

#7 Det har jag aldrig testat, men varför inte. Kan man ha kesella i degen så. Då borde det ju funka ännu bättre med filmjölk/gräddfil.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2018-12-11 17:04
#9

#8 Absolut! Gjorde så häromdagen när jag bakade lussebullar och lyckades få dem riktigt, riktigt saftiga! Har bara ett par fåtal bullar kvar nu.. 🤔

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2018-12-11 17:06
#10

#9 Konstigt. De har en förmåga att försvinna spårlöst utan att man vet var de blivit av. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2018-12-11 17:42
#11

#11 Ja, jag vet inte var de tagit vägen riktigt.. 😂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Lussan20
2018-12-11 19:18
#12

Påsarna krymper i frysen, det får väl bli ett bak till innan jul. Så tittar man ut efter nyår 3kg rundare, suck…Mvh/WL🌺😃

Carrosh
2018-12-11 22:18
#13

Haha, inte bara bullpåsarna i frysen som krymper.. kakburkarna ekar mer och mer också.. Förstår inte alls hur det går till!

Äsch, vid jul tycker jag det är ok att man njuter och äter en massa gott, man kommer lätt tillbaka ändå efteråt. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Lussan20
2018-12-12 07:44
#14

Ja man får tänka så åtminstone. Svårt att hålla måtten under julen. Själv kan jag frossa ordentligt och samvetet kommer inte förrän efteråt. Men njutningen är också livskvalité…Mvh/WL🌺

Maleficum
2018-12-14 16:50
#15

#1 Min kompis och jag testa ditt recept idag när vi gjorde saffransbullar och dem blev super! Degen blev helt perfekt och allt! Ska helt klart spara undan receptet så jag har för senare bak.

(Och som vanlig jäser jag deg och bullar ovanpå akvarieramperna ;) )

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
2018-12-14 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

#15 Så roligt att bullarna blev bra. Tycker själv det är en lättarbetad deg, och den är innehåller inte så jättemycket Socker heller. Använder man kokossocker istället för muscovadosocker så blir sockerpåverkan för diabetiker ännu mindre.

Har testat ett annat recept den senaste tiden, som också är lättsockrat och bullarna blir väldigt goda. Det är lite "bökigare" att göra, men resultatet är helt klart värt det extra jobbet.

Ingredienser:

480-540 g (8-9 dl) vetemjöl
150 g tärnat, kallt smör
25 g jäst
250 g (2,5 dl) kall mjölk
45 g (0,5 dl) Socker
2 g (2 krm) salt

ev. 0,5 g saffran
ev. 200 g Odense figurmarsipan med vaniljsmak

Ägg till pensling

Ugn:
250°C

Gör så här:

Häll ca 480 g (8 dl) vetemjöl i en bunke.
Tillsätt det kalla smöret och smula samman med vetemjölet.
Rör ut jästen med lite av den kalla mjölken, tillsätt resten av mjölken, Socker och salt (och ev. saffran).
Arbeta in mjölblandningen lite i taget tills det blir en smidig deg.
Om degen känns för lös, tillsätt ytterligare mjöl.
Jäs övertäckt i ca 1-1,5 tim.
Ta upp degen och arbeta lätt samman.
Om man vill göra snurror kavlas degen ut till en rektangel.
Riv ca 200 g Odense figurmarsipan med vaniljsmak (eller valfri marsipan/mandelmassa) grovt över degen.
Rulla ihop degen ganska stramt från långsidan.
Skär i bitar, ca 2-3 cm breda, och lägg antingen i muffinsformar i en muffinsplåt eller på bakplåtspapper på en ugnsplåt.
Vill man göra bullar så bakas degen ut till bullar i valfri storlek.
Jäs igen tills degen reser sig efter lätt tryck, ca 35-45 min.
Pensla bullarna med lätt uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 6-8 min (längre om det är stora bullar) eller tills de fått fin färg. Kolla ev. innertemperaturen. Ska vara 97-98 grader.
Låt svalna.

