9 Recept övrigt

Saftigt saffransbröd

2018-11-12 08:49 #0 av: Wonnalesan

Jag söker recept på saftigt Saffransbröd, Lussebullar , vanliga bullar , men även lite udda recept på gott bröd med saffran.

Vi går raskt mot Lucia nu! Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-11-12 10:29 #1 av: Carmarino

För att få ett saftigt vetebröd - med eller utan saffran - är det viktigt att använda mjukt smör, inte smält, och att inte ha för mycket mjöl i degen. Degen ska vara smidig, men kännas lite fuktig. Smält smör suger upp mjölet och då är det lätt att man tar för mycket mjöl.

Det här är ett grundrecept jag brukar jag använda. Har aldrig knådat degen för hand, men vill man göra det så är nog knådningstiden ungefär den dubbla.
För saffransbullar tillsätter man bara 0,5-1 g saffran i degen.

Ingredienser:
50 g jäst
5-6 dl kall mjölk
½-1 dl ljust muscovadosocker eller ½-1 dl kokossocker
½ tsk salt
150 g rumsvarmt smör i bitar
900 g (15 dl) vetemjöl
ev. russin till lussekatterna, lägg gärna dessa i blöt någon timme, så torkar de inte i ugnen.

Pensling:
1 uppvispat ägg
eller sockerlag:
1 dl socker
1 dl vatten
koka tills sockret lösts upp.

Ugn:
225°C

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite av den kalla mjölken.
Tillsätt resten av mjölken.
Tillsätt mjöl och arbeta degen 3-4 minuter i maskin.
Klicka i smöret i bitar.
Arbeta degen 2-3 minuter.
Tillsätt saltet och sockret.
Arbeta degen ytterligare 10-15 minuter i maskin. (Gör gärna glutentest.)
Låt degen vila i ca 20 minuter.
Ta upp degen på bakbordet och dela degen i fyra delar, rulla fyra längder och dela varje längd i 12 bitar. Rulla dessa till bullar eller lussekatter. Tryck ev. i russinen.
Låt jäsa i ca 1,5 timme.
Grädda i nedre delen av ugnen i 8–10 minuter.
Pensla bullarna direkt de kommer ut ur ugnen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-11-12 10:36 #2 av: Wonnalesan

Så många bra tips!

Tack så mycket.

Detta med smöret visste jag inte. Jag smälte alltid smöret i mikron som jag minns det nu. Det är många år sedan jag bakade nu.

Att lägga russinen i blöt var också nytt för mig, de brukar ju poppa upp ur Lussebullarna minns jag.

Mycket fina tips. Tack för omtanken...MvhWLBlomma

Anmäl
2018-11-12 10:40 #3 av: tlover

Det går att lägga russinen i ett gott te också om man vill ha lite extra smak på dom Glad

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2018-11-12 10:45 #4 av: Carmarino

#3 Ja, absolut. Vissa rekommenderar till och med att man lägger dem i blöt i rom, men te går ju lika bra. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-10 18:44 #5 av: Amandla

Det här receptet  har jag gjort, vansinnigt goda bullar! SkrattarJag smälte inte smöret utan valde att röra ner det rumsvarmt. Nästa gång ska jag göra lite mindre bullar. Tänk på att inte göra gropen i varje bulle för djup, för då sjunker fyllningen igenom botten när man ska äta... 

https://www.matklubben.se/recept/saffransrutor-med-fyllning-54995

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2018-12-11 13:51 #6 av: Carmarino

#5 Det låter gott. Dreglar

Glömde ju skriva att jag, förutom att använda kallt eller rumstempererat smör, aldrig värmer degvätskan. Möjligen tar jag fram den så att den blir rumstempererad, men oftast tar jag den direkt från kylen eller kallvattenkranen. Kör man degen länge (15-20 minuter) i assistenten så blir degen tillräckligt varm ändå. Dessutom brukar jag jäsa degen rätt länge. Tycker det blir godare bullar då.

Anmäl
2018-12-11 16:57 #7 av: Carrosh

Ett tips är att byta ut större delen av vätskan mot filmjölk eller gräddfil. Det blir saftigare och godare smak! 

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2018-12-11 17:01 #8 av: Carmarino

#7 Det har jag aldrig testat, men varför inte. Kan man ha kesella i degen så. Då borde det ju funka ännu bättre med filmjölk/gräddfil.

Anmäl
2018-12-11 17:04 #9 av: Carrosh

#8 Absolut! Gjorde så häromdagen när jag bakade lussebullar och lyckades få dem riktigt, riktigt saftiga! Har bara ett par fåtal bullar kvar nu.. Funderar

\m/

Anmäl
2018-12-11 17:06 #10 av: Carmarino

#9 Konstigt. De har en förmåga att försvinna spårlöst utan att man vet var de blivit av. Skämtar

Anmäl
2018-12-11 17:42 #11 av: Carrosh

#11 Ja, jag vet inte var de tagit vägen riktigt.. Gapskrattar

\m/

Anmäl
2018-12-11 19:18 #12 av: Wonnalesan

Påsarna krymper i frysen, det får väl bli ett bak till innan jul. Så tittar man ut efter nyår 3kg rundare, suck...Mvh/WLBlommaSkrattar

Anmäl
2018-12-11 22:18 #13 av: Carrosh

Haha, inte bara bullpåsarna i frysen som krymper.. kakburkarna ekar mer och mer också.. Förstår inte alls hur det går till!

Äsch, vid jul tycker jag det är ok att man njuter och äter en massa gott, man kommer lätt tillbaka ändå efteråt. :)

\m/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.