Det går utmärkt att frysa bullarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2018-12-15 07:28
#17

Oj så mycket fina recept och bilder!

Jag såg att mandelmassan blivit väldigt dyr. Men att den förhöjer smaken och lyxen i saffransbröd. Att smöret ska vara kallt enligt er, så då har jag en fråga som  kanske är dum?

Men jag hörde att många i baktävlingar även använder bakmargarin  att de bakade Wienerbröd med flytande margarin. Jag har ingen matberedare så smörklumpar blir kanske svårt?

Vad har ni för erfarenheter av tex Mildas fina Culinesse flytande att baka med?  Jag ska baka Småkakor för första gången på 10 år på Måndag, min fina sonhustru ska vara stöd och visa lite trix. Lycka till i smeten…Mvh/WL🌺

Soligajag1
2018-12-15 09:35
#18

Saffransbullar , sockerkaka

Hejsan ! 

#16 Jättefina bullar du bakar , jag har aldrig bakat med kall mjölk o margarin, Inte vågat prova . En granne  som jag hade förut , kille . Bakade jämt med kall mjölk. 

Jag  ska baka dessa bullar , med mandelmassa och saffran. Även en sockerkaka .Ska sitta på Loppis imorn . Spännande ! 

Mitt bullrecept : 

1 L röd mjölk 

pyttelite salt ,  300 gr margarin/smör .+ ca 50 -75 g till utbaket. 2 dl Socker , 2 tsk kardemumma , 1 ägg, 

ca 14-15 dl vetemjöl,  

2 ägg till pensling o pärlsocker. 

Först värmer jag mjölken till 37 g, fingervarmt , häller den i en bunke , ha i salt, ägg, Socker, kardemumma och vispa .  Smält margarinet/ smör ,  varva mjöl och margarin i smeten , vispa ,  ta ur vispen och arbeta med händerna , ha i mjöl o sist margarin/smör . Bearbeta degen , jag gör  degen lite lös , har i vetemjöl sedan i utbaket . Jäs degen i 40 min.  

Baka ut degen som ni vill , jag gör som min mamma gjort , kavlar ut degen , brer på margarin/smör ( rumsvarmt ) , Socker , kanel , sen tar jag i änden av degen och för över till en. kavlar ut , gör smala remsor , tar tag i båda ändarna och vrider åt olika håll så det blir en bulle som på bilden.  

Har jag mandelmassa i degen , har jag lite margarin/smör , Socker .   

Lussebullarna , har jag även i en burk kesella och 3 pkt saffran som jag stöter med Socker , då kommer saffransmaken fram tycker jag.  Sen vrider jag lussebullarna med till åttor. sen russin i . 

Sedan penslar jag med ägg o pärlsocker på , men inte på lussebullarna, 

Gräddar bullarna i mitten av ugnen ,  175-200 g , beroende på ugn, ca 7-8 min. 🙂

HH 🙂

Carmarino
2018-12-15 17:50
#19

#17 Oftast använder man inte kallt smör, utan rumsvarmt, mjukt smör. Detta istället för smält smör, eftersom det inte suger upp så mycket mjöl. Det gör att bullarna inte blir så torra.

När jag testade receptet med kallt smör så insåg jag att jag var tvungen att blanda det med händerna, för matberedaren fördelade inte smöret tillräckligt. Så du måste ändå knåda det för hand. Det är inte svårare att göra det än att knåda in smält smör, men det tar förmodligen lite längre tid.

Att göra wienerbröd på flytande margarin verkar konstigt tycker jag, eftersom wienerbröd ska bli frasigt och det är svårt att få det med flytande smör. Vad jag vet finns det två sätt att göra wienerdeg, och i bägge ska det vara antingen kallt eller rumstempererat smör. Antingen kavlar du in kallt smör i degen, eller också blandar du smöret i mjölet - ungefär som i bullarna i #16.

Har aldrig bakat med flytande margarin, men om det ska vara smält smör i degen så bör det gå bra att använda det. Lycka till med bakandet. Hoppas vi får se bilder på resultatet sedan. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